Olja
Kan någon vis människa här förklara om oliv- och rapsoljans innehåll av O3 och O6?
Olivolja: Fleromättade fettsyror 7-15 %
- Omega 6: Linolsyra 4-15 %
- Omega 3: Linolensyra upp till 1 %
Rapsolja: Fleromättade fettsyror 30-35 %
- Omega 6: Linolsyra 12-30 %
- Omega 3: Linolensyra 4-12 %
Enligt nätsidan shenet
Där ser man ju att olivoljan är bättre. Mindre Omega-6. Omega-3 kan man ju ändå inte tillgodogöra sig mycket av från veg. källor.
Hur stor är konverteringen av vegetabiliskt n3?
10%?
men smör är nyttigare?
#4 Alla gånger. 
hur förklarar man det för de olje-frälsta?
Man visar en tabell på hur fetterna är fördelade och föklarar att omega6 är inflammatorisk och omega3 är antiinflammatorisk
Numer pensionär i Nynäshamn

Har köpt en flaska rapsolja idag, eftersom majonäsen blir mycket mildare av den än olivolja. Menar ni att det inte är nyttigt alls? Det blir ju bara på 1 ägg och olja tills det blir tjockt och det använder vi på två dagar eftersom det är färskt ägg i. Det blir alltså bara ibland kanske en ¨gång i veckan för att undvika köpt majonäs med socker och annat onyttigt ii.
Personligen skulle jag föredra rapsoljan före olivoljan, för den är mer neutral i smaken, annars är jag ingen vän av olja.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Jag tycker att man gott och väl kan använda både oliv- och rapsolja, så länge de inte dominerar i kosten… Kom ihåg att det är balansen i stort som är viktig!
Till sallad vill jag ha olivolja, majonnäsen blir bäst på rapsolja eller macadamiaolja. (Macadamiaolja har dock jättebra fettfördelning om jag kommer ihåg rätt.) Jag använder olja någon gång per vecka och tänker fortsätta med det.
#3 Mindre tror jag, men jag minns inte säkert.
Macadamiaolja enligt shenet:
Mättade fettsyror 25-40 %
- Palmitinsyra 7-30 %
- Stearinsyra 2-6 %
- Arakinsyra 2 %
- Laurinsyra under 1 %
- Myristinsyra under 1 %
Enkelomättade fettsyror 50-80 %
- Omega 9: Oljesyra 52-67 %
- Omega 9: Palmitolsyra 20 %
Fleromättade fettsyror runt 5 %
• Omega 6: Linolsyra 1-5 %
Enligt Brookfarm (tillverkare) har macadamiaolja cirka 3 % omega 6 och 3 % omega 3, vilket lär vara den bästa balans man hittar i växtoljor. Dessutom säger de 84 % enkelomättat, 2,5 % fleromättat och resten mättat. Detta gäller kallpressad "extra virgin" (fast det heter inte så) macadamiaolja. www.brookfarm.com.au.