Kaffeost
Hejsan!
Jag har aldrig smakat riktig kaffeost, men alltid varit förtjust i kombinationen kaffe och ost. Idag gjorde jag en enkel och härlig morgondryck:
1/2 Mozzarella skuren i småbitar läggs i kaffe med lite grädde (man behöver micra lite om osten är kylskåpskall).
U n d e r b a r t! Gnisslig, god och mättande.

Du som vet - kan inte du testa min latmansvariant och berätta för mej om det är ungefär samma konsistens och smak?
Jag kan prova, måste bara handla mozzarella när jag kommer till affären.

Nä, det finns ingen större likhet. Kaffeost är mer i stil med Halloumi.
Sten Sture
Haha… snabbaste sättet är kanske att köpa Halloumi i småbitar och lägga i kaffet. Konsistensen är faktiskt lika - har inte tänkt på det innan!
Numer pensionär i Nynäshamn
Men halloumi är salt, för salt tycker jag.
Vad gör vi då? - blötlägger den innan - som man kan göra med bacon?
Numer pensionär i Nynäshamn
Jag provade mozzarellan i kaffe, det går ju äta men inte var det som kaffeost. Jag tycker mozzarellan smakar inget vidare och blir som tuggummi i kaffet. Riktig kaffeost knisslar men blir inte seg.
Den smakar också lite mer. Tyvärr så tycker jag inte att det var likvärdigt.
Jag skall prova halloumin också en dag, se hur den blir i kaffet. Kanske den inte känns lika salt då.

Ok, imorgon bitti är det jag som testar Halloumikaffe… har absolut inte tid eller lust att stå och ysta själv!
Nej, jag har inte heller gjort kaffeosten ännu, även om det inte är så komplicerat som man kan tro. Jag har köpt den när jag varit i Finland. Lär finnas även i Stockholm i saluhallen.