Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 6284 ggr
zeretki
0

Zeretkis Egen Tråd

Hej!  Just nu väger jag 69 kilo och är 1,56 lång.

Mitt första mål var att gå ner till 80, sen var det 70 som gällde och 65 är mitt sista mål - men jag har egentligen inte fokus på att gå ner i vikt mer utan det får gå som det går. Jag äter mest för att må bra och försöker lyssna på kroppen.

Jag har alltid ätit för mycket socker och snabba kolhydrater men endast varit fettskrämd i en kort period av mitt liv då jag försökte banta. Det gick åt skogen totalt och ledde till frosseri i godis och kanske var det under denna period som jag la grunden till övervikten.

Första gången som jag testade Lågkolhydratskost? Jag minns faktiskt inte vilken av gångerna som VAR den riktiga första men jag minns att det var 2005 nån gång.

En gång har jag testat Atkins och det funkade helt perfekt för mig, jag gick ner i vikt som bara den. Sen föll jag tillbaka till gamla vanor med godis och sånt. En annan gång körde jag helt strikt och åt SSS, enbart kött och smör i en vecka och rasade i vikt direkt.

Sen jag registerade mig på sajten, vilket var inte så länge sen, så har jag mer noggrannt försökt att skriva upp mått och vikt.

Mina första mått är från 26/1 2007: över bröst  97, bröst 109, under bröst  91, över navel  96, navel  97, mage  105, höger lår 65, vänster lår  64.

Dagens mått är: över bröst  89, bröst 101, under bröst  83, över navel  84, navel  82, mage  92, höger lår 58, vänster lår  59.

Som mest har jag vägt ca 83 kilo och väger idag 69 kilo.

Mitt stora problem och anledning till fusket är mitt stora sockerberoende. Jag märker dock att ju längre tid jag äter LowCarbkost, ju mer sällan faller jag dit och ju bättre går det att komma tillbaka.

Jag äter slarvigt ibland men det som jag ser som absolut förbjudet är: socker, sötningsmedel, ris och allt spannmål i. Jag fuskar hellre med naturlig mat som grönsaker, potatis och frukt än med annat. Fast jag ska ju naturligtvis inte fuska, det hör inte till planen.

Ibland undrar jag om jag hade gått ner snabbare om jag inte ätit så mycket grädde och ost, men det är å andra sidan så gott att jag inte vill leva helt utan det. Och jag är nöjd med min viktnedgång iallafall. :)

Jag tror det som funkade bäst för mig, var att börja helt strikt och chocka kroppen med fett. Så fort jag har fuskat några dar försöker jag äta strikt med fläskkarre och smör enbart. Då märker jag direkt att jag går ner och mitt sockersug försvinner.

Kokosfett är också något jag upptäckt har en mycket positiv inverkan på mig. Det ger mig energi, jag får i mig bra fett och jag tror nästan det är bättre fett än smör faktiskt. :)

Så, här i denna tråd kommer jag alltså att rapportera viktnedgång, mått och saker som jag märker funkar eller inte funkar hos mig själv.

venuseva
0

Kul att läsa om dina erfarenheter och tankar.

Margareta
0

Härligt initiativ zeretki!

Du och jag var tillsammans på en mailinglista våren 2005 så det är ett tag vi hållit på nu…

Numer pensionär i Nynäshamn

zeretki
0

Ja, det är ett tag, Margareta. :) Jag undrar själv hur mina värden är, eftersom jag aldrig testat mig. Kanske ska jag göra det och se hur det ser ut. :) Då kan jag ju säga att jag mer eller mindre ätit så här i snart 3 år. :)

Anterrabae
0

Kul att läsa om dig zeretki! 3 år är länge… duktigt duktigt må jag säga.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

Mervi
0

Tack, det peppar andra att läsa om olika erfarenheter. Jag började med LC sommaren 2005.

korseett
0

Vilken bra presentation!

navarro
0

Nar borjade du minska i vikt? Var det omgaende eller efter en tid med LCHF? Jag hoppas pa det senaste alternativet, eftersom jag sedan november forst gick ner till 82 kg men idag vager 86,6. Eftersom halsan blivit 100% fortsatter jag optimistiskt med LCHF och hoppas som sagt att aven viktminskningen kommer. Dina resultat ger verkligen en extra kick for att fortsatta!

zeretki
0

De två första gångerna så gick jag ner i vikt direkt.

