Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-fågelrätter
Läst 3054 ggr
Smurfmolly
0

Underbar kyckling i lergryta!

Har precis ätit nått alldeles underbart!

Tag en kyckling och stoppa den i en lergryta. Smält en rejäl klick smör, blanda i 1 msk soja, 1 tsk salt, 1 krm svartpeppar, mosa till 1 tsk timjan och 1 tsk rosmarin i en mortel och häll i det också.

Dela en gul lök i 4 delar och stoppa in den i kycklingen. Häll in lite av kryddblandningen också. Jag skar små fickor i skinnet på kycklingen och försökte hälla in lite kryddblandning, resten smorde jag in kycklingen med.

Sätt ugnen på 250 grader och in med lergrytan på en gång, (kall ugn alltså). Ska stå inne 90 minuter.
När ca 20 minuter återstår av tiden kokade jag upp ett par dl grädde och slog ner i grytan, fick puttra med sista tiden.

Jag åt lite grönsallad till, sambon ris.

GOTT!!

ButterflyEffect
0

Oj, det lät hur gott som helst! En liten fråga dock: var får jag tag på en mortel? Har ingen egen!

ullebull
0

Behövs ingen mortel, ta skaftet på din brödkniv mot skärbräda eller botten på en flaska, fixar du lätt utan mortel.

Smurfmolly
0

Du kan nog mosa kryddorna lite med fingrarna bara, det blev inte särskilt finfördelat av morteln ens.

Vill du absolut ha en för framtida bruk så kolla duka och såna ställen, tror jag köpte min där.