bacon utan tillsatser??
Jag har letat frenetiskt efter bacon utan E-medel men har inte lyckats hitta detta. Till och med sidflask och kassler har E-medel.
Nu kopte jag skinkschnitzel (ej panerad saklart) som det inte stod nagra E-medel pa forpackningen. Tankte ata detta till frukost istallet..
Men da far man ju inte i sig lika mkt fett sa far val oka pa med det vid sidan av istallet..
Du får väl steka kängurufläsk istället då?
Kan du inte köpa färskt sidfläsk då?

Jag upptäckte just att de storpaket jag lassat upp med bacon på Coop innehöll SIRAPSSTÄRKELSE!! O_O
The horror!
Att jag inte upptäckt det tidigare förundrar mig kopiöst.

Jag har börjat charma in mig hos damerna i charken.
Dom fnittrar och letar fetaste bitarna bakom disken till fettot framför. Dom söker och lyfter och letar och far i kylrummet bland backar och hinkar. Det är jättekul. Den är jättesnälla. Jag är jättetacksam.
En av dom hade tom pejling på hela "mer fett = bränna mer fett" grejen och nickade instämmande då jag, naturligtvis barfota, raljerade över sockrets onda plats på världskartan.
Nu måste jag bara skaffa mig en skön slaktare som driver gräsodlade djur i döden på gammeldags vis så är jag nöjd. Jag är ju av den gamla skolan, som gärna lär känna min mat innan den dör och äts upp.
Gooranka känner du till att du kan beställa kravgrisar från kräkångers ekogård i lövånger?
De skickar till sunnanå slakteriet och du kan hämta köttet där. Vet dock inte hur ofta de slaktar, men det är bara att mejla eller ringa. 

kräkånger låter inte gott 

#1 - ja kanguru at jag mkt nere i australien men dessvarre ar det ganska dyrt har i sverige.. men det ar bland det godaste kottet som finns! valdigt magert dock..
anledningen till att jag skriver utan prickar ar for att min laptop ar fran australien..
#3 Kan absolut vara en anledning till att du inte gått ner, om du är känslig för socker!

Kanontips Glennart!
Men du, när får man bjuda på en kanna fett och en par skivor proteiner då?? Blir föräldrarledig nov-dec så du kan väl höra utav dig så hitt' vi på nå'.
Ja vad ska vi hitta på då?
Barfota promenad kanske?

Barfota barfota eller barfota i skorna

Smartfat - undrar samma som dig… Själv har jag börjat med raggisar i kängorna… 
Jag har fortfarande tofflor /sandaler på natten när jag jobbar (jobbar ute i en nattpatrull som åker hem till folk). Då är det inte så många som ser mig.
Dock EJ barfota i tofflorna.

Jag har alltid gått omkring barfota inomhus o i skorna året om utom i höst när jag har frusit så.
Men barfota barfota ute, hugaligen, jag är en ömfoting
Jag går utan strumpor på sommaren och strumpor på under resten av tåret. Hemma tassar jag runt utan tofflor eller inneskor. På sommaren går jag mest i sommarskor eller sandaletter (med klackar), Har nästan alltid 5 6 cm klackar.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

#11 Barfota barfota såklart! Skor är sjukt farliga!
Jag har gått barfota sen i början av april. Alltså, alltid, överallt. Jämt. Varit barfotaman i många år nu.
Jag gillar inte skor förstår du ;)

Men jösses

Jo du, har vart barfota överallt runt om i europa, Indien och Nepal, på de mest spännande platser :)

Intressant med barfota:
Min skohandlare som är speciellt intresserad av att sälja fotriktiga skor (typ Birkenstock) sägar att man inte ska gå barfota.
skohandlare… Jag tycker det känns bra för mina fötter att få vila sig ifrån skor.

såklart skohandlaren inte vill man ska gå barfota
men det är barfota som är bäst för kroppen
har man int varit barfota mycket som barn ertc bör man börja försiktigt, eftersom rygg, vader och fötter saknar den naturliga muskulatur och flexibilitet som borde varit naturligt
barfota gör att man känner världen runt en på ett helt annat sätt
för att inte tala om hur skönt det är att slippa skavsår, fotsvett, överhettning, fotsvamp, liktornar, onda fötter etc!

