Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-fisk-skaldjursrätter
Läst 3265 ggr
[slamslams]
0

Gravad Lax

Det går alldeles utmärkt att grava lax på vårt vis,har själv gjort det många gånger.

Som ni vet skall lax ha varit frusen om man skall grava den,därför att eventuella parasiter då dör. men köp riktig lax inte den billiga  man säljer fryst i butikerna, det är värt dom pengar den kostar.

Blanda ex 1/2 dl salt,3/4 dl sötningsmedel, 8-10 grovskossade vitpepparkorn.+ mycket dill.

sötn med jag använder är Hermesetas, den med den blå korken.

Ta sen en bit lax( mellan biten) strö över söcker/salt blandningen, här måste du testa dej fram till hur mycket av detta du skall ta ,(du kan inte ta allt, spar resten i en burk till nästa gång.  + Lägglaxbiten på en bädd av dill, ta kryddbl på båda sidor, lägg dill över.

låt nu detta ligga och dra i 2-3 dagar, vänd  en gång om dagen.

Du kan frysa lax bitar i foliepapper lagom stora att ta fram vid behov detta är mycket gott , och otroligt mycket billigare än att köpa färdig, föresten är den färdiga med socker som vi inte skall äta.

ullna
0

Har jag missat något? Varför skall vi inte äta färdiggravad lax - bortsett från sockret?

Pasi
0

Det är nog sockret slamslams syftar på.
Själv skyr jag syntetiska sötningsmedel som elden…men det fungerar säkert även med stevia.

Kan även nämna att jag faktiskt tycker chum-/pink-/puckellax (släkte Oncorhynchus) är godare än vår egen, salmo salar.Glad

maxiq
0

Hörde på radion att det heter "Gravad lax" eftersom de grävde ner den förr i tiden. Så ni får skynda er innan tjälen går i marken!

Räcka ut tungan

Pasi
0

Man gräver ner den i gödselstan, där fryser det aldrig!Räcka ut tungan

[slamslams]
0

Jag skrev detta  som ett tips till den av er som ville prova , eftersom jag själv gjort detta  många gånger och vet att det är gott.

*ullna, naturligtvis är det bara om vi/någon inte vill av någon anledning äta socker, men bryr man sig inte om det , går det ju självklart att äta både köpt och hemgjord Gravad Lax.

sen tror jag inte att jag rekomenderar Stevia till detta, det är alldeles för koncentrerat.

ullna
0

SkrattandeSkrattande!!!!!