Snart är det Jul ....
På många sätt kommer Julen i år bli alldeles underbar, man kan ju äta fett =) Fet skinka, feta revbenspjäll, gräddsåser mm mm.
Men !! det kommer ju även finnas saker man inte kommer kunna äta som man kommer sakna.
Hur har ni andra gjort som hållit på längre , har ni unnat er mer kolhydrater till Jul och sedan "fakirat" om ni gått upp efter Jul.
Ska man unna sig Apelsiner och Mandariner, choklad mm mm ??
Jag vill gärna ha råd eftersom detta är min första Jul som LCHF :are, helst vill jag ju hålla mig så strikt som möjligt, men jag känner endå att jag vill kunna unna mig lite extra.
Finns det några LCHF resept på Julgodis tex ? nötter kan man ju unna sig, men man vill ju ha lite annat också.
Hur har ni andra gjort ??
Förra julen var min första "LCHF-jul" och jag åt LCHF även under julen. Det enda jag unnade mig var två chokladbitar ur Alladinasken och lite vinglögg av en sort som inte var så söt:)

Man kan göra egen ischoklad på mörk (minst 70 %) choklad och kokosfett.
Jag har gjort både på "silverpaket" och kallpressad kokosolja och båda blir bra, men jag tycker den kallpressade med kokossmak höjer smaken på ischokladen.
Smörbollar (finns recept här på forumet) är oxå bra godis. Jag brukar göra dem utan sötningsmedel, men tar i en tesked honung eller en aning likör eller punsch.
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Förra året åt jag sånt som för mig inte är tillåtet. I år ska jag göra eget lowcarb-godis med så litet socker som möjligt.
För min del så är det bättre ju mindre socker jag får i mig och kan jag äta godis som är väldigt lite socker i så är det tusen gånger bättre än om jag äter godis med mycket socker i.
Dessutom är det godis jag gör själv mycket godare än det man köper i affären. :)
Apelsin o grädde kanske det blir nåt av. Naturligt är alltid bäst. Nötter är redan tillåtet för mig. :)
Kommer sakna ris a´la maltan något oerhört.
Vete tusan om jag kan stå emot den, annars inga problem för mig.

# 2 Har du recept på ischokladen, hur mycket av varje man ska ta ??
Funderade lite på om man inte kan göra ischoklad på kakao, kokosfett och stevia men det blir kanske för starkt ??

Jag kommer sakna inlagd sill för den inehåller väl massor av socker, och alla korvar =(
hemgjord glass i många smaker, hemgjort glögg som då är utan socker, ischocklad, kokosbollar med smör och mörk chocklad, mandel eller pekan-nöt baserade kakor (malna nötter i stället för mel) och i övriga fall är det ingen annan enn du som bestämmer hur strikt du skall va just i julen :) Vi kommer öka kolisarna lite under julen, fast socker kommer uteslutast som vanligt. Jag kommer baka några fåtall kakor och utesluta socker och mjöl, annars kör vi på som förut! :D
//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.

Kanske man ska unna sig vad man vill på själva Julafton men sen köra på strikt igen =)
Det är ett val som är upp till var och en, om man tror att det är det bästa för en själv så ska man förstås göra det. Dvs om man tror att man kommer känna det som att man går miste om något som är viktigt för en. Jag var rädd att aldrig komma upp på banan igen, så jag avstod från t.ex potatisgratängen, det mesta av godis osv- men alla fungerar ju inte på det viset, som tur vad:)

4# kan man inte göra det med keso och vipgrädde och lite apelsinbitar.Tror att det skulle smaka lika gott.

