Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-osträtter-och-fett
Läst 382 ggr
LottS
0

Kaffeost

Hejsan!

Jag har aldrig smakat riktig kaffeost, men alltid varit förtjust i kombinationen kaffe och ost. Idag gjorde jag en enkel och härlig morgondryck:

1/2 Mozzarella skuren i småbitar läggs i kaffe med lite grädde (man behöver micra lite om osten är kylskåpskall).

U n d e r b a r t! Gnisslig, god och mättande.

Mervi
0

Här är recept på kaffeost.

Det är verkligen gott.

LottS
0

Du som vet - kan inte du testa min latmansvariant och berätta för mej om det är ungefär samma konsistens och smak?

Mervi
0

Jag kan prova, måste bara handla mozzarella när jag kommer till affären.

Skaldeman
0

Nä, det finns ingen större likhet. Kaffeost är mer i stil med Halloumi.

Sten Sture

Margareta
0

Haha… snabbaste sättet är kanske att köpa Halloumi i småbitar och lägga i kaffet. Konsistensen är faktiskt lika - har inte tänkt på det innan!

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Men halloumi är salt, för salt tycker jag.

Margareta
0

Vad gör vi då? - blötlägger den innan - som man kan göra med bacon?

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag provade mozzarellan i kaffe, det går ju äta men inte var det som kaffeost. Jag tycker mozzarellan smakar inget vidare och blir som tuggummi i kaffet. Riktig kaffeost knisslar men blir inte seg.

Den smakar också lite mer. Tyvärr så tycker jag inte att det var likvärdigt.

Mervi
0

Jag skall prova halloumin också en dag, se hur den blir i kaffet. Kanske den inte känns lika salt då.

LottS
0

Ok, imorgon bitti är det jag som testar Halloumikaffe… har absolut inte tid eller lust att stå och ysta själv!

Mervi
0

Nej, jag har inte heller gjort kaffeosten ännu, även om det inte är så komplicerat som man kan tro. Jag har köpt den när jag varit i Finland. Lär finnas även i Stockholm i saluhallen.