Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 4493 ggr
Goosan
0

STEVIA

Har i dag varit in till Piteå och kollat i de hälsokostaffärer som finns här. Men de saluför inte Stevia. Så jag sökte på nätet. Så nu undrar jag är det på stevia.se som ni handalr den produkten?

Anterrabae
0

Jag handlar min stevia tillsammans med alla mina andra kosttillskott.. på vitaminlife.com Det är från usa och man tjänar bara på det om man ska handla annat som är skitdyrt i sverige.. Tex  melatonin, Q10, och liknande..

Anledningen till att stevia inte saluförs i sverige är att "det är naturligt och inte bevisat ofarligt" Man hänvisar till aspartam och andra kemiska föreningar som är tillåtna med att "de inte är bevisat att de är ofarliga"

Naturligt måste bevisas ofarligt innan det får säljas

Onaturligt måste bevisas farligt innan de tas bort.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

problembarn
0

Huvvet på spiken ;-)

navarro
0

Det ar samma svar jag far har i Spanien, jag tror att de i halsokostaffaren tycker att jag ar valdigt obekvam!

Innerjoin
0

www.cayote.nu   efter tips från Kolis   Har beställt men inte fått ännu.
Här finns också men i pulverform: www.stevia.se

kolis
0

Ja, som sagt, kan rekommendera cayote.nu  :)

parsley
0

#1Direktimporterar du kosttillskott från USA? Hur går det med tull odyl?

Pasi
0

Kan vara svårt med vissa substanser (vissa går under läkemedelslagarna och andra under livsmedel-dito) numer….bättre att importera från något EU-land.

hemul
0

De kollar nästan aldrig i tullen om summan inte är så stor. Jag har köpt olika typer av prylar från USA ett femtontal gånger och fått gåvopaket ett antal gånger. Jag har åkt på tull (eller rättare sagt moms) en gång. Det tycker jag är helt OK.

Ulf-S
0

Jag köpte min stevia på Örtagubben på Odengatan…

zeretki
0

#1  "Naturligt måste bevisas ofarligt innan det får säljas

Onaturligt måste bevisas farligt innan de tas bort. "

Är inte det väääldigt fascinerande? Man undrar hur samhället är uppbyggt. OBS Jag tycker mycket om Sverige och vårt samhäller har många fördelar jämfört med andra länder MEN vissa saker orkar jag inte med, som det här t.ex. ;)

Andra länder har mycket friare "regler" och bättre syn på alternativ medicin och vård.

problembarn
0

Ja visst är det märkligt!! I samband med det bör man även tänka på att den svenska sjukvården på intet vis är bättre eller har högre kvalitet tack vare sina stränga regler om vetenskaplighet!!

Anterrabae
0

#6 Precis som hemul har jag behövt betala tull ett par gånger.. helt överkomligt. Det har varit på 150 kr eller nåt. jag beställer saker som säljs i sverige, som är tillåtna som kosttillskott i sverige MEN som kostar tre-fyra gånger mer i sverige.. Inget olagligt mao.. Inklusive ev tull/moms och frakt så brukar totalsumman iaf vara mindre än hälften av vad det skulle kostat här.

zeretki: Visst är det absurt… så alla dessa aspartamer, suclaroser och alla syntetiska E-nummer är ok.. för de är så nya så långtidsskador har inte uppvisats.. alltså ofarligt. Dessutom vägrar sverige att ta in hur andra länder resonerar i frågan.. tex japan om man nu pratar sötningsmedel..

//Ida

hemul
0

Det är EU som bestämt det där. Mer sånt lär det bli också. Ledsen

Anterrabae
0

ja visst är det sorgligt…

//Ida

zeretki
0

Här kan man läsa lite mer om Stevia…

hemul
0

Jaså? Skrattande

magma
0

Det krävs lite fantasi, då får man de bästa svaren SkrattandeRäcka ut tunganFlört

zeretki
0

Ehrm, det kanske var i min hjärna det stod mycket om Stevia… Ber om ursäkt. Hemlis

hemul
1

Tror du vi är synska? SkrikandesRäcka ut tungan

zeretki
0

Oskyldig

magma
0
clajo
0

Stevia är olagligt att sälja över disk här i Norge. Man får tydligen sälja det som "djurmat" och då skriva tydligt att det inte är avsett som människoföda…