MAG-nesium!!!
Hujedamej!
Har bytt från Dolomit till Twinlabs magnesium, och tog initialt 1 kapsel per dag. Det hjälpte inte, fick våldsamma benkramper.
Ökade till 3 tabletter. Då fick jag diarré i nästan 1 vecka. Dock försvann vadkramperna.
Har nu gått över till växelbruk mellan 1 och 2 tabl per dygn, men jag har benkramper varje natt OCH rännskitan!
Vad göra?
Kan också berätta att min ögonoperation blir någon gång efter 1:a advent, så jag kommer inte att hänga här inne så mycket förrän efter det. Så ni vet. Det var rätt jobbigt att skriva det här, och jag ber om ursäkt för alla slarv- och stavfel.
Kram!
Hej DaMum!
Hittar inga stavfel här, jag… Fortsätt skriv vetja, vi (i alla fall jag) förlåter dig om det blir några…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Det kanske är ett tecken på att du inte tar upp tillskottet särskilt bra?
Fungerade dolomiten bättre så byt tillbaka till den.
MillisB! Tack! Jag skriver i den mån jag pallar, för det gör ont i ögonen…
Glennart! Jag glömde skriva att Dolomiten inte hade någon effekt till slut. Jag åt kanske 12-15 tabletter om dagen, och ändå hade jag magnifika kramper varenda natt. Var uppe flera gånger och fick gå omkring för att det skulle lugna ner sig.
Kram!

Kramp kan också bero på brist på Kalium (obs ej kalcium) eller att man har druckit för lite vatten..
Vätske- och syra/basbalansen regleras med hjälp av kalium
Måste inte magnesium och kalk vara i balans, på något sätt? Dolomit är ju 25 % magnesium och 75 % kalk, har jag för mig, så det är en rätt häftig övergång att byta rakt av till rena magnesiumtabletter. Eller tar du Cal-Mag?
Jag tar 2-3 gånger 375 mg magnesium per dag och lite dolomit emellanåt för kalkens skull. Jag har inte märkt något åt magen.
CalMag från Bättre Hälsa som löses i kokande vatten eller en ny sort i kallt vatten kanske hjälper dig bättre.
Jag tar 3 doser per dag och har aldrig diarré, men däremot ingen kramp. 900mg kalcium, 900gr magnesium och 750gr C-vitamin blir det på 3 doser.
www.vitaminer.nu heter deras hemsida. Butiken ligger på Gärdet i Stockholm. Man kan få mängdrabatt om man köper flera artiklar samtidigt.
Det finns olika sorters magnesium och tabletterna innehåller olika. Det som tas upp bäst av kroppen är magnesiumaspartat och magnesiumcitrat. Hur mycket som behövs är individuellt MEN diarré är tecken på att man tagit för mycket. För mycket magnesium konkurrerar ut kalcium och tvärt om. Det är svårt att få reda på vilken sammansättning som är bäst men de flesta anger 2:1; alltså dubbelt så mycket kalcium som magnesium.
Hittade den här sidan med info: http://www.vitaviva.com/sv/Health/Health_Products_Details.13.aspx
där står bla "Kost med ett högt innehåll av fett, kolesterol, D-vitamin, salt, fosfater och proteiner kräver ökat intag av magnesium och kalium" och "Magnesium bör tas tillsammans med B6-vitamin som fungerar som transportfaktor".
Ett stort problem är att den vanliga sjukvården inte kan kolla vilka halten man har av magnesium så det är svårt att veta.
MEN, testa en annan sort av magnesium, räkna ut hur mycket kalcium du får i dig och ta dessutom B6 och kalium så borde det inte bli sämre iaf.
DaMum, Kan di inte ta 1,5 dos? kanske benkrampen och rännskitan försvinner då?
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Kom på en annan sak, DaMum: Tidigare fick jag ibland fettdiarré, det händer inte längre sedan jag köpt och börjat knapra i mig mariatisteltabletter. Sådana kanske kan hjälpa även vid magnesiumdiarré? Eftersom magnesiet tydligen också används i levern, och mariatistel ska verka stärkande och läkande på levern och dess funtkioner.
Hej alla, och tack för era fina och upplysande svar!
Jag kanske ska prova att kombinera de magnesiumtabletter jag tar nu med dolomit då. För kalkens skull. Men grejen är ju den att även på den dos jag har nu av magnesium, så skiter jag järnet… Alltså, om jag ökar på med ytterligare, så blir väl inte magen gladare.
B6 får jag i mig, äter B-komplex varje dag sedan 1 år tillbaka. Och mariatistel tar jag då och då, men i droppform. Jättebra för levern, det har haft jättegod effekt på mina tidigare skyhöga levervärden.
Men för att återgå till magnesiumet, så behöver jag alltså minst min nuvarande dos för att slippa de värstqa kramperna, men den ger mig dålig mage.
Fettdiarré är det inte frågan om, det kan jag se…
Och jag har haft det för många år sedan. För att vara riktigt äcklig nu, så kan jag upplysa om att det är svart lera som kommer ur mig.
Men jag har inte ont i magen eller gallan eller så, och mår för övrigt prima, dricker som en svamp (vatten) och är "ett levande ödem", för att citera en bekant till oss alla!
Jag får nog se mig om efter ett annat märke kanske, och prova att dosera lite olika.
Kram till er alla, och tack!
Jag använder Ledins magnesium men äter antagligen inte de mängder du äter. Tar 500 mg/dag från de tabletterna samt 50 mg som kommer från Ledins komplett- sammanlagt 550 mg alltså. Har inte upplevt några problem alls med magen.
Förresten- du kanske kan prova att dela upp dosen på ett annat sätt under dagen? Ta flera ggr men mindre doser? Eller om du tar dem till maten istället för mellan måltiderna- eller tvärtom, beroende på hur du gör idag. Hoppas du snart får det att fungera bra!
DaMum, "svart lera" låter inte som att det kommer av magnesiumet. Snarare att det är blodblandat… Kanske vore läge med ett läkarbesök, fast de kommer väl att hänga upp sig på din kost
.
För att bli av med kramperna kanske du skulle testa Kalium också och ta på kvällen, de gör bäst nytta då…
Ja, när jag ser "svart avföring" (som lera, som du beskriver det)hos patienterna på jobbet så handlar det i de flesta fall om personer som äter järntillskott. Försvinner den typen av avföring om du slutar (tillfälligt) med magnesium?

Det borde inte vara magnesiumbrist eftersom du är uppe på höga nivåer redan.
Det är nog bättre att försöka få en balans mellan de olika salterna istället Magnesium-Kalcium-Kalium-Natrium
Allting hänger ihop och att bara ösa på med magnesium kan faktiskt orsaka obalanser..
Jag tror alltså att du ska ta måttligt med dolomit som innehåller både kalcium och magnesium och komplettera med nåt kaliumtillskott..
Om du inte redan gör det tycker jag att du bara ska använda havssalt i matlagningen, då får man i sig små mängder av massor med olika salter..