Till nybörjare inom LCHF
Hej mitt namn är Lizziett.
Jag började med denna kost i juli månad -06 och har tappat över 30 kg.
Vägde 112 kg från början och vägen till 30 kg lättare har inte varit så tokig.
Det första jag vill ge er är en styrka av stål, för det behöver man.
Jag har börjat med att göra en rivstart, dvs skippa bröd, pasta, ris, potatis och mjölmat sedan den dagen jag börjat. Detta för att kroppen skall vänja sig av med kolhydraterna. Efter några dagar är suget borta.
Sen händer det någonting på vågen, man tappar några kilon och då är det vattnet i kroppen som släpper, dvs det som sockret(kolhydraterna) bundit fast.
Ägg och Bacon på morgonen är grunden för LCHF. Det ger dig fett och protein.
Du kan äta kokta ägg också men då måste du få i dig fettet på något annat sätt, tex smör, majonäs och då inte bara en liten klick.
Visst kan du försöka med filmjölk, men det gör mig inte särskilt mätt . Dessutom bör du tänka på att filmjölk har 4 g kolhydrater/100 g, och då kan ju en tallrik bli ganska många kolisar. 1 dl är ju 4 gram, 2 dl=8 gram, 3 dl=12 gram osv…. Dessutom kan filmjölken trigga ditt sug, du blir ju också hungrig fortare.
Att ta till mellanmål en tekopp med kokosfett är bra. Jag rekommenderar verkligen crearomes kokosfett. Visst kostar det mycket att beställa (måste ju beställa för 500kr), men samtidigt vad kostade inte lördagsgodiset per månad förut?
På middagen kan du äta fisk, fågel,kött. Kombinera gärna med grönsaker (ovanjord) i små mängder. Grönsaker kan också trigga suget så man får se upp. Ha gärna någon fet sås till tex bearnaisesås, hemmagjord (utan socker).
Mellanmål: 10-15 gram Macademianötter, finns hos b.la lidl+vatten. Det finns många som rekommenderar cashewnötter också, dock innehåller de mer kolhydrater än macademianötterna.
Kvällsmål: Frysna blåbär/hallon som tinas och massor med vispgrädde till (osockrad)
Jag fuskar inte för jag har bestämt mig att ha den här livsstilen framöver. Du måste isåfall veta att du klarar av det "felsteget" och att du nästa dag är på banan igen. Skulle dock inte rekommendera att pröva detta i första taget iaf.
Nu vet jag att jag kommer att få många som kanske inte håller med mig. Jag vill bara försöka ge min information och det jag tror på och som har funkat på mig.
Använd gärna programmet CALCOUNTER om du vill räkna hur mycket kolhydrater du får i dig.
Kramizar i massor och lycka till!
D.s om du tränar massor måste du också få i dig mer fett som förbränningsmedel. De sista 5-10 kg är svåra att få bort. Har inte kommit dit ännu.

GRATTIS!!
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Jättebra skrivet tycker jag
och grattis till viktnedgången
Hälsningar E

Tack for din fina beskrivning om hur du klarar LCHF!
Det här sporrar en . Hoppas man är på samma väg. För det känns ju absolut inte som en "ny"bantningsmetod. Utan bara helt naturligt matval. Vilken skillnad det måste vara i kroppen efter att ha tappat så mycket. Grattis.

Ca 15 kg till….så vet jag också hur det känns ;) …hoppas jag också kommer dit…eller i närheten.
Bra skriven artickel :) Verkligen sporrande.
Margaretha: Om du läser denna….kanske den borde vara med i Artickelarkivet?
Stort Grattis till din lyckade viktnedgång :) (om än du kanske inte riktigt är i mål ännu;) …men dit kanske det inte är långt kvar nu?

Till Tilda, Eva N, Navarro, Ireke, Bullan.
Tack för era fina ord. Det är sånt här som sporrar mig. Än en gång tack!
Lycka till!
Lizziett, menar du att du dricker en hel tekopp kokosfett?? eller har du i kokosfett i tevattnet? Hur får man i sig det?
Jag är nybörjare (tredje veckan nu) och behöver hjälp med menyn, så en snäll person på detta forum ska försöka hjälpa mig.
Vad äter ni till frukost (förutom ägg och bacon)?
Lunchlådan, vad innehåller den?
Har hittat en del recept här som är jättegoda (och feta!) men jag vet inte om jag komponerar ihop dem fel. Jag gick ner ca 3 kg första veckan men sen har det stått still!!!
Jag gillar all mat (kanske ska säga gillade, bacon tillhör inte riktigt min favorit längre, inte efter första veckan men det kanske går över) så det borde gå bra för mig.

