Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 3592 ggr
vixen
0

Choklad

Okej, knappast något Low-Carb, men för oss som klarar lite mer kolhydrater är riktigt mörk (> 86 % kakao) en riktig höjdare. Den glykemiska belastningen blir inte speciellt stor om man inte äter mängder, och mängden socker är knappast så farlig.

Jag lider själv av att vara hungrig och trött en stor del av eftermiddagen, men har funnit en metod som får mig gående till långt inpå kvällen. Tricket är att jag äter c:a 50 g mörk choklad på eftermiddagen. Det får mig mätt, och lätt euforisk…pluggandet blir en fröjd :)

Ett tips för oss som kör lite mer GI snarare än Low Carb.

Margareta
0

Även jag som kör LCHF tar till det tricket, men jag nöjer mig med en ruta på 10g ibland.

Numer pensionär i Nynäshamn

Pasi
0

Även jag (LCHF) kör choklad men aldrig mer än 30g och alltid efter en fet middag (ibland äter jag den med nån dl grädde *himlar med ögonen*).Räcka ut tungan

Pasi
0

72%ig Anthon Bergs New Guinea - Himla god

vixen
0

Pasi: Ja, det är en riktig höjdare.

Någon som provat på 99 % choklad? Ska försöka få tag på det framöver - ju mer kakao desto bättre ;)

Mervi
0

Mörk choklad är gott och passar bra till kaffet. Det tar jag ibland.

Bookia
0

Jag är storkonsument av högkvalitativ choklad. Jag gör också som Margareta, nöjer med med en ruta. Med riktig kvalitetschoklad räcker det med så lite. Känner man att man måste äta mer så äter man troligtvis någon fuskbillig variant.

Kan tipsa om denna sajt. Där kan man köpa kvalitetschoklad mycket billigare än i affär. Dessutom är frakten gratis.

Min favorit är Michel Cluizel Grand Noir. Den är helt fantastisk. En halv ruta av den räcker riktigt, riktigt länge.

Pasi
0

Såååå måååånga så det blir svårt att välja vad man ska ha….hur gör ni!?!?Fundersam

Ann.A
0

Har varit på chokladprovning och fick testa massor med olika sorter och kakaohalt. Insåg att jag måste hålla mig till choklad med minst 80%kakaohalt för att inte äta för mycket som jag annars brukar göra när det är vanlig choklad.

90%-ig tycker jag är för besk för min smak men säkert jättenyttig Skrattande.

Såg på den länkade choklad sajten att man kunde köpa 5gr bitar. Lagom bitar till fikat el dyl.

Är det någon som har beställt där i från? Gillar inte att betala med kort via nätet, då är det fraktfritt,stod det. Annars kostar det väl?!

LC-Skorpionen
0

#6 VIlken underbar sajt! Kommer ju bli storkonsument av choklad! Så "stor-konsument" man nu blir av mörk choklad! Flört

shintaida
0

Tack för tipset Bookia!! 

Nu har jag minsann beställt lyxig choklad!!

*slickar mig om munnen*

// Shintaida

Bookia
0

Ann.A, om du är känslig kan jag verkligen rekommendera den Michel Cluizel Grand Noir. Trots att kakaohalten är skyhög är den inte det minsta bitter. Det är därför jag blev så himla förtjust i den.

Det är säkert att handla från dem, jag har då aldrig haft några problem. Om du har Föreningssparbankens med tillhörande internetbank kan du ju välja att betala med "nätkort". Du får ladda hem en kortgenerator, ett litet program där du knappar in din kod, summan du vill handla för och klickar på generera. Då får du ett engångs kortnr som du skriver in på shoppingsajten.

Du behöver aldrig lämna ut ditt riktiga kortnummer på detta vis.

Effie
0

Jag gillar Valrhona-choklad, köper oftast Guanaja eller vad den heter. Sambon ville vara snäll en gång när han skulle handla åt mig och tänkte att ju fler procent desto bättre. Han kom hem med 99-procentig. Den klarade jag inte att äta - den kändes torr och otrevlig att äta, och smaken var inget vidare heller.

Visst går det. Om inte annat, så går det galet

Chocolate
0

Jag rullar in chokladen i en skiva ost. De smakerna gifter sig. Otroligt gott!