Den senaste gången nu, sen i nov 2006, efter att ha ätit annat ett tag, gick jag inte ner nåt alls utan balanserade mellan 75-78 i flera månader, men då minskade måtten så otroligt mycket och det märktes verkligen på kläderna.

Jag råkade se mina vader idag, inget jag glor på direkt varje dag, men  såg verkligen att dom blivit smala. :) Förut var dom lite fläskiga och sladdriga men nu är dom riktigt smala. :)

zeretki
0

Ni vet den där Nutrilett-reklamen där alla går och håller i sina byxor för att inte tappa dom? Mmm, det är jag det. Kyss Jag har inte råd att köpa några nya byxor just nu så jag hoppas verkligen att jag kan hitta några gamla nånstans i nån garderob… Hemlis Det märks inte på vågen än dock och inte på måttbandet heller just nu. Men OJ vad det märks på kläderna! Och det syns faktiskt i spegeln också.

Mervi
0

Skrattande Hoppas du hittar ett par som blir uppe.

Anterrabae
0

Härligt zeretki! Hoppas oxå du hittar ett par som sitter uppe, så du slipper hålla i byxorna. Det är jobbigt att bara ha en hand tillgänglig.. Flört

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

magma
0

Härligt, det kanske kan bli en ny reklamsnutt så småningom men med LCHF istället för pulverbantning?!

Denna kommentar har tagits bort.
zeretki
0

Jag ska ju sluta med vågen och fokusera på måttbandet istället. Det har alltid funkat bättre. Jag ska inte mäta mig mer än en gång i veckan. :)

Måtten idag ser ut så här: 88 102 84 84 80 95 58 56

Whooooheeey! :D Totalt sett sen i november har det försvunnit 18 centimetrar från min midja/navel! Skrattande Måtten som jag tog då står på min första post i denna tråd om man vill kolla.

venuseva
0

Häftigt när det blir så tydligt och uppenbart. Byxorna fladdrar och ny bh inköps, eller hur?

zeretki
0

Ja, det har märkts mest på byxor i midjan och tröjor. Det är svårt för mig eftersom jag har så stora bröst. Nu blir det ännu konstigare, smalare midja och stora bröst… Kläder passar inte! Får faktiskt ta och sy om lite…men det vet jag inte hur det blir. Skrikandes

zeretki
0

Har lyckats hålla mig borta från våg och måttband! Glad Visst undrar man ibland men sen tänker jag att det spelar ingen roll.

Jag äter som jag gör ändå och så länge jag inte fuskar med socker eller kemiskt skit så mår jag bra. Ja, spannmål och sånt håller jag mig helt borta från också - eftersom jag är rätt övertygad om att min mage inte tål spannmål.

Min BH börjar kännas lite stor… Kanske inget positivt för andra men jag blir bara glad. Det finns att ta av där också. Skrattande

NU ska jag köra ett tag med kött, fett och grönsaker. Jag tänker skippa alla mjölkprodukter utom LITE ost och smör. Lite kokosfett också ska jag prova.

Jag misstänker att jag blir lite slemmig i halsen av grädde nämligen… Kan det vara Candida eller annat? Ingen aning.

ullebull
0

Du är jätteduktig, bra kämpat.

En fråga, du skriver att du vid något tillfälle åt bara kött och smör. Tar du då en kall karréskiva med smält smör eller???  är det gott??? vitlökssmör eller?

inget grönt då alltså

Mervi
0

Lycka till zeretki, det är så jag äter just nu. Och det verkar som det biter på. Jag mår helt utmärkt med den kosten.