Hej Gerdan!
Nja, nej det skulle jag väl inte rekommendera. Jag menar att jag har i en ungefär "isbit" stor kokosfett i teet.
Man kan äta något lagat från middagen igår, eller grillad kyckling eller något annat men med fett till (smör kanske), eller en omelett som du stekt i kokosolja och blandat i cremé fraiche och någon sorts mjukost.
Man måste komma över fetträdslan. Jag tycker fortfarande att bacon är gott även om det inte blir varje dag numer.
Va bra att du fått hjälp med menyn!
Kram och lycka till!

Instämmer, en otroligt bra sammanfattning av vad detta går ut på. Grattis också till din fenomenala viktresa!
Just fettskräcken sitter ju så otroligt djupt hos många av oss, och jag fick en tanke som kanske är helt ute och snedseglar men tänk om detta har betydelse;
Kortisol är ju ett stresshormon som mycket effektivt hämmar fettförbränning och ökar inlagring istället. När vi fettskrämda gamla viktväktare ska hugga in på en rejäl måltid med fetthalt 75%+ så medge att det särskilt i början känns lite skrämmande. Kanske bygger vi upp en inre stress eftersom eftersom någon del av hjärnan (kanske rent omedvetet) förfasar sig då den fortfarande är så inkörd på fettskräcken. Och så smygbildar kroppen lite kortisol och så står vi där efter ett par veckors ängsligt eller tvekande fettfrossande och blänger på vågen som inte vill röra sig neråt i den takt den borde.
Som sagt, bara vilda funderingar men det vore kul om ni brainstormar tillbaka.
Jag själv gillar verkligen denna feta maten, men samtidigt kommer hos mig ibland det där stråket av tvivel när jag står där med en matsked bregott på väg in i munnen - är detta verkligen möjligt?? - och så blir man orolig att man ska ha gått upp tio kilo fett istället…
Kanske ett specialanpassat hypnosprogram skulle göra små mirakel? "Fett är rätt, fett är rätt fett är rätt etc etc"
MVH
Jättebra skrivet lizziett, jag blev påmint att jag skall nog börja med min gamla frukost med ägg och bacon. Har slarvat lite med yoghurt och det håller inte. Även om jag inte går upp så går jag inte ner heller.
Jag gick upp under julen och de kilona sitter som berg. De är inte så många men det retar mig att jag låtit dem smyga på.
Jag vet också att det är inte fettet som gör att jag går upp utan det är kolisarna.

grattis liziett!
Och Pia kask där tror jag det ligger en hel del sanning någonstans i våra viktväktar hjärnor sitter en liten fettskrämd rackare!
Förutom hypnos finns det bara ett sätt dränk rösten i fett!!!!
Härligt! Mera sådana här berättelser!
Ha, ha - jag skrattar gott åt kommentarer ang kortisol och stress, Perfekt tänkt (kunde inte tänkt ut det bättre själv!!) ;-))
Självklart är det så!! ;-))
Jag ler mycket åt tanken med bregotten, själv är jag där varje ggn jag lägger kokosfett i kaffet! "kan detta verkligen vara bra, hur mycket kalorier är inte detta, läs hur fet blir jag nu…"
Vad bra att ni alla finns!
Dagens höjdpunkt att läsa/skriva på forumet!!! (sitter nu på arbetstid och skriver detta - hua, om min chef kunde se mig nu…om inte annat så är detta beroendeframkallande om något ,skulle kunna räcka långt som "terapi" - istället för mat, choklad, kolhydrater, motion….
Ha, ha :-)) // Carol
Lizziett:
Absolut att vi vill ha denna fantastiska berättelse som artikel i arkivet…
Det är lite märkligt att Du hann före.
Jag har ju vetat om Din fantastiska resa och hade tänkt be Dig skriva och berätta, men jag har så mycket omkring mig nu att det bara fanns på "att göra listan"…
Numer pensionär i Nynäshamn

Hej alla underbara människor (Pia Kask, Mervi, Mezza, Grodan, Carolr och Margareta).
Kul att få komma med bland artiklarna.
Hade inte förväntat mig så här positiva svar.
Till er som är fettskrämda kan jag bara säga som Michael Eades säger: Varför skall man äta denna kost?, Jo det enklaste svaret är för att det fungerar.
Hur rädd var jag inte i början. Fick tillbaka min mens fast jag tar Depo-Provera, men nu har den inte kommit tillbaka på länge. Vilka jkla smärtor jag hade, hade glömt bort dessa smärtor efter alla år som jag varit fri från mens.
Kände mig konstig och slö första tiden. Orken gick i botten.
Skulle jag våga ta kokosfett till teet? Jo, dom andra vågar ju, jag vågar också! Så mycket fett som jag slängt i mig nu borde jag ju ha dött för länge sedan.
Mina värden hos min läkare är bra. Hon tycker att det är bra att jag gått ner i vikt och hittat ett sätt som är bra för mig.
Att detta fungerar har jag ingen tvivel om längre, men folk tror ju inte att man är klok som slänger i sig fett. Senast idag köpte jag ju 4 * 2 dl creme fraiche. Folk tittar, men jag vet att jag gör det rätta för kroppen och om dom inte tror på detta är det ju synd om dem.
Det är otroligt, men det är sant. Tryck i dig fett och bli smal.
Kramar till er mina vänner!