Pasi
0

Då har jag beställt! Många kakor blev det!Förvånad
De hade halva priset på 2 olika märken av choklad….det ena märket hade 100%ig…borde vara fin att göra kladdkaka och mousse på. Sötad med stevia, då såklart!

nikita3
0

God morgon på er som vaknat, jag ska snart gå och lägga mig.

Är det någon som vet kolhydratinnehållet på någon av chokladen från denna sida ni beställer från?

Gittan-Xyz
0

Jag föredrar att köpa osötad choklad från en chocolatier. Färre kolhydrater inbillar jag mig och så slipper jag sockret.

Se här: (www.CarbZone.se src="../Images/Buttons/linkArrow.png" alt="Länken öppnas i nytt fönster" />) Ett exempel nedan. 

(MÖRK CHOKLAD Innehåller: Sötningsmedel (Maltitol), kakaomassa, kakaosmör, inulin, emulgeringsmedel (sojalecitin), aromämne (vanillin). Kan innehålla spår av nötter.

Näringsvärde: (per portion, 30g)

Kalorier

136kcal/563kj

Protein

1.8g

Fett

10g

Sat. Fett

6g

Kolesterol

1.5mg

Kolhydrater

15.3g

Sockeralkohol (maltitol)

15.3g

Socker

0g

Netto kolhydrater*

0g

Kostfiber

2.1g

Natrium

0.9mg

MillisB
0

#6 Bookia!

Försökte komma in på den sajten om choklad som du länkar till, men får bara fel. Har du varit inne där och sett på en stund?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Pasi
0

De har bytt adress…sök med google - chokladprovning

Kan rekommendera dollar stores choklad - Sarroti Ecuador 72%…vansinnigt god!

zeretki
0

Det ska snart öppna en Choklad I Fokus… Oskyldig

Margareta
0

Jag har lovat söka tröst hos Kia på Beroenden iFokus när jag fastnat i den Choklad-sajten…

Numer pensionär i Nynäshamn

Baglady
0

Skönt att man inte är ensam i chokladträsket. Favoriten just nu är Michel Cluizels chokladdoppade kaffebönor 60%. Vansinnigt goda!

[Karro]
0

Mörk choklad är ju helt klart det bästa som finns :) helt underbart

grona-marie
0

Jag bor ju i Stockholm och här vimlar det av ställen som säljer god choklad, vi har alltid ca fem kakor hemma men äter inte mer än 5-20 gram åt gången oftast till en god kopp kaffe efter en god middag. Det blir kanske två gånger i veckan. Den 99% funkar nog bara i matlagning. De små bitarna på fem eller tio gram är jättebra. Man köper en liten påse med 10 bitar och det känns lyxigt att välja en bit. Däremot är det ofta betydligt lägre kakaohalt i kakor som är bitar av nåt i(hallon, apelsin, nötter) dem är ingen större svårighet att sätta i sig för mycket av.

Vi var på chokladprovning för några år sedan, chokladprovning med dryck. Allt från konjak till weissbier. Skojigt, fast kanske inte så bra för insulinnivåerna…

Pasi
0

MillisB - Tror de bytt namn o adress till www.chokladshopen.com

#23 - Kul med cholkadprovning! Har det ibland….ensam så ingen äter upp min choklad!!!!!
Vad hade ni för choklad till weissbier? Annars passar ju tunga belgiska öl eller imperial stout (eller kanske double chocolat - hur det nu stavas!?) väldigt bra med choklad….eller varför inte en god LCHF-variant - Vodka och mörk choklad, kanon! Räcka ut tungan

Loria
0

Enda chansen för mig att orka ta tag i matlagningen är att äta en runta mörk choklad när jag kommer hem efter jobbet.

felixifokus
0

Jag testade en flisa 100 % choklad från http://www.pralinhuset.se/dox/handla_online.html , men det var lika bittert som att äta direkt ur kakaopaketet. Ska testa att använda den i matlagning sen.

MillisB
0

Tack Pasi!

Har hittat dem på nätet och beställt ett chokladprovningspaket till min syster, det blir födelsedagspresenten i år…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)