Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3765 ggr
KatNyb
0

en kopp choklad

Så här års, när man tagit en härlig vinterpromenad, sitter det fint med en kopp varm choklad o vispgrädde. Det går väl bra med fetast möjliga mjölk, kakao, sötningsmedel o grädde?

anki1
0

Det går ialla fall inte att vara utan någon sötning, jag har försökt. Bläää. Har någon annan försökt?

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

parsley
0

Ja, vispa grädden, rör ut med lite kakao, tillsätt varmt vatten och mer vispad grädde.

mumsan
0

Samma som parsley och med lite stevia, naturligt sötningsmedel.

Frodekatt
0

Jag använder ingen sötning, bara kokar mjölk med kakao (inte FÖR mycket kakao, då blir det beskt) och en skvätt grädde i för att kyla ner. Jag tycker det funkar, fast jag varit (och ibland fortfarande "fuskar") en riktigt godispingla.

En grej jag kom på var att ta te med mjölk i och så en sked kakao. Det blev riktigt gott! Litet skum känsla med beskan från te och kakao, men häftigt på något sätt. Jag tycker inte om kaffe, men det här blev cool.

anki1
0

2, Det var så jag gjorde fast använde mjölk istället för vatten, kanske för mycket kakao då. Skall prova igen, med mindre kakao. Ingen annan sötnings medel för mig.

libertine
0

Tycker det går utmärkt utan socker eller sötning, det är ju socker i mjölken redan! Blir det bittert har man haft i för mycket kakao. :)

emu_
0

alternativvarianten: Koka upp grädde med en slatt vatten i och bryt ner ett par-tre bitar mörk choklad (minst 70%, gärna 85%), rör om ordentligt under tiden det blir varmt. Gott!

parsley
0

#7 Behöver det koka eller räcker det med att det blir hett? Gillar inte smaken av kokt mjölk, nämligen.

Babz
0

Jag brukar göra ungefär som #7, fast jag använder Ekologisk Gammaldags Mjölk, med en extra slatt grädde i, bryter i 70%-ig choklad, kanske 25 g eller så, och vispar grädde och har till. När man gör på det här viset bör man röra om ordentligt under uppvärmningen och ha låg värme under kastrullen.

Nej, Parsley, det behöver inte koka, det räcker att det blir hett, så att chokladen smälter.

"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk

monkan
0

Jag gör choklad med kokosmjölk och kakao. Blir jättegott och mättande. har inte haft sötningsmedel i

Smurfmolly
0

Har också druckit choklad ikväll.. fick upp dagens fetthalt som var alldeles för låg. Mätt och varm i magen nu. Snart sängen.. =)

Wildrat
0

#10 Bara kokosmjölk och kakao? Inget mer?

monkan
0

Jag tog kakao m lite splenda (du får prova dig fram), blanda i lite vatten och sen värmd kokosmjölk. Jag har inga exakta mått så du får prova dig fram

HmmFundersam undrar om jag inte lagt ett recept här tidigare - för ca 1 år sedan… ska se om jag finner det igen

monkan
0

Jag har hittat receptet - men jag får inte till länken… Det ligger under Mat - Recept på efterrätter och sötsaker  Vildkatt har skrivit och datum är från april. Jag gjorde detta och ersatte mjölken med kokosmjölk och lite vatten för det blev så tjockt.

Recept på varm choklad alá LCHF

Recept på varm choklad alá LCHF

Du behöver…

• En lagom bit mörk choklad efter smak -riv den (men akta knogarna)

• Mjölk, kanske gammeldax med grädd klumpar i - mums

•  Vispgrädde - vispa ;)

• Kastrull

• Visp

• Kopp

Gör såhär…

*Häll i lagom mycket mjölk i kastrullen,

*värm på spisen under om rörning,

*när den blivit lagom varm - typ lite mer än ljummen häller du i  nästan all riven choklad och rör om heela tiden så det inte bräns vid,

*när chokladen är smält och mjölken blivit lagom varm - häll upp i en stor kopp, toppa med vispad grädde och riven mörk choklad, dick och njut!

siev
0

Jag har inte provat att dricka choklad än men har köpt hem kakao. Ni pratar mycket om sökningsmedlet Stevia. Jag har köpt Hermesetas flytande. Det står 0 kolhydrater. Någon annan som använder det? Är det okey?

Pasi
0

Jag tycker inte att något kemiskt sötningsmedel är ok….det driver på sockersuget, ökar insulinet och ökar säkert risken för andra komplikationer. Hellre lite socker (eller stevia) de få gånger man behöver ha nåt sött.
Men det finns säkert andra som har en helt annan uppfattning.Glad

siev
0

Jag kanske är dum men vad är det för skillnad mellan stevia och hermesetas? Jag är inte helt insatt i vilka grejer som innehåller kemiska tillsatser.

Pasi
0

Stevia och socker är en naturprodukter som använts under lång tid…om stevia är helt riskfri vet jag inte, men känner mig ganska trygg med den. Dock inte alla som gillar smaken av den…lite åt lakritshållet. Själv brukar jag ta halva sötningsmängden stevia och andra halvan socker/fruktsocker, och sedan bara äta lite av det gottiga.

Jag äter hellre en pyttebit av nåt riktigt gott och njuter än ett stort lass med något surrogat som smakar skit!Flört

Alla de andra sötningsmedlena är "kemikalier", som jag anser inte har i en människokropp att göra…..t ex aspartam har visat sig ge hjärntumörer (vissa anser att den inte har den effekten!?), själv kör jag både försiktighetsprincipen och stenåldersprincipen, stoppar inte i mig nåt som inte urfarfar hade gjort.Glad

Matmamma
0

En god kopp choklad börjar med 1-2 msk grädde, 2 tsk kakao och en halv tsk honung som rörs ihop. Kakaon finfördelas lätt tillsammans med grädden och honungen. Späd sedan med mjölk till önskad dryck. Lika god varm som kall.

anki1
0

skall pröva chokladbits varianten, men jag kör i mikron, sparar på diskenGenerad det är nämligen jag som får stå för att den blir diskad fördet mesta.

siev
0

# 18 - var kan jag köpa stevia?Det låter som ett mycket bättre alternativ än min hermesetas, dessutom gillar jag lakrits. Jag vill ju inte sätta i mig en massa kemikalier.

Pasi
0

siev - steviatråd
Köp inte för mkt…du kanske inte uppskattar smaken.

tnutt
0

Her er min oppskrift:

4-6 dl kokande vatten
30 g kakaopulver
50 g SMØR
1 egg

dette vispes, og så har man i

1 dl vispgradde
eventuelt etterfyll kokande vatten