DaMum
0

Som sångare kan jag bara konstatera att ALLA mjölkprodukter ger slembildning!

Minns med fasa en konsert för några år sedan, när jag i pausen gick och köpte mig en stor glass. Sen skulle jag försöka sjunga… Vilken MISS!!!

Önskar dig lycka till Zeretki!

Kram!

Lillianna
0

Hej Zeretki, då kanske även jag var med på den mailinglistan du skrev om? Du har ju klarat det här jättebra, med fina mått och allt. Visst är det roligt både att det fungerar och att man mår så bra!!! Invänta nu lönen och köp dig ett par snygga byxor så omgivningen får beundra dina smala ben *ler*

/Lillianna

~ Lillianna ~

Rita-S
0

Pepp pepp zerekti, detta kommer gå jättebra för dig :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida

zeretki
0

#21  Nej, jag åt bara kött och smör, varmt eller kallt både och. :)

#24  Jo, det är sant men jag har faktiskt inte märkt det på detta sätt som jag gjort nu. Det kan vara att jag blivit känsligare överlag. Har förut bara märkt det på mjölk och glass, inte på grädde men nu känns det som grädde också.

DaMum, nu när du säger det så vet jag ju att mjölkprodukter ger slem… Förstår inte varför jag glömt bort att grädde är en mjölkprodukt…

#25  Jag har lite dåligt långtidsminne och detta var under min deppression så jag minns sämre än normalt… Men du var säkert med. :)

Margareta
0

#25 #27

Jag kan bara bekräfta att ni var på samma lista… jag, Mervi och några till här var också med…Glad gamla i gården alltså…

zeretki
0

Idag kollade jag mått och jag tror detta har hänt de senaste dagarna sen jag tog bort grädden:

27 sept   89 103 82 87 83 95 58 56 56 56
15 okt    88 102 82 83 82 92 58 56 53 54

Minus       1   1   0   4   1   3   0  0   3   2

Totalt minus  14 8 8 16 16 18 6 7 3 2

magma
0

Det är visst flera som är inne på antigrädd-varianten av LCHF, vi kanske skulle starta en "vägra grädde tråd"???Skrattande

Det verkar ju ha gått lysande för dig, grattis!!

Rita-S
0

Värkar som tur att jag inte har grädde i matlagningen så ofta? Jag föredrar creme fraiche ;)

Grattis til minskningen :D

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur

bluegoose
0

Grattis Zeretki! Härligt att läsa.

Grädden verkar vara en stor bov även för mig, så jag hoppar gärna på "vägra grädde"-tåget. Glad

zeretki
0

Ja jag märker att min hals blev slemmig och sen när jag tänkte så blev det nog för mycket grädde, inte bara lite utan jag åt nog en hel del varje dag… Men å andra sidan gick jag aldrig upp av det heller.

Så jag tror att jag kan äta i måttliga mängder. Typ en gång i veckan när det är lite festligt. Men jag ska inte göra det just nu utan vänta några veckor eller så. :)

Kanske Creme Fraiche är bättre? Är det mindre laktos i det än i grädde?

Lillianna
0

Hur har det gått med dina ögon Zeretki?

/Lillianna

~ Lillianna ~

zeretki
0

#65  Hehe, lustigt att du frågar för jag var hos ögonläkaren idag. Jag vet inte, han ville inte skriva nån remiss utan sa att det enda man kan göra är att leva med det. Operation eller nåt träning skulle inte hjälpa, sa han. Han trodde också det kunde bli värre av stress…men nu efteråt så vet jag inte om jag fick några svar egentligen.

Jag blir så förvirrad av prat…

Jag kan träna med att titta åt höger med höger öga, det skulle hjälpa muskeln att slappna av men han sa att han inte visste om "problemet" skulle bli bättre av det.

Så det är som det är. Varför känns det alltid som jag inte blir klokare av att gå till läkare??

