Svål i bröd..???
Hje jag har en liten fråga…..
Jag har nu varit iväg och köpt svålen,och körde dom med stavmixern men tyckte att konsistensen var väldigt grynig……ska den vara det eller ska man köra den länge så den bli r pulveriserad som mjöl…eller går det???
Tacksam för ett snabbt svar för jag tänkte äta mina bröd till frukost imorgon……
Då får du raska på om du ska hinna sova något inatt:)
Jag provade att göra pizzabotten på svål efter ett recept här, men jag gillade det inte. Kanske mycket just pga den gryniga konsistensen, jag fick det aldrig så finmalet som vanligt mjöl. Förhoppningsvis har du bättre tur, lycka till!

Har tyvärr ingen erfarenhet av att mixa svålarna…
Har du en sådan mixerburk till din stavmixer? Eller kör du stavmixern i en vanlig skål?
"still lost in space and time"
Jag har en kombivariant…..stav med kniv visp och två olika burkar……men jag kom på att jag kan stoppa den malda svålen i en påse och sedan ska jag försöka att mala ner ner ännu mer genom att rulla en konservburk över…..
Hör av mej hur det har gått….nu till brödbaket….hej så länge!

Kanske en kaffekvarn eller en Magic bullet klarar av finfördelnings-jobbet bättre.
Gordii tillbaks igen!!
WOW säger jag bara det blev ju jätte bra…..och mätt blev jag som en…???Min dotter på snart 3år tyckte oxå jätte mkt om dom och sa -Mamma ,mer "mummåf".(=smörgås) Jätte gott!!
Ett litet tips för att inte få svålen så grynig är att hälla svålen i en plastpåse….lägg ngt över tex en tunn skärbräda eller liknande (för att påsen inte ska gå sönder) och banka sönder resten ….
Nu ska jag kolla in lunch och middagstips….på återseende….:)

Var finns svålen? Jag letar och letar…………
kolla bland snacksen i din livsmedelsbutik. Kanske man kan använda mandelkvarnen även till svålen?
De finns vid chipsen. Kolla noga så du inte tar bacon-vad-de-nu-heter. Dom är det en massa kolhydrater i. Det ska vara Fläsksvålar (fast det står på danska).

En fråga? Dessa "svålar" som ni snackar om här på sajten är det en blå påse som står bland chips och ostbågar och heter Mr Chipseen? … osäker på hur det stod på påsen iom att jag just nu är på jobbet och påsen i skafferiet.
Köpte iaf en sån i helgen och den innehöll 0 kolh för att prova och mådde illa av smaken - Bara tanken på att jag just nu äter grisskinnet fick mig att sluta tvärt efter ett par st, larvigt och barnsligt då de hade en smak som de där baconshipsen som man gladeligen sätter i sig då man är på Bio. Samtidigt så är det kalasbra för mig om jag hittar något onyttigt nyttigt som jag kan låta bli!
Är det dessa som ni gör bröd med?
Jag tänkte iom att jag inte gillar att slänga saker krossa dem och panera kycklingen i kväll, tänkte att det funkar ju med Tacco Ships så varför inte - Chips som Chips!
Jag köpte fläsksvålar för någon månad sen, men när jag öppnade påsen fick jag genast order om att "hä ut det där stinkande skiten"…! Det luktade faktiskt inte gott. Smakade kanske något bättre men inte direkt aptitretande…
Nej de är nog bättre att använda i matlagningen.
Det är ju skillnad för danskarna (dansk produkt) de är nog mer vana vid såna saker med tanke på att man kan få smörrebröd med fläsksvål på. Har inte ätit det själv men jag TROR inte den är friterad som dom i påsen är…
Annars är det väl en vanesak. Man har ju slängt i sig både det ena och det andra som vid eftertanke inte är särskilt fräscht, tex margarin. Hu!
Mmm, jag som älskar fläsksvålar…