Ormen i paradiset...
..heter en bok av Miki Agerberg http://www.adlibris.se/product.aspx?isbn=9151848163 .
Någon som har läst den? Den handlar om den globala fetmaepidemin och det lät ju bra tyckte jag, där jag stod i bokhandeln och bläddrade i den idag. Det fanns ett kapitel i slutet som hette nåt i stil med "vad som fungerar och inte". På sidan 206 häcklar han SSS med att kalla hans kaloriresonemang för "skrattspegelversion" och skriver att SSS verkligen tror på att han har lyckats åsidosätta naturlagarna när han berättade att han gick upp på 800 kcal och ner på 3-4000 kcal.
Jag tyckte mig se Rössners namn nämnas i den där boken också. Det är lite pinsamt att stå och läsa inne på bokhandeln, så jag fick ge mig. Jag fick ändå känslan att det var det gamla vanliga "kcal in-kcal ut"-snacket som gällde.

Jag käkade strax över 3000kcal förut och tränade för att hålla vikten…nu äter jag normalt närmare 5000kcal och har gått ner/håller vikten, utan träning.
Detta bevisar, åtminstone för mig, att in-ut-teorin inte håller.
Äter man rätt så balanseras UT upp med IN nästan oavsett kaloriinnehåll…och äter man fel så får man dem inte att gå ihop oavsett hur fina beräkningsprogram man har. Och allt beror på våra hormonbalanser.
Är det Miki som är ormen?
Stämmer in-ut-teorin kan man leva på sågspån.

Eller hallonbåtar?
Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!
Slutsatsen i boken är också att det enda som funkar just nu är att operera magen.
Och ja, han är ett stort fan av Rössner… Annars är det en intressant bok
.

Pasi - uppenbarligen har du mycket UT… Bara nyfiken , kan du gå utomhus i t-shirt fortfarande så här års? 

Jag känner Miki Agerberg, en gammal klassklamrat från journalisthögskolan. Han var smal som ett streck på den tiden, av den brinnande revolutionära typen. Han borde inte kunna gå upp i vikt, men när jag träffade honom förra året kände jag inte igen honom. Från 65 till 105 skulle jag gissa. Jag vet inte om han gått ner sedan dess. Vi talades vid en timme och han kunde garanterat inte ett smack. Men han hade besökt Tongaöarna och jag tror att han träffade den feta kungen.
/SSS

Doc_ - Konstigt nog är jag inte stekhet på nåt sätt, men självklart inte speciellt frusen heller.
En del av energin slösas säkert bort i värme (ATP slöseri i mitokondrierna) men jag misstänker att kroppen kanske även kör nån annan process vid mat i överskott, någon där energin inte nyttjas fullt ut då inte behovet av det finns…..

Jag åt väl runt 4000 kalorier när jag gick ner som snabbast. Men då var jag redigt tjock. Genomgående under min viktminskning var att jag åt fler kalorier när jag satsade på att gå ner. Det blir lätt så när man nollar kolhydraterna och ersätter dem med fett. Men det gäller inte för alla.
Numera äter jag runt 2000 kalorier. Jag behöver inte mer när jag mest sitter vid datorn. Skulle jag göra ett nytt bantningsförsök idag så skulle nog kaloriantalet öka. Men det är bara en gissning. Jag skulle hur som helst äta mig mätt.
Sten Sture