Tja jag tänker käka saffransbröd som vanligt, och går jag upp är det ju ingen katastrof eftersom jag vet hur man går ner igen. Lite måste man ju unna sig, det blir nog lite fikon, också dadlar, jag gillar dadlar, ischoklad och knäck ingår inte i våra jultraditioner så det är inga problem med dem. Knäcka nötter kan man ju göra med gott samvete, så det finns ingen anledning att dra ner på det. Den enda julmaten vi äter i någon större utsträckning är skinka, det blir skinka med rödkål och ibland på vörtbröd, men som sagt det är bara jul en gång om året, och kunde jag klara tre veckors semester med helt lösa tyglar och ändå bara gå upp ett eller två kilo så ska jag väl klara julen också
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus
GLÖGG GLÖGG GLÖGG!
Jag har passerat många LC-jular eftersom jag ätit LC utan HF sen 2001 och det är inga problem. Det var mycket värre i början när jag kompromissade än senare är när jag inte gjort det.
Förra året kom fallet på Nyårsafton istället pga ett missförstånd.
Vi var bortbjudna 17.00 för "helafton" och trodde det var middag - det var kaffebord med "matbuffe" 21.00.
Jag föll och mitt fall var stort och tog flera veckor att reparera eftersom jag föll tillbaka i sug och elände. Så här efteråt var det INTE värt det och ingenting jag kommer att göra om.
I år kommer jag att äta hemma innan så står jag mig oavsett vad som bjuds. Klart mycket bättre.
Numer pensionär i Nynäshamn
Läste just att 10 fikon är 140 gram carbs !!!!!!!!

#5 - Jag går efter receptet i "Rutiga kokboken", till 100 st:
mörk choklad 300 g
kokosfett 250 g
Dela i mindre bitar och smält under omrörning, bäst är väl i vattenbad, men jag har även smält direkt i kastrull på låg värme. Klicka ut i knäck- eller ischokladformar. Ställ i kyl eller svalskåp.
Jag har provat med enbart 70 %-ig choklad, det blev i mitt tycke för sött. Då provade jag med enbart 86%-ig choklad. Det blev lite väl bittert. Nästa gång tänker jag prova med knappt hälften 70% och drygt hälften 86%.
Tyskt ordspråk
Jag längtar till Julen. Maten bryr jag mig inte så mycket om det är ljusen, gemenskapen och det mysiga jag gillar…. Längtar…..
Ju mer jag tänker på det desto viktigare blir det för mig att det verkligen ÄR mitt val och inte ett sug eller för att jag ska passa in. Det måste vara JAG som väljer att ta en apelsin eller så. Inte något sug eller annat.
Margareta, du skrev "_Jag föll och mitt fall var stort och tog flera veckor att reparera eftersom jag föll tillbaka i sug och elände. Så här efteråt var det INTE värt det och ingenting jag kommer att göra om."
_Det beskriver exakt hur jag fungerar. Jag fick magsjuka i MAJ i år och har fortfarande inte kommit "i spår" igen till 100%! Men nu känns det som att jag är på god väg.
jag kommer att äta av det jag vill ha under juldagarna sen är det stopp. Men det kanske kommer till den slutsatsen att jag inte vill ha frukt eller ris-a-la-malta eller annat som inte hör LC till. Men man kan ju alltid grunda med fettet först så fixar man nog det mesta
I mittt fall blir det ju risgrynsgröten på juldagen som blir svårt, men om jag bara tar en liten klick. smörhåla förståss.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
En hel del inrotade traditioner får man nog släppa på.
Hos oss får skinkan inte röras förrän julaftons morgon, då tillsammans med risgrynsgröt.
Jag får äta mina vanliga ägg och lyxa till det med en skinkskiva. Gröten får Mannen äta själv, det gör han nog gärna.
Vi är borta i flera dagar under julen och jag brukar faktiskt ta med mig lite egen mat eller se till att det finns sånt som jag vill äta. Sen har jag alltid kört med metoden att smaka ytterst lite på det som jag verkligen suktar efter. Verkligen längtar efter. Menar inte att man ska smaka på allt på julbordet utan bara smaka på det som man absolut helst inte vill vara utan. Tex sillen. Ofta när jag gör så så brukar det inte vara så gott som jag mindes och jag spottar ut det (utan att värdinnan ser) eller inser att jag fakitisk inte alls var sugen på detta. En liten tugga räcker oftast.
Annars är det ju fett först och ev kolisar sist. Grunda med ägg och majjo eller vilket sorts fett som nu erbjuds. Mycket! När magen är mätt är det mycket lättare att avstå. Jag brukar unna mig prinskorv men inte köttbullar. Lite AfterEight till kaffet, snaps men ingen öl. Eftersom det var potatis som blev mitt aha så tittar jag inte ens åt janson eller annat i det hållet. Det vet jag att jag får ont i magen av och det är ju synd att missa jultomten för. Skinka går bra på FinnCrisp eller Wasafiberknäcke med tjock smörskiva under och senap ovanpå.
Dagen efter är det back to basic som gäller, utan pardon. Då fungerar det för mig. Men var och en måste själva bestämma hur de ska göra. Visst jag går upp nåt kilo efter dfrettaosseriet men blir det bara julafton så tycker jag att det är ok.
Tyker julbord är rätt ok då det finns så mycket att välja på att ingen märker om man inte äter allt.
/Lillianna
~ Lillianna ~

