Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: off-topic-ot
Läst 6656 ggr
Fernis
0

OT Har skaffat kattungar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vi har skaffat 2 kattungar som är mer vilda än tama. Har hört att de lugnar ner sig om man kastrerar dem. Hur gamla måste de vara när man gör ingreppet? Jag har inte en enda blomma kvar nu och har fått lov att ta ner vardagrumsgardinerna.

Tilda-T
0

Ja vad får man inte offra!!!FlörtAtt du skaffade dig två på en gång? Men dom var enormt söta!

Det enda man ska ångra är sådant man inte har gjort!

Mona-Stina
0

I Amerika kastreras dom nästan genast, i Sverige tror jag att veterinärerna vill att de ska ha blivit könsmogna.

När jag tog min hankatt till veterinären var den ungefär åtta månader, han ville inte göra operationen eftersom katten var så liten och han trodde inte att den var så gammal som den var. Han trodde mig på mitt ord i alla fall och operationen utfördes. 

Att den var lite beror nog på att jag hittade honom utsvulten när den knappt öppnat ögonen och jag "nappade" upp honom. Jag trodde inte han skulle överleva men det gjorde han faktiskt.

Här en nytagen bild. Att försöka ha skrivbordet kattfritt har jag gett upp.

Fernis
0

Ska man vänta tills de börjar löpa alltså?

De är syskon och jag tänkte att de skulle få bra sällskap av varandra när vi är borta hela dagarna. De ska vara med överallt, man ska helst bära omkring dem som man gjorde med barnen när de var små. Måste stänga dörren till sovrummet för att få sova ifred. De är snart fem månader nu.

andreas0
0

Fernis, Visst lugnar dom ner sig lite om man kastrerar dom, men att få dom att låta bli blommor och gardiner kan man träna dom till. Det går faktiskt att träna en katt att lyda kommandon på samma sätt som man tränar en hund, även om dom flesta inte gör det.

Men även om man inte tänker träna katten att göra massa saker så kan man ju lära dom att dom inte får göra vissa saker. Se bara till att ge dom en belöning (klappa dom och/eller ge dom lite godis) när dom gör rätt, och bli arg på dom när dom gör fel, så lär dom sig snart vad dom får göra och inte göra.

Sen lugnar dom ner sig ju äldre dom blir också.

*Suck* jag saknar tiden när jag hade katter.

Wiland
0

Jag har kastrerat mina katter vid 8-9 månader. De lugnar nog ner sig så småningom. Tack och lov har mina katter låtit bli gardinerna även om de ibland varit högt och lågt. Dina katter är otroligt söta i varje fall. Visst är det härligt med lite fart och fläkt i hemmet….

Fernis
0

Jag har en vattenflaska och sprutar vatten på dem när de gör saker de inte får, t.ex. när de försöker hoppa upp på spisen när jag lagar mat. Men det hjälpen bara för stunden, snart är de där igen. Likadant med gardinerna, katten var blöt, soffan var blöt och det rann vatten från fönstret. Men så fort jag ställde ifrån mig vattenflaskan hängde han i gardinen igen. (Det var tunna gardiner som det lätt går revor i så jag valde att ta ner dem).

Loria
0

Ja, mina små odågor går inte att uppfostra… Har ett föråd som löper längst med hela taket som jag inte vill att de går in där. Men så klart ska det smitas in så fort man bara gläntar en aning på dörren. Låter katten sitta där tills hon gråtit sig hes för att få komma ut… men inte att hon lär sig.

Här lite bilder på [http://picasaweb.google.com/mikael.palo/CarmenElektra](http://Carmen (den vita) och Electra (den fläckige) "Carmen (den vita) och Electra (den fläckige)")

MegN
0

Jag hade tidigare hört att de skulle vara könsmogna först, men nu fick jag istället rekommendation 6 månader. Ska iväg i morgon och kastrera mina båda kattpojkar (Bill & Bull!) som väl har hunnit bli 7 månader (eftersom jag inte var så på hugget och bokade veterinärtid på dagen 6 månader…).

Vet inte vad de rekommenderar som lägsta ålder, kan höra efter i morgon om jag kommer ihåg…

suda
0

Lägsta rekommenderade ålder jag har hört är 6 månader. Vänta absolut inte tills de är könsmogna! Den tabben har jag gjort!

Grattis till de små busliven! Fullkomligt underbar bild!

Fernis
0

Får de ont efteråt och blir de tvugna att ha strut för att inte slicka i såret? De blir väl sövda antar jag, för att vara stilla? Oj, vilken hönsmamma jag är! Tycker ju så mycket om dem trots att de är små vilddjur!

Fernis
0

Suda, varför ska man inte vänta tills de är könsmogna?