Jag har puttat upp denna tråd.
Margareta har efterfrågat denna tråd för bearbetning.
Tack… fixat…

Hej Lizziet!
Tack för alla bra tips!
När du säjer "crearomes kokosfett" menar du då den produkten som heter
Kokos natur kallpressad eko på deras sida!
Jag hittar inget annat som skulle likna kokosfett!
Det är ju ganska dyrt om man jämför med vanligt kokosfett, så jag antar att det är en väldig skillnad på smak då, eller hur!
Ps/ Jag har gått ner 25 kilo från aug-06 till feb-07 med lite blandat från olika LC-dieter, och jag har märkt att jag är allergisk mot kolhydrater!
Om jag får i mig dessa blir jag deprimerad och argsint och helt odräglig för omgivningen så nu provar jag denna livsstil med att få bort så många som möjligt!
Lev väl!
Kram Svetsloppan

Hej Svetsloppan!
Jag har inte prövat något annat än Kokos natur kallpressad eko.
Men det är den jag använder iaf.
Grattis till din viktminskning.
Lev väl du också!
Svetsloppan, välkommen hit. Och grattis till minuset.
Samma kokofett har jag också, smakar kokos.
Hej lizziett!
Grattis, grattis och vilka bra tips som du delar med dig av!
Har köpt macadamianötter på Lidl, men i calcounter finns de inte med, så jag undrar om du/ eller någon annan möjligtvis vet hur många kolisar det finns i 100g macadamianötter?

Hej Sfinxan!
Tack för berömmet.
Jag vet att Margareta har haft det på sajten. Skall försöka att hitta det.

Jag hittade visst det direkt, trodde inte på det så mycket! :)
Macadamianötter
Australisk hasselnöt med lågt kolhydratinnehål och hög fetthalt. Läs innehållsdeklaration och bilda egen uppfattning om vad Du själv tål.
MacadamiaTorrostade utan salt (Källa: USDA Nutrient Database for Standard Reference, Release 17)
Energi:
718kcal/3004.112kJ
Vatten:
1.61g
Protein:
7.79g
Fett:
76.08g varav mättat: 11.947g, enkelomättat: 59.275g, fleromättat: 1.498g, kolesterol: 0mg
Kolhydrater:
13.38g, varav sockerarter: 4.14g
Fibrer:
8g
Vattenlösl. vitaminer:
C: 0.7mg, Niacin: 2.274mg, B2: 0.087mg, B1: 0.71mg, B6: 0.359mg
Fettlösl. vitaminer:
Alfa-tokoferol (E-vit): 0.57mg
Mineraler:
Fosfor: 198mg, Järn: 2.65mg, Kalcium: 70mg, Kalium: 363mg, Magnesium: 118mg, Natrium: 4mg, Zink: 1.29mg
Snittbetyg just nu:

Antal röster: 7
Margareta Publicerad: 2006-07-23
Oooooh, så bra! Tack för hjälpen, det var väldigt utförligt!
Bra skrivit. grattis till framgångarna
Vad roligt att läsa alla såna här fina berättelser. Är själv ny inom detta och det ger en inspiration. Man kan verkligen tro på det här. Dags att skrämmas med kolhydrater kanske.
Jag hade en annan liten fundering. Jag tycker att det blir billigare med den här maten. Eftersom man inte behöver äta lika mycket.
Slutsats: Ät fett o få det fett i plånboken men tunnare runt midjan.

putt

#26 Härmomdagen var jag och handlade åt familjen. 90 % av nköpskostnaden härrörde till deras kolhydrater. Nu minskar ju inte matkostnaden så mycket , men jag kan inte låta bli att reta dem lite.
Hos oss har vi fått mer i plånboken . Det är bara min man och jag och vi äter LCHF och köper inga kolisar. Det blir mindre att bära hem också.
Vi har samma erfarenhet. Det är kolhydraterna som kostar pengar. Kött är dyrt per kilo, men man äter inte lika många kilo per person.
*putt*