idag gick jag, skönt som det är, barfota fram och tillbaka till tvättstugan
-7 och i 2 dm snö
#3, du måste mena att "
bacon på Coop innehöll SIRAPSSTÄRKELSE!! O_O
The horror!
Att jag inte upptäckt det tidigare förundrar mig kopiöst."
coopiöst…. 
Vi borde försöka påverka Coop. De är ju faktiskt de som har störst ekologiskt sortiment. De borde gå ett steg länge. Förutom tillsatser i charkvaror så retar jag mig oerhört på förpackningarna. Varför ligger morötterna i en plastpåse och svettas? De är ju alldeles slemmig och tittar man inte noga kan man få sådana som börjat ruttna i topparna. Varför kan de inte ha dem i papperspåsar som potatis? Jag blir arg när jag åkt till Coop Forum enbart för att handla ekologiskt och de bara har ofräscht skräp. Det är liksom inte värt det högre priset när kvalitén förstörs i butikshyllan.
appropå det så har jag upptäckt det fantastiska:
Cantadou färskost innehåller ingen kemi! Det står på innehållsförteckningen till den extra feta färskosten; fransk färskost, grädde, pepparrot, salt. (sen kommer innehållsförteckningen på finska, som jag försökt stava mig igenom i tron att det är alla konserveringsmedel, modifierade stärkelser, etc.) Man blir förvånad. Det är alltså möjligt att tillverka och sälja en produkt utan en massa E-. Så varför gör man det inte? Och cantadou är ju jättegott!!
Det kanske är för att de ej deklarerade processkemikalierna gör osten otjänlig som bakterieföda. 

LOL
Menar du att Cantadou är fylld med kemisk smörja men det är inte deklarerat?
21, När jag har skor är det med klackar. Inte så höga ca 5 cm , men ändå. Jag har alltid haft klackar sedan jag var ung, men jag har gått i strumplästen i alla år.Ähh lite utanför ämnet men ändå.

#28 - Nä… det är bara så lätt att bli sarkastisk när det handlar om processad maten…..man vet ju inte vad man ska tro om mat som hamnat i plastförpackningar med tryck.
#28. Nej, det vet jag ingenting om. Ville skämta till det bara. Men det är sant att s.k. processkemikalier inte behöver deklareras tydligen.
Vad menar ni "tryck" Menar ni att kolsyra använts för att trycka ut osten i asken. Den är inte i paketet under tryck i alla fall.
Ni menar processkemikalien nickel i frågan om margarin? Eller hexan…
En ask med tryck på - text. 
Från Gunner Lindgrens nyhetsprev för någon månad sedan. Min fetstil.
Folklivsforskaren af Klintberg brukar peka ut olika vandringssägner med uppgifter som är grundlösa. En sådan är sägnen om "plastkulor i margarin". Det finns nu tecken som tyder på att just plastkulor kan finnas i vissa livsmedel. Det är frågan om "Superabsorbenter" (SAP), plastsmulor som kan dra åt sig mycket vatten och därmed öka vikten hos ett livsmedel. Allt detta verkar vara ytterst hemligt.
En journalist fick uppgifter om detta. En representant för ett företag som säljer sjukhusartiklar skrev följande:
"Nu har jag fått besked från den som har utvecklat
denna sårkompress, att SAP kan finnas i matvaror ex. ketchup och korv, det
är ingen fara att få i sig mindre mängder SAP, det som händer är
att den drar åt sig vätskan i magsäcken och utvidgas. SAPn i
kompressen är ju redan våt och sväller därför inte upp, det är däremot
inte så bra att få i sig torr SAP. Jag tycker inte att vi ska skriva
något specifikt om det här utan bara konstatera att det är en produkt
utan farligt innehåll."
**Det betänkliga i detta är Livsmedelsverkets roll och agerande. Bland alla ämnen och kemikalier som sätt till livsmedel drar man där en gräns mellan livsmedelstillsatser och processkemikalier. Livsmedelstillsatser måste anges på förpackningen, skall vara "godkända", mängden som får sättas till är angiven etc. Det anmärkningsvärda är att bland tillsatserna finns många tämligen harmlösa ämnen, men med E-nummer. T ex E 260 (ättika), E 330 (citronsyra), E 150 (sockerkulör) och E 162 (rödbetsextrakt).
Men bland processkemikalierna som finns i eller kommer i kontakt med våra livsmedel behöver inget anges på förpackningen, inte vara godkända etc, men här finns de verkligt riskabla och etiskt sett vidriga ämnena. T ex diskmedel i juicer för att fruktköttet inte skall flyta upp, toluen- eller acetonrester i livsmedel som är färgade, asbestrester i öl och vin som filtrerats, bensinrester i sojaprodukter, avfettade vetegroddar och matfetter, nickelrester och metanolrester i vissa fetter etc etc.
**Genom att klassa SAP som "processkemikalie" behöver inte detta anges eller regleras. När jag insåg vidden av detta, och förstod att deklarationen med alla "godkända livsmedelstillsatser" närmast fungerar som en kuliss som döljer de verkligt riskabla kemikalier som sätt till våra livsmedel, skrev jag ett brev till Livsmedelsverket. Litet provocerande frågade jag om det fanns något förbud mot att använda plutonium - kanske världens farligaste substans - som processkemikalie. Efter lång vånda svarade Livsmedelsverkets jurist:
_ _ _
2001.02.09 Dnr 434/01 Saknr 19
Tack för ert brev den 23 januari. Vi följer inom Livsmedelsverket utvecklingen på området i fråga.
Vänliga hälsningar
Chefsjurist

Det var inte mycket till svar!?