Rita-S
0

hanar 6 mnd, honor helst 8-10 mnd är vad min vet sa till mig. Vissa katter blir bongstyriga även äfter kastrering/sterilisering om dom fått bli könsmogna, andra blir lugna oavsett, så jag tror det är lite olika hur mycket effekt det har på djuret beroende på individ. Många katter stannar mycket kattunge, altså skitunge mentalt om man kastrerar dom innan dom blir könsmogna, andra blir hur lugna som helst oavsett. Men vänta iaf till rekomenderat ålder iaf :)

Min Ronja, en hane (helt sant) va 11 månader vid sin kastrering och hadde blivit könsmogen för länge sen. Men Ronja är hur lugn och snäll som helst nu som kastrerat, och var det även innan (fast lite mer kaksig och leken). Min Celine var redan kastrerat när jag fick henne, kastrerat vid 8 mnd ålder, och även hon är snäll och trevlig. Vad jag vet hadde hon fått löpetid innan sin kastrering.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Mizzi
0

Se till att dom har saker att ativera sig med , bollar,leksaksmöss och annat.

Vanliga lite större papplådor som man kan skära ut små fönster i brukar vara jättekul att leka i, har dom lite såna grejer så brukar blomkrukor och annat få vara ifred bättre ;)

Men jag vet hur det är, är uppfödare på Norsk Skogkatt själv och i mitt köksfönster brukar det inte finnas en enda blomma när jag har haft kullar =)))

Rita-S
0

klösmöbel med massor av tunellar, tinglande bollar o så brukar även va praktisk avledningsmanöver ;)

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Mervi
0

Jättegulliga!

sandramaria
0

Jag har två vilddjur jag oxå, jag började med vattenspruta och så lät jag shhh samtidigt så nu behöver jag bara fräsa så förstår de, tom så de kan ruska på sig för de kommer ihåg duschen - mina är sååå väluppfostrade *ironi*

anki1
0

Sotis (bor numera hos min dotter) brukar springa iväg bara han ser blomsprutan. . Varken Sotis eller Lillen (min dotters egen kisse) hade strut på sig efter kastreringen. Veterinären gör ett litet snitt vid testikeln och tar ut testikeln den vägen. såret blir litet och katten brukar inte märka så mycket, och den klarar att själv hålla sig ren där. Ska se om jag lyckas att sätta in en bild på kissarna.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

Jag lyckades! Sotis var 5,5 år och Lillen är bara några månader. Nu är han vid ca 8 mån nästan lika stor som Sotis.

hemul
0

Å så söta! AVUNDSJUK!!! Glad

Margareta
0

Min kattbebis Marvin, som föddes härhemma i februari är 9 månader nu och väger ca 5kg. Han har lugnat ner sig betydligt. Karro - min dotter - har bägge syskonen och därhemma är det nog mer livat.

Numer pensionär i Nynäshamn

Leonita
0

Både honor och hanar kan kastreras från 6 mån. I vissa länder gör man det redan vid 3 mån, men såvitt jag vet är det fortfarande 6 mån som gäller i Sverige. Två av mina kastrerades så tidigt och det var inga problem. På hanar är det ett ganska litet ingrepp, det blir inga stygn och de behöver inte ha tratt. Honor kan däremot behöva tratt, det beror på hur benägna de är att slicka på såret och bita i stygnen. Numera ger många veterinärer smärtstillande till djuren efter operationer och det är jättebra.

Och så ett litet tips från en som bor med fyra katter som fortfarande tror att de är kattungar ibland: Ytterkrukor i plåt är en väldigt bra investering! Jag har flera olika sorter, både "emaljerade" och metallfärgade. De är bra eftersom de dels håller för smällar, dels låter det lagom otäckt när de slår i golvet, vilket på sikt kan lära katterna att vara lite mer försiktiga i fönstren.

Lycka till med katterna! Själv ska jag nog aldrig mer ha kattungar, för mig blir det vuxna katter hädanefter. Minst lika mysigt men mycket lugnare… Skrattande

anki1
0

Nu när jag fattat tekniken så kommer det fler bilder från mig, bland annat ska jag rota rätt på en bild på Sessan, som är i sin himmel.

Gnici
0

Japp det är 6 månader som gäller i Sverige för kastrering……Min ena Bengalkille fick jag kastrerad vid 4 månader då han började revirpinka här och där innomhus och det var inga problem……men jag bor på Åland (Finland) så det kanske är andra regler här jag vet inte….Albin, den andra Bengalen jag har blev kastrerad hos uppfödaren i Sverige vid 6 månaders ålder…..

PS: Grabbarna Prick har INTE lugnat ner sig Fundersam

hemul
0

Bengal - visst är det de som ser ut som minitigrar? Jättefina!

Mervi
0

här kommer bild på bengal.

Mervi
0

En till

hemul
0

Å så vackra! Är det dina, Mervi?

molana
0

# 25-26 Vilka underbara bilder. Dom är ju jätte fina dina katter.

Gnici
0

Ja dom är fina "Benglarna" och de är nog mer lika leoparder än tigrar, för de är mest prickiga….

