Mellanmål
Jag undrar vad man ska äta till mellanmål när man inte är hemma? Jag har precis börjat skolan så det bör vara något som håller sig i rumstemp ett par timmar. Macadamianötter, mandlar? Vad äter ni?
Babybelostar ;o)

en ruta 86% choklad
Ost, salami. Jag har en liten plastburk med kokosfett i, det varken luktar eller så.
Men hur äter man kokosfettet? Folk måste ju tro man är knäpp om man tar upp en låda med fett och skedar i sig? ;)
#4 Du får väl göra det i smyg då? :) Det funkar också. :)

Åh, bra tråd!
Jag behöver också hjälp med mellanmål som jag kan ta med till skolan (och även ha som komplement till skolmaten, som ofta inte förser mitt behov med fett…)
Hur länge håller sig babybell-ostarna tror ni?
Kom gärna med mer tips!

Jag vill minnas att jag läst på babybelförpackningen att dom lovar att ostarna håller sig i 10 dagar i rumstemperatur… i kylskåp gäller bäst före-datum… som brukar vara ganska långt… så jag brukar hamstra babybelostar då jag är och storhandlar på något lågprisvaruhus…
"still lost in space and time"

Makrillfiléer i tomatsås är enkelt och bra.
Var ska jag börja…?
Jag har haft en "dust" med min sons fröken. Jag hade nämligen skickat med en babybellost. Hon talade bestämt om för mig att här äter man INTE ost till mellanmål utan frukt!!!
Jag ifrågasatte det eftersom det innehåller så mycket kolhydrater. Då började fröken prata om tandvård, näring osv och att ost var inte nyttigare… *suck*
Men barn om några behöver gott om fett och kalcium då de växer!? Inte söta mellanmål! Men fröken blev lite spak och sa att de aldrig hade blivit frågade om kolhydratfattig kost… Hon själv hade INGA förslag på andra mellanmål som kunde vara "godkända" än möjligen VATTEN…
VAD GÖR JAG?? Nötter är inte tillåtet och alltså inte ost heller…

Ove-D, Hälsa från mig att frukt är rena idiotin (även om jag inte lyckats övertyga min egen familj…) Och frågan om tandvård är rent barock! Sen jag "slutade" med kolhydrater är mina tänder rena, glatta och starka. I sån grad att jag glömmer borsta dom varje dag, det blir varannan eller var tredje. Andedräkten har aldrig varit så bra heller. Ett perfekt mellanmål är ost och smör. Ett talesätt är att vägen till helvetet är stenlagd med goda föresatser, och det har aldrig stämt så bra som i dagens kostdebatt. Lycka till!
Ost har visat sig mycket bra mot karies i tänderna. Alltid ett argument…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jaså? Hur kommer det sig?

Ove-D, hälsa du din sons fröken att så länge du inte skickar med honom godis så har hon inte med att göra vad han äter. Jag har haft en sån dust i skolan också och rektorn talade bara om för henne att länge det inte är godis så är det inget som läraren ska lägga sig i. Sedan har det varit lugnt.
Vilken kadaverdisciplin, Ove-D! Om en förälder+barn hellre vill skicka med/äta ost istället för en frukt, så anser jag inte att barnets fröken ens har rätt att neka osten.
antog att du undrade om ost och karies, här är en artikel om det…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Håller med - jag skulle bli minst sagt rabiat om en lärare hade sådana synpunkter att ost skulle jämställas med godis i skola ungefär.!
Numer pensionär i Nynäshamn
MillisB - mycket intressant! Jag har själv till viss del skadad emalj (godisråtta i tidigare liv) trodde inte jag kunde göra något åt den förutom att undvika sådant som triggar mina ilningar och LCHF är en mycket bra kosthållning för att undvika sådant utan sug som ni alla vet. Nu kommer jag nog att äta mer ost som mellanmål… Någon som vet något mer om detta?
För övrigt Ove-D - skicka länken från ostfrämjandet till sonens lärare!
Tack Millis! Just det menade jag. 