Mitt tips på julgodis (funkar även om det inte är jul :)
Smält smör och lägg i lite kakaopulver (11% KH) och riven kokos. Lägg i knäckformar och ställ kallt en stund.
Jättegott om man gillar mörk choklad.
Rita.S, hur gör du glögg utan socker? Jag har försökt men det blev inte alls gott.
Molana, tack för tipset med keso+vispgrädde, det är värt att prova.
Marcus

Fanns med i "Diabetesnytt". Nu utan tillsatt socker, kommer i november. Men, den innehåller sötningsmedel iallafall. 5% kolhydrater. Den kommer jag att köpa. Trots aspartam, men man dricker ju inte så mycket glögg.
Annars tycker jag att det finns så oerhört mycket gott på ett julbord så jag kan äta bara hur mycket som helst. Och vad är det för fel på köttbullar, mina är bara färs och salt och peppar? Kanske lite grädde och ägg. Ägghalvor med majonnäs, räkor, skinka, lax, maffiga röror, grönkål i grädde, revben, korv med lite kolhydrater, hemgjord kalvsylta (lite för lite fett iofs), nötter, mmmmmmmmm, längtar till julen redan.
Har aldrig gillat risgrynsgröt eller annat risigt, så det spelar ingen roll för mig. Jag brukar alltid vara så mätt att det inte behövs något till efterrätt.
//Karin

Man kan ju oxå göra sin egen glögg. Glöggkryddor finns i kryddhyllan i butikerna, eller så finns det extrakt (flytande) på Apoteket, lagom till jul. Då kan man ju söta med vad man vill och precis så mycket (litet) man vill….

Tyskt ordspråk

Jag har ju inte gjort ett enda avstamp sedan jag började för lite över 3 månader sedan, och just nu äter jag fakir vilket jag tänkt göra fram till Jul.
Så jag vet ju inte hur jag kommer må om jag jag väl tillåter mig att äta mer av socker o kolhudrater.
Sen har jag faktiskt inte haft något större sug, tycker det varit ganska lugnt på det området faktiskt.
Men sen har jag iofs alldrig varit sockerberoende i den bemärkelsen att jag måste ha sötsaker typ godis, eller fikabröd.
Jag har varit mer för frukt.
Va tror ni , kommer jag må dåligt endå efteråt ??
Jag har inte diabetes eller någon annan sjukdom heller ska jag väl tillägga.
en flaska rödtjut och så glöggkryddor och vips så har man egen glögg
#23 jag har recept på glögg i min blogg :)
Kan även posta här inne om det är interesse för det :)

Jag vill ha så mycket recept som möjligt som har med Julen att göra så allt är välkommet =) även glögg ;)
men då postar jag även här :D

Det borde kanske göras en specialtråd för just Julrecept =)
jo det vore kanske en god ide, jag tycker med vi kanske kunne ha en tråd för "julrecepter" :D *röstar för*

Jag har sedan många år tillbaka gjort Kesalamalta, dvs Keso, vispad grädde och apelsin skuren i småbitar. Det är väl så gott som risalamalta. Om man vill höja apelsinsmaken lite mer tar man bara i en msk koncentrerad apelsinjuise och blandar i. Rekommenderas.
#33 Men det är väl förståss om man tycker om keso i första hand ? :/
Tror absolut inte keso och grädde kan ersätta hemgjord ris ala malta med hemkokt körsbärssås. Never!
jag kommer fuska rejält i just juldagarna, jag kommer äta småkakor (men kommer baka själv med mandel/kokosmel och utan socker) och kommer gjöra hemgjort ischocklad, koksbollar med smör, och fortfarande kommer jag tillåta mig en liten aning vanlig julchocklad. Kommer tillåta potatis och brunkål till middagen, och ris a la malta till dessert! äkta sådan, fast jag funderar på att gjöra med fullkornsris och helt utan socker då

