Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-jag-behöver-måltidstips
Läst 3816 ggr
Snurran
0

Tips på trerättersmeny

Jag skall ha gäster och bjude lite "fint". Jag har ingen lust att göra några avsteg så vad kan ni rekommendera för trerättersmenyer som är LCHF? Det gör inget om det är dyrt, bara det är fett, hi hi…Flört

Gronstedt
0

Förrätt: En liten portion Ägg Provencale (recept finns här), eventuellt i portionsskålar.

Varmrätt: Lax ugnsbakad med smör och en gnutta ister. Serveras med broccolimos och blomkålsmos med smör, elegant färgvarvade på ett fat, och kall sås på "hinkyoghurt" med oliv- eller macadamiaolja och önskad kryddning irörd.

Efterrätt: Lös gelatin i lite vatten (se anvisningar på paket) och rör ihop med 1 del keso och 2 delar vispad grädde, smaksätt med någon smaskig "efterrättskrydda" (som amchur, lemon myrtle, aniseed myrtle, forest berry). Låt stå i serveringsskålar ett par timmar i kyl, garnera med bär och servera med mer grädde. Lyxa eventuellt till det genom att smälta kokosfett, röra i kakao och låta denna blandning skölja runt i skålarna innan du lägger i kesomojset - det blir ett "skal" som ser riktigt avancerat ut!

Voila!

Tilda-T
0

Ska till fjällen nu i helgen och vi är tre par som ska göra mat en dag var. Det är också så att det bör vara mat som alla kan äta

Räkcoctail

En blomkål och broccoligratäng med mycket grädde och till den ska jag steka lövbiff och göra Mona-Stinas bearnaisesås

Hallon/jordgubbar med lite riven chocklad (mörk) över med grädde och glass till dom som vill ha

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Margareta
0

Förrättsalternativ finns många… servera på ett salladsblad med lite gurka/cotailtomat så ser det "nyttigt" ut.

• Avokadohalva med majonnäs räkor/löjrom
  • Ägghalvor med räk/kräftstjärtar på majonnäs
  • Rostbiffsrulle med Boursinost, skuren i skivor
  • Rostbiffsrulle med pepparrotsgrädde - skuren i skivor
  • Grekisk bondsallad - rätt och slätt (fetaost + oliver + sallad)

Numer pensionär i Nynäshamn

Wildrat
0

Eller italiensk antipasto/pasti dvs, oliver, skinka, salami osv till förrätt. Satsa på så hemligt feta grejjer som möjligt.

Mimsivimsi
0

Varför inte använda polarbrödet till något, typ gör en tunn bruschetta/minipizza till förätt.
Huvudrätt t.ex. baconrullad kalvfile med zuccinifritters (riv zuccini, blanda i ägg och stek gyllenbrun i rund pepparkaksform, blir jättegoda zuccini"kakor") och rödvinsås.
Efterätt blandade bär med grädde.. mmm

ullebull
0

Jag hade för en vecka sedan en 3 rätters middag åt mina 3 damer. Det var succe, alla berömde och njöt av den goda maten.

Förrätt: Lyxiga Laxrullar amiechans recept, jättegoda.

http://ingenbloggalls.blogspot.com/2007/04/lyxiga-laxrullar.html

De är enkla att göra, serverade dem på en liten bädd av skuren sallad, dekorerade med citron, dill och tomatklyfta. 3 tunna skivor/man.

Varmrätt: Airams jättegoda helstekta fläskkarre. mums.

köpte 1,2 kilo, smorde in med soja, massor av krossad vitlök och rosmarin. Stoppade in den i stekpåse och in i ugnen i 175 gr. /kilo

Såsen är ju en delikatess. Creme fraiche och vispgrädde reduceras till den är tjock, späd med det spad du får från steken, ojoj så gott. Airam kan verkligen hitta på bra recept.

Till det hade jag blomkålsmos, kokt broccoli och morötter.

Dessert: http://ingenbloggalls.blogspot.com/

Hallon med limekräm. Amiechans recept

Hoppas jag länkat rätt och att upphovskvinnorna inte har något emot att vi sprider de härliga recepten.

lycka till

anki1
0

Nu har jag för första gången bokmärkt . Jag ska göra en 3 rätters till nyår, och gästerna äter GI så jag hämtar inspiration här. till huvudrätt ska det va "tjälknöl" och så lite goda tillbehör. Nåt som alla kan äta. inkluive son och make.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Snurran
0

Många trevliga ideér!

Puttar upp tråden och hoppas på ändå flera förslag.

MillisB
0

Det här var härliga idéer, de är numera bokmärkta!

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)