Att barn inte får äta ost till mellanmål i skolan var det dummaste jag hört.
Fler mellanmålstips:
Man kan ta med sig vanlig ost i bitar om man inte vill ha Babybel
Friterade fläsksvålar.
Creme-fraiche överlever ett par timmar i rumstempratur.
Kokostoppar bakade utan socker.
#19 har du recept på kokostoppar utan socker? Det var också ett argument till att inte ha ost, hygienen, dvs de ligger några timmar i skolväskan… men vilka ostar tål bättre med rumstemperatur några timmar än andra?
#15 Tack för tipset… :-D

Hårdost tål rumstemperatur i flera dagar (kanske upp till 2 veckor)…..det är just därför jag bär med mig ost när jag är ute några dagar i skogen.
#21 ja jag har för mig det med…
Hur många frukter trivs att bäras runt i en väska!? När han inte äter upp dem samma dag blir de skadade, mjuka och dåliga…
Nu tror jag att jag har kommit på det PERFEKTA mellanmålet som jag hoppas att de inte kan klaga på… Om jag köper en kokosnöt och han får en bit fruktkött med sig, kan det vara okej för dem? Det står visserligen att NÖTTER är förbjudna pga allergier, men är kokos en nöt eller frukt???
När andra har matsäck som består av kaffe och mackor med sig, brukar jag ha te, en lite burk smör att ha i teet och en annan liten burk med oststavar. Västgötaklosters nya cheddar passar utmärkt, den är faktiskt godare när den inte är kylskåpskall.
jag hoppas bara att skolan kan acceptera ost… Min son gillar babybell och jag tycker de är bra "förpackade" då de inte sölar ner i skolväskan. de går åt betydligt bättre än frukt som kan ligga flera dagar i väskan… :-P
Finns det NÅGON frukt eller grönsak som har lågt kolhydratinnehåll? Avocado? Broccoli? Blomkål? Vilka är populära bland barn? Vilka är sämst?
Har ni någon lämplig hemsida som man kan kolla upp sånt här?
Alla de du räknar upp + spenat, lök, svamp, sparris
Vad som är populärt bland barn är nog väldigt olika. Jag jobbar i en skola och har svårt att hitta såna system. Däremot kan ett enda barns uttalande få nästan en helt klass att inte gilla något - men det betyder inte att de inte tycker om det.
#26 Spenat? Kan man ha med det som mellanmål? färska blad då eller? Är alla löksorter bra? Min son gillar nästan bara gräslök. Tips på svamp som mellis? han gillar inte så mycket färsk svamp…

men KAN skolan verkligen förbjuda att föräldrarna skickar med en ostbit till mellanmål? om föräldrarna skickar med en snickers kan man ju tänka sig att det bryter mot allmängiltig moral och pedagogik, men en ostbit kan väl ändå inte förstöra för alla andra barn? Däremot hade jag nog själv som tioåring inte förmått vara så udda att jag inte hade en banan som alla andra. Men det borde ju sonen få bestämma själv.

Är inte kokosnöten ett frö?
Alla frukter, bär, nötter är väl växtens fröer eller innehåller frö?

Så är det!
Men fröer som skyddas av hårda skal behöver inga ( eller iallafall mindre) antinutrienter eller gifter för att skydda sig. Därför skiljer man på vanliga fröer och nötter.
Gillar han inte morötter? Morotsstavar och gurkbitar i en burk? Inte så mättande eller energirikt, men något att tugga på som mellanmål. Om inte barn har övervikt eller andra sockerorsakade problem, så tycker jag inte att barn behöver äta så strikt LCHF att de inte kan få äta rotfrukter som tex morötter eller äpplen, apelsiner , obegränsat med grönsaker osv- de har i regel inte så förstörd metabolism och/eller insulinresistens att det behövs. Att man borde ha rätt att skicka med ost och dylikt som mellanmål till skolan är dock självklart! Skolan hade väldigt klena argument till att neka.
Morötter har jag faktiskt funderat på… Men vilket håller sig bäst några timmar i väskan, morötter eller ost? Vad är bäst i energisyfte samt för tänderna?
Min yngsta dotter älskar en spenatröra som vi gör - den äter hon kall - så det går att ta med. Den finns ofta i hennes matsäck.
Stek bladen (frysta går bra) i smör - och blanda med Philadelfia ost och ev mer smör/vispgrädde. Vi kryddar sparsamt med örter.
När den blir kall blir den fast ungefär som kall gröt. Det som är bra är att hon skäms (precis som mamma) för att äta fett bland folk som inte vet och i den här röran kan man gömma hur mycket fett man vill!

Det är därför jag skickar med den för att jag vet att hon behöver fett och hon blir mätt och glad och mer tålmodig.
Men kokta ägg har jag ju glömt bort! Helt perfekt att ha med sig i väskan. Kokt ägg omlindat med en rökt skinkskiva, det är gott… Vad gäller morötter kontra ost som energigivare så skulle jag nog satsa på osten, den ger längre mättnadskänsla. Du skulle ju kunna skicka med ostskivor och morotsstavar- kan tänka mig att det är gott att linda in en gurkstav i en ostskiva och äta som mellanmål. Margaretas spenattips är också bra, spenat kan väl ingen lärare säga nej till…

Både ost och morötter håller sig ett par timmar i rumstempratur. Osten blir lite lösare och smakrikare än om den är kylskåpskall.