#35 - tror inte jag heller, fast det kanske är nyttigare?
Själv har jag inget behov av ris à la malta eftersom det aldrig har varit nån stående ingrediens på vårt julbord.
Tyskt ordspråk

Julen är inget problem för mig. Då finns der massor med bra mat. Att sätta igång och äta kolhydrater just under denna höganimaliska helg verkar ganska onödigt.
Jag har gjort det ett par gånger tidigare, då jag gjort misstaget att dricka starksprit. När man är full som ett ägg hamnar man lätt i fruktfatet, eller ocksåd oppar man sig i grytan. I år känner jag inget behov av detta.
Sten Sture

Vårt godis till jul brukar vara ett stort fruktfat och två kartonger paradis chocklad.
I år funderar jag på att göra den där ostkakan med keso o grädde och hallon till som jag såg recept på någonstans.
Och så ischokladen högre upp lät bra =)
Undrar om man kan sockra med stevia om man skulle göra egen inlagd sill ?? eller det kanske skulle smaka konstigt ??
Jag har alltid tidigare år försökt "förgröna" julbordet
, så som med tex sallad på rå rödkål, rödlök, apelsin och valnötter med balsamvinäger och olivolja på, couscous med frukt, pinjenötter, vinblad och massa andra grönsaker osv osv… Detta kommer jag inte göra i år!
I år tar jag kanske och gör egen extra fet sylta, (någon här som har något bra recept?), egen leverpaté och absolut gör massa tjocka revben som räcker hela helgen… Men brysselkål kommer jag att unna mig på julafton då de är så goda.

Jag åker till soliga Thailand även denna jul så det blir väl lite curry o chii….
#40 pressylta brukar jag göra. Får man inte tag på kalvkött går det bra med kyckling. Jag kan skriva ner mammas recept på syltan. Kanske Margareta vill göra en specialtråd för julmat som det föreslagits tidigare?
Menar Du en grupp korseett? Trådar kan ju vem som helst skapa
ja är nog en egen forumsgrupp hon menade, typ "recepter för jul, low-carb" nånting? :)

# 43 Ja en egen grupp vore fin fint =)
jul.ifokus?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Nej stopp nu blev det fel, en egen grupp här inne på kolhydrater menade jag, alltså precis som "mina inlägg" Off Topic, mm mm det som står i det grå fältet till vänster.
En sån fast med recept som tillhör Julen, var det jag menade =))
Inte en nu I fokus sajt om Julmat =P
Jag skojade till det lite Mizzi. Jag gör det ibland. Ibland tvångsmässigt och ibland bara på skoj. Fast med tanke på hur många människor som verkligen gillar julen så ligger väl inte jul.ifokus så långt borta…

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
ja jag menade en specialrubrik för helgmat precis som de andra receptgrupperna. En del kanske ligger dubbelt då men det kanske kan vara något? Jag förtydligade mig dåligt

# 48 Men det vore kanske inte så dumt med en egen sajt om Julen ;) tänk vad mycket smarriga recept som skulle få plats =))
JAAAAAAA! JAg skulle BO där! :D Jul.ifokus! YES! :D
Även jag gillar tanken på http://jul.ifokus.se - det är verkligen en helg som för tankarna till många olika ämnen - inte bara mat som jag ser det.
Bollen är upplagd på straffpunkten Rita! Det är bara att köra igång! Då kanske vi julhatare kan slippa allt sånt snack på alla andra forum.

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag är också en slags julhatare (jag hatar den kommersiella julen) - men jag känner mig ändå attraherad av en sån sajt.
Mest för att komma till tals om varför vi firar jul överhuvudtaget?
#53 insinuerar du att jag skal va sajtvärld? ;)
Är det inte för att tillbringa hela december i Mammons tempel och att tillbedja den store Coca-Cola-tomten?

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
jo det med, Maxiq;)
Ja du verkar vara rätt person för det Rita, vår egen julvärd!

SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#58 tack, DET tar jag som et kompliment! :D
Kanske man faktisk skulle fundera på det :)
Fundera inte för länge! Det är bara två månader kvar! :-P
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Jag har funderat klart! :D
och?
jag har messat en av grabbarna :)
behöver du Medarbetare så hojta
vist skal jag, korseett ;D
#54 och #56: Jag firar jul för att det är en ursäkt att laga skåpen fulla med köttmat och sedan maska och äta kallskuret i en vecka. Jag brukar högtidlighålla vintersolståndet och har länge funderat på att förskjuta mitt julfirande ett par dagar. Men av social feghet har det inte blivit av.
Rita och jag har dragit igång arbetet med jul.ifokus.. så håll i hatten nu boys and girls! ladda med recept så ni kan lägga in där sedan!
*tar på tomtmössan*
*går i mentalt ide hela december* :-|
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Kommer er sida bara handla om jul eller traditioner/festligheter/liknande i stort? Undrar då jag absolut ser ett intresse i att kolla in jul i fokus från senhösten fram till jul…. men i januari???… Är man inte urtrött på julen då, eller är det bara jag???
Inte pessimistisk egentligen, bara nyfiken… 
den kommer bara att handla om jul med allt vad det innebär. Ja måhända att den är väldigt säsongsbetonad men men.. då får man väl göra efterjultexter då
Jag ska nog gå med. Jag gillar julen. :)
det kommer bli en "fri" sajt, som diskuterar hedenska "jul"traditioner, religionen i julen, orsak för julen, traditioner runt julen antigen man är kristen eller inte, presenter, mat, kakor, förberedelser, förväntningar, tankar, filosofier och alt det som man har runt julen :D
Jag har ätit LCHF och firat jul 2 gånger. Första julen slarvade jag nog ganska mycket och åt lite av varje. Förra julen var jag mer strik men jag åt sill-inläggningarna och lite brunkål, den hade jag gjort utan sirap och socker. Likväl så blev det lite för mycket av det goda och jag ökade i vikt.
Jag vet inte hur det blir i år. Men jag kommer inte äta kakor godis od. Brödet hoppar jag också över.
Det här blir min första jul, och jag ser lite fram till den. Bor i Norge och här är det inte smörgåsbord som gäller. Här äter man en julmiddag i stället (olika beroende på var i landet man bor, och släktens önskemål) I min familj är det torkat saltad lammkött som ångas varmt och gott, som vi äter. Till detta en rejäl portion med rotmos…
Men saknars ju förstås alla godbitar som nämns här i tråden… Det får bli en hemlagad för-jul hos mig och mannen som båda går på LCHF, han är dock norsk och van vid maten här. Men jag har ju bägge delar i mig nu!
Tog tillfället i akt och puttar upp tråden, så att fler får med sig den!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
#75 Julen är tiden för överflod: Gjör lite av varje till dig och din mann :D

ett litet kaktips - gör kokoskakor utan socker men med saffran! doppa de färdiga kakorna i mörk choklad - mycket gott!
Tack Kajsa56
Det var ett nytt tips jag aldirg sett innan
Jag gillar saffran men har inte kommit på något sätt att använda det nu mer än i mat.

En julsajt låter underbart!! jag gillar julen när den inte är kommersiell, utan bygger på god mat och samvaro. Vill ha tips på mat och gotter, och kanske dela med mej lite oxå..

Familjetraditionen med marsipanfigurer blir svår att hantera. Älskar att äta marsipanen och barnen älskar att göra figurer av den. Hmm
Använd sötningsmedel, äggvita och spansk mandel.
Så får du lågt kolhydrat på det iaf; sötningsmedlet får du väl stå ut med, det är ju ändå juletid.
Odense reklamerar med marsipan utan tilsatt socker, undrar vad de har tilsatt istället? 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag tycker idén låter väldigt trevlig. Jag har ju oxå under åren "förgrönat" mitt julbord men det är slut med det. Möjligen ska jag ha lite potatis. Jag ska titta lite på min mormors efter lämnade recept på "lådor" om de är LCHF. Ja och gamla traditioner och olika traditoner från olika landskap och sådant. Lite pynt och tips och annat.Ja allt som hör julen till.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
För att putta lite julsajten är ju nu igång :)