Nä, men desto mer talande eftersom det inte säger något…
I princip säger h*n att det är fritt fram för precis vad som helst, eller hur?

Hmmm, jag undrar vad han egentligen menar….
Man borde alltså ha en Enr-lista med sig när man handlar så att man kan se om det är nåt vanligt som ättika som är tillsatsen eller nåt konstigt som man varken kan stava till eller uttala, för sånt ska man ju akta sig för har jag hört. Försöker ju läsa på alla förpackningar men nån gång måste man ju bestämma sig också och få nåt att äta.
Det är väl standardsvaret bara. We're already on it. Don't call us, we'll call you.
Nu var det ju inte brevväxlingen JAG tyckte var intressant i sig, utan att det tydligen kan finnas vad som helst i mat utan att det behöver deklareras!

Ja, annars skulle de ju skrikit med hög röst - Nej, det är förbjudet!

#22 Du påminner mig om min goa Farmor. Det var alltid barfota fotspår i snön utanför hennes hus då hon gick till brevlådan och hämtade tidningen barfota varje dag….
#34: 
Ibland blir jag bara uppgiven helt enkelt… Är det någon mening att ens försöka slippa skiten när man inte ens kan få göra ett medvetet val.
Alltså, magma, de flesta överlever denna kemikaliesoppa som vi får i oss. Du är en medveten konsument som säkert får i dig mycket mindre. Om man dessutom (vilket jag börjar få in min sambo på) köper gräskött från slaktarn och lagar all mat från grunden (det kommer att bli spartanskare, det är sant) så har man undvikit så mycket av skiten att det som är kvar är försumbart.
Det är när man äter processade kolhydrater, för lite näring, fel fetter, en massa kemikalier, läskeblask, godis, substitut och socker som det blir för mycket. Lite skit är vi gjorda att tåla!
Jo, du har så rätt…

Cantadou innehåller faktiskt ingen annat än vatten, grädde och salt. Det har jag lyckligt konsterat. Ren fäärskost med andra ord. Jag tar smaksatt med Pepparot. Då är det sulfit i men det är pepparotens fel.
Cantadou pepparrot är himla gott ihop med skinka eller renstek som pålägg. Så får man lite extra fett också….
Hur har du konstaterat det?
Jag äter cantadou med hamburgerkött, hästmänniska som jag är.
Menar alltså då cantadou med pepparrot. Mycket god. Det är väl fransmännen som envisas med att redovisa sulfitinnehåll i all sin mat? Står även på viner och champagner.
Sambon gillar cantadou med 4 peppar.
Jag (skulle vilja men kan inte pga tidsbrist) ha en lista med de allra förkastligaste e-innehållen som jag kan checka av emot när jag handlar.

Hemul. Hur vet du att det inte är sant. Iså fall måste man analysera vartenda dugg man äter i laboratorium och det har i varje fall intae jag råd eller tid med Det är i alla fall lagstiftning på att man skall redovisa i fallande ordning vad som ingår i en vara.
Varför skriver de andra idioterna att de har en massa E-tillsatser om det inte är nödvändigt????
ullna, man måste skriva det om man använder tillsätter det till maten, men inte om man använder det under processen för att tillverka maten. T.ex. om man utvinner matolja med lösningsmedel istället för att pressa ut den, vilket är sättet man utvinner all olja förutom dom som som heter kallpressad eller varmpressad, men dom skriver ju knappast lösningsmedel på dom innehållsförteckningarna eftersom dom inte behöver. Dom filtrerar bort det mesta av lösningsmedlet efteråt, men dom kan knappast få bort allt.
Vem vet vad dom använder för att tillverka annan mat som dom inte berättar om?

Vad finns det för mening att processa färskost? Då skall vi väl inte heller äta Keso, Kesella, smör, ost, Philadelhia cheese, som ingår i alla recept vi rör oss med här. Färskost är avrunnen syrad mjölk.
Färskost är inget margarin!!!
Nu tror jag i och för sig att det mesta är mer processat än cantadou. Frankrike har otroligt mycket strängare livsmedelslagstiftning än vi har. och mindre hjärtinfarkter, trots att de äter sina ostar och korvar.
Ullna, poängen är ju att man kan inte veta, Kanske silar man mygg när man jagar E-nummer.