Här kommer en bild på min Albin som smyger i gräset i katt/hundgården

[Karro]
0

Jaha ja trodde jag hade svarat i den här tråden men tydligen inte :)
Som sagt har två stycken små rackare hemma som Margareta nämnde ovan är lite vildare av sig, men det går i perioder, dom har defintivt lugnat ner sig men det blir lite race då o då.
Ingen är kastrerad av dom ännu men vi har inte märkt några tendenser på att de är riktigt könsmogna ännu heller, dessutom har vi inte bestämt vem av dom som ska kastreras heller… hmm
Men som sagt, vattenspruta riktigt bra! Vår hona klättrar i allt men nu har hon fått bättre balans och liknande och tar sig då överallt, hanen däremot håller sig mest på golvet eller i soffan :D

På bilden är dom nog bara sex månader så lite större är dom nu. Doris =röd/svarta Nemo = svart/vita

Mervi
0

#27 Nej hemul, de är min yngsta dotterns. Jag tål inte katterna så bra.

Besika
0

åååååå, så sööööööta!!! Längesen jag hade katt nu, hade senast en Birma och en korsning Birma/Norsk skogskatt. SÅ mysigt med katter!!

Men mina afghaner är inte dumma heller… ;)

Det jag fick höra på den tiden var att huvudet stannar i växten när man kastrerar, så det är bra om det är färdigvuxet… annars skulle man få en katt med stor kropp och litet huvud… :))

Han ingen aning om det är sant, nuförtiden ifrägasätter man ju det mesta man hört… ;)

Margareta
0

Här en bild på alla våra tre samtidigt… 16 veckor

Vi har nog ingen nyare när de är tillsammans och äldre. Vi missade det i samband med Norgeresan

[Karro]
0

Oj va Nemo var liten där! Skrattande

Margareta
0

Marvin också - han väger 5,1 kg nu

[Karro]
0

ooh bara av den anledningen skulle jag kunna tänka mig och köpa en våg! så man får veta… du får påminna mig mamma när vi kommer att jag ska passa på o väga :)

Margareta
0

Lidl har den här veckan hushållsvågar med stor skål som tar 5kg. Min lilla våg tar bara 3kg.

Katterna väger jag på stora vågen tillsammans med mig själv och drar sen bort min vikt.

[Karro]
0

ja precis det får väl bli något sånt antar jag….

Besika
0

Här är mina "kattungar"… Flört

Margareta
0

Oj vilka söta - lika långhåriga som våra skogisarRäcka ut tungan

Besika
0

Dina skogisar är helt underbara!!!

Jag har som sagt haft en halv-skogis…

Är definitivt ingen hundmänniska, alltid älskat katter, men afghanhundar är mer katter än hundar! :)

Margareta
0

Afghaner är ursöta - de ser så kloka ut på något vis - förmer än alla andra…

[Karro]
0

Ska lägga upp lite nya kort på katterna hade jag tänkt! Så om ni vill kan ni titta i mitt fotoalbum!

Mervi
0

Margareta, dina katter är helt underbara.

Besika, så stolta hundarna ser ut, jättefina.

virrirren
0

Vilka fina katter….

*39 vilka underbara graciösa "prinsessor" du har. Själv är jag smidig som ett kassaskåp…… Men jag har en liten katt som gillar fåglar!!!!!

Mizzi
0

Måste väl lägga ut en bild på min älskling också då =)

Han är nästan ett år på bilden, han är en Norsk Skogkatt och fler bilder på katter jag fött upp finns på min hemsida www.lohojdens.se

Mizzi
0

En till , han älskar att ligga högt upp och spana.

Besika
0

Tack #42, 44 & 45! :)

Ja, de är mina prinsessor!! Eller, den minsta är det, den äldre är drottning! :)

#46 vad fin han är, väldigt lik skogisen jag hade, Picasso hette han.

suda
0

Fernis, att vänta tills katten blev könsmogen gav mig ett par myyyycket intressanta veckor, och ändå hade jag bara en hona.

Maken till oljud har jag sällan varit med och och hon började skvätta inne eftersom vi inte släppte ut henne. Hon är innekatt så det var ju inget nytt för henne precis. Sängen var bäst att kissa i ansåg hon. Hon skrek, vrålade, kuttrade, kastade sig trånsjukt mot allas ben och värst mot makens, där lade hon till och med svansen åt sidan…

Ringde och bokade första bästa tid hos veterinären, men tro det eller ej, hon löpte en gång till innan dess! Två löp på tre veckor. Nästa kisse tog vi så snabbt man fick, hon har värre röst i "lekläge" än den första hade under löp. Jag vill verkligen inte veta vad tvåan hade kunnat komma upp i för decibel!

suda
0

Vilka underbara bilder ni alla har lagt ut! Mervi, vilken maffig färg han(?) har på bilden #25, fantastiska skiftningar!

suda
0

Oj! Jag lyckades få in bilden! Den första är tvåan, Guinness, hälften bondkatt, 25% perser? och 25% skogis.

Den här bilden är första katten, Pepsi. Tvättäkta stallkatt! Glad Men hon ser mest mångalen ut på bilden…

suda
0

Ok, jag kan inte hålla mig… Pepsi har jag som Avatar och nu hittade jag bilden på kissen med stil… Guinness på spaning!

magma
0

wow, vilken pose på sista bilden… Rena uppvisningskissen.Glad