Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 950 ggr
ashe
0

Bilresa = kolhydratsug!

Har nu återigen gjort en tvådagars lååång bilresa. Den förra var i somras. Båda gångerna fick jag efter några timmar ett enormt kolhydratsug. Godis, bullar, nötter. Vrååål vilket sug. Första gången åt jag mer nötter och mörk choklad än jag egentligen ville. Jättemycke värk nästa dag och ont i huvudet.

Denna gång var jag mer beredd och tog smörbollar eller brie när suget blev för stort. Samt tuggummi. Klarade mig denna gång.

Har funderat: kolhydrater gör ju bl a att man blir lugn och såsig. Efter några timmar i bil blir man ju lätt galen och vill inte sitta still längre, men måste. Kan suget efter kolisar vara en längtan efter något som bedövar så att man står ut med att sitta still i en bil några timmar till?

Det var helt klart lättare att klara sig när vi kom på okända vägar som var vackra med  jätteintressanta hus överallt att titta på.

Nån mer som känt samma rese-sug?

Hur motar ni det?

Mervi
0

Jag vet inte men tror att mitt sug i bilen var av vanan att äta något när man åker. När jag vant mig av det så går det bra.

Det var likadant med rökningen i bilen.

Jag tror att det är vanan som spökar.

smartmat
0

Förut när vi åkte ner till Umeå (ca. 20 mil) brukade jag proppa i mig en påse bilar och så sov jag resten av vägen. Som ni förstår så var det inte jag som kördeSkrattande Nu i helgen åkte  vi ner igen och jag blev sååå irriterad för att jag inte kunde sovaGlad 

För att hindra suget drack jag te med kokosolja innan vi åkte och tog med en flaska vatten att dricka under färden. Det hjälper mig.

ashe
0

Det är inte lätt alltid att vänja sig vid att vara piggare och inte behöva sova.. Kunde inte heller sova i bilen. Tidigare har jag alltid sovit.

Däremot kändes det som om jag ser sämre på natten. Men det kanske har med åldern att göra.

Det ÄR svårt att vänja sig vid att man inte sover bort tid - vad göra istället? Borde verkligen ta fram meditations-CDn. Kroppen orkar inte med att jag flänger runt hela tiden.

smartmat
0

Min kropp orkar inte heller med mitt nya pigga liv, förut sov jag minst en timme mitt på dagen, men jag brukar ta en bok och lägga mig och läsa en stund. På det viset får i alla fall kroppen vila.

Men bilresorna blir som sagt låååååångaSkrattande