Lillianna
0

Vad var det för lökare du gick till? Var det en ögonläkare eller en ortoptist?

/Lillianna

~ Lillianna ~

zeretki
0

Det var en ögonläkare. Han ville inte skriva remiss till ortoptist för han tyckte det verkade onödigt.

Lillianna
0

Vad har du för problem som du märker av då? Tycker du själv att det är något som du inte kan acceptera att leva med? Jag hade ju värk i ögonen och även i huvudet rätt ofta så för mig behövdes det verkligen en ändring.

/Lillianna

~ Lillianna ~

zeretki
0

Detta har jag upplevt det senaste året lite till och från. Jag har problem med text och bokstäver. Dom hoppar runt lite ibland och jag måste fokusera hårt för att läsa ordentligt.

Det kan mycket väl vara så att det är psykiskt och jag har ingen aning egentligen… Jag tror att jag läser för fort ibland så ögonen hinner inte med.

Lillianna
0

Det där att det hoppar tycker jag verkar vara en typisk skelningsgrej. Har du problem både på långt håll och på nära vid tex datorn?

/Lillianna

~ Lillianna ~

zeretki
0

Nej, mest med text faktiskt. Inget som jag märkt på långt håll. Men det kanske har med fokusering att göra? Att det är lättare att se utan att fokusera på långt håll?

venuseva
0

Grattis till dina minusmått zeretki.

Skulle nog gå till en ögonläkare till och propsa på remiss eller ringa till den du var och säga att du vill verkligen ha hjälp med ditt problem. Stå på dig.

Margareta
0

Grattis Zeretki

MillisB
0

Hej Zeretki!

Det där om dina ögon påminner om det jag har haft problem med. För mig kan hela raden försvinna när jag håller på och läser, eller så får jag bara inte fokusera på texten. Det är bara när jag läser text på vanligt läsavstånd detta gäller.

Kom till en dansk optiker här i Bergen som insåg att jag behöver specialslipade glas, s.k. prisma. Har du det? Detta beror på att jag skelar både i vertikalt och horisontalt. Det har jag troligen gjort i alla år utan att det har fångats upp…

Nu går det bättre att läsa men det ska inte mycket trötthet till innan det börjar hoppa framför ögonen…

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Rita-S
0

Jag tycker du beställer tid hos enoptikter jag, zerekti, så dom kan ta ett synstest på dig, kanske du behöver nåt som korrigerar brytningsfel eller så för allt jag vet :)

zeretki
0

#75 #76 Jag har varit hos optiker först och fick remiss till ögonläkare, som sa att det inte var nåt fel på mina ögon, alltså fick jag ingen remiss till ortoptisten.

Jag vet inte vad problemet är, det kommer bara ibland och kan eligt ögonläkaren vara stress.

zeretki
0

Har inte skrivit på länge…

Jag försöker vara utan ost och grädde men det är supersvårt. Har därför inte kunna registera om jag går ner i vikt om jag tar bort mjölkprodukter men äter grönsaker, t.ex. broccoli, vilkte jag tänkte testa om så var fallet.

Jag har inte gått upp iallafall! Håller mig stadigt på samma vikt så länge jag inte syndar. Kan äta grädde med hallon o blåbär utan att gå upp.

Från och med imorrn blir det bort med alla mjölkprodukter utom smör och ev. några grönisar. Så får vi se om vikten går neråt…

korseett
0

kanonbra zeretki! *kram*

Mervi
0

Lycka till zeretki!

zeretki
0

Märkligt, två nätter i rad har jag fått kramper och rastlösa ben när jag ligger i sängen.

Samtidigt som jag tagit bort all grädde och nästan all ost ur kosten.

Samband, vad tror ni? Jag har ju aldrig problem med kramper annars. Fundersam

Rita-S
0

Där finns ju kalcium i mjölkprodukter, äter du kalsium/magnecium tillskott som ersätning?

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.
Inlägget är låst för nya kommentarer