Tips till forumet
Ett gott råd till alla er som är nya här: Skapa egna trådar om ni har frågor istället för att ställa frågorna i andras trådar. :)
Det gör det mycket lättare för er att få svar från andra och det gör att man minskar risken för missförstånd, om diskussioner uppstår i någons tråd. :)
Men först och främst Sök! :)
Många har säkert ställt samma fråga innan.
Den som söker han skall finna ;)
Den som söker - han letar!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Det finns massor av bra information skriven redan som är generell och gäller de flesta nybörjare.
Många frågor har ställts inte bara en utan 10 gånger. Sök på kokosfett så förstår ni vad jag menar.
Det är tidskrävande för oss som sitter och vill svara på alla frågor. Vi gör det gärna, annars skulle vi inte sitta här, men att svara på samma fråga hela tiden är inte jätteinpirerande när man känner sig stressad.Därför vill jag understryka det som redan sagts.
- Sök först med Sök-funktionen efter det du undrar
- Bläddra till vänster i grupperna och leta under de grupper som intresserar dig
- Skapa hellre en egen tråd än att ställa en helt ny fråga i någon annans tråd
- Känn dig frimodig att fråga om du verkligen inte hittar något som kan hjälpa dig?

Numer pensionär i Nynäshamn
väldans bra det däringa… =)
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Vad är kokosfett?

Det är väl fett från två kor?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
maxiq, du är för skööön!!
~ Lillianna ~

Jag vill va med här men kan för lite dator.Hur gör jag när jag skapar "en tråd",hur kommer jag i kontakt med andra medlemmar?
Gamlingen: Du har redan skapat nya trådar. Det var det du gjorde när du skrev "En vecka i morgon"
Gamlingen: Om du klickar på t.ex. Margaretas bild så kommer du till hennes personliga sida, där kan du skriva meddelande eller i hennes gästbok.

Tack magma det var så jag menade att det skulle visas.Är ju inte själv något vidare på data och tror att flera av oss äldre inte heller kan så mycket om det. Du har visat på flera tips som var helbra här på forumet.
molana

Hej magma.Nu är jag inte trådlös längre.Tror att jag fattat men du! Varför måste jag varje gång jag loggar in fylla i användarnamn och lösenord trots att jag bett datorn att komma ihåg mig?Och så var det detta med att "sätta bild på sig" Förklara om du känner för det.
Jag återkommer under dagen med mitt resultat efter en vecka.Ha det bra tills vi hörs igen.

En sak till Magma! Jag försöker besöka din och Margaretas gästbok men säger "att ni inte är tillgängliga" Vad gör man då?
Vi är inte tillgängliga om Du inte är inloggad - annars skall vi vara det.
Om man klickar "Visa alla" på gruppen - Om sajten - i kolumnen till vänster får man upp alla trådar som handlar om hur sajten fungerar. Där står massor man kan lära sig.
Det finns ännu mer om man klickar på Artiklar uppe i mitten och på samma sätt letar sig ner till - Om iFokus -. Den kan man också klicka på och läsa de artiklar som skrivits om hur iFokus fungerar.
Tack molana, kul att vara till nytta ibland.
Gamlingen: jag vet inte varför du blir utloggad varje gång trots att du bett kolhydrater.ifokus komma ihåg dig. Någon annan som vet???
Hur funkar det där med att datorn kommer ihåg en? Cookies, eller vad? Kan det vara någon sådan inställning som är konstig?
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
men problemet är väl att han är inloggad margareta annars så skulle han ju inte kunna skriva här
korseett: förvisso men om den loggar ut varje gång tänkte jag…

Gamlingen, så här sätter du bild på dig själv.
- Klicka på "inställningar" i menyraden längst upp.
- Klicka på "personliga inställningar".
- I formuläret som kommer upp kan du välja "avatar". Det är den bild som syns till vänster om inläggen.
- Klicka på "browse", så kan du söka bland filerna på din dator. Bilden som du väljer måste finnas sparad på din dator. Helst bör den vara 32x32 pixlar.
Varför det inte fungerar när du försöker besöka gästböckerna, begriper jag inte. Och datorn vill inte komma ihåg mig heller… 
"still lost in space and time"

Kanske vore hög tid att fixa en FAQ där ni samlar alla frågor som komemr om och om och om igen?
#21 Det är väl det som är tanken med grupperna till vänster att man skall leta där när man undrar något, innan man ställer en fråga som redan varit uppe 5-10 ggr…
Nu har gamlingen ivarjefall besökt min gästbok framgångsrikt, så förhoppningsvis fungerar det nu.
Behöver också skriva in mitt namn och lösen fast jag kryssat i att datorn skall komma ihåg. Använder Firefox oftast.

#22 Leta i grupper…? Jag tror du missat poängen med en FAQ :)
Det är ju just pga av att folk INTE letar som samma frågor kommer upp hela tiden, eller hur. Med en FAQ (tex överst på sidan) med texten - nybörjare, läs här först! tex så kan man undvika de allra vanligaste frågorna i evinnerlig repris. Måste jag leta = då letar den nye inte, utan frågar direkt istället. Tyvärr.
En FAQ är ju ett ställe där man SAMLAR de mest frågade frågorna och klumpar ihop dom lättöverskådligt.
En äkta putt! tror nästan det är dax för en liten artikel på hur man söker?! Men jag slutar nu så byebye
Gooranka:
Jag har fattat poängen med en FAQ - men det är ett hästjobb att sammanställa den. Jag har inte den tiden själv och kan inte kräva att någon annan skall göra det. Det skulle behövas en deltidstjänst för att hålla den uppdaterad - eftersom det även tillkommer nya frågeställningar hela tiden. Vi som är här är ju ändå här på fritiden. Vill någon lägga ner den tiden så är det fritt fram.
Den som är intresserad kan väl LÄRA sig att söka?
Det känns lite märkligt att vi som lägger massor av tid på att fylla detta forum skall behöva servera allt på ett silverfat.
Jag skulle tex önska att alla ni som startar nya trådar tog en funderare så att inte allting hamnar under OT eller Klotterplank. Jag lägger ner mycket tid på att flytta trådar till de rubriker där de hör hemma. Det skulle underlätta mycket för den som söker