Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettoff-topic-ot
Läst 4216 ggr
Monsun
0

OT gamla glasögon

Om ni har gamla glasögon som ni inte använder längre av någon användning för längre - släng dem inte!!

Optikerkedjan Synsam tar emot glasögon, fräschar upp dem och skänker dem sedan till behövande i tredje världen m.m. 

Enkelt sätt att hjälpa behövande!

Monsun
0

Hmm ser just att det blev lite konstig svenska men ni förstår nog vad jag menar (hoppas jag i alla fall!) Generad

zeretki
0

Jaså? Det var en väldigt god gärning! :)

korseett
0

min optiker är fristående man han samlar in glasögon och skickar vidare. Även en ny optiker i stan, en dam med utländskt ursprung, samlar in och hon åker på resor utomlands. Nu vet jag inte om hon återvänt till sitt gamla hemland, men himla kul att hon gör det hon gör. Det behövs och med tanke på min styrka kanske det finns någon annan som kan få glädje för så många finns det ju inte som har kraftigt nedsatt syn jämfört med normal nedsatt eller hur man säger

kitabu
0

Njaaaaa……

FN avråder från att skicka begagnade och använda glasögon till andra länder enligt Vision 2020.

De anser att det förhindrar framväxten av en inom länderna oberoende marknad för glasögon.

Därför har Bo, min make, som är optiker, och jag övergått till att efter utprovning fördela läsglasögon till bl a befolkningen i Tanzania.

Bo arbetade 1980-85 i Tanzania som lärare och rektor på en optikerskola som sedan dess utbildat 300 optiker. Dessa finns nu över hela landet is tort sett.

Behovet av olika sorters styrka på glasen varierar från kontinent till kontinent och lfrån and från land.

I östra Afrika är ca 5% närsynta. Resten behöver läsglasögon redan fråna ca 35 års ålder.

En gång kom det 20 000 begagnade glasögon från England. Av dessa kontrollerade vi 2000. 200 kunde användas. Det var 10%.'

Om man beaktar vad frakten kostar och vad det kostar att köpa in färdiga läsglasögon, så skulle vinsten bli stor om man kunde samla in pengar i st.

Jag vet emellertid att det är lättare att ge bort ett par gamla glasögon man inte längre behöver--än att ge 10 kr till inköp av nya läsglasögon.

När man samlar in glasögon måste man också veta att det finns någon i mottagarlandet som kan göra en enkel synundersökning så att man inte bara ställer en låda på torget i en by. Det har vi sett på många ställen. Alternativt står det en låda på en vårdcentral eller hos rektorn på en skola. Inte lyckat.

Jag känner till Synsams satsning. De satsar också på att sätta upp glasögonaffärer i Tanzania.

korseett
0

en fråga till kitabu

Hur finansieras kostnaden av glasögonen till de som behöver specialglas? Att det mer normala synfelen är billiga att tillverka förstår jag men de som inte har det? jag tycker mina är dyra även om jag inte skulle välja att ha extra tunna. Det blir ju colabottnar annars…

kitabu
0

Jag tror mig ha läst att du har -12 vilket som du skriver är mycket.

I Sverige får man betala sina glasögon själv och det får man i Tanzania också. Jag vet bara en enda i Tanzania, faktiskt på Zanzibar, som har -12, han ser dessutom bara 10% med dem. Han har de senaste 7 åren fått glasögon av oss. Dessurtom har han fått en Magnavision och en bärbar dator av oss. Han lyckats klara motsvarande studentexamen och är nu lärarutbildad och arbetar som lärare i engelska på ett gymnasium.

De läsglaögon vi har med oss delas ut gratis och vi arbetar mest i avlägsna byar varifrån folket har svårt att ta sig till staden. Kvinnorna värnar vi mycket om så klart. De behöver glasögon för hushållsarbete på nära håll även om de inte kan läsa.

Det har förekommit att sjukvården i Tanzania har betalt glasögon för någon men det innebär att en otroligt lång kedja av händelser ska fungera. Personen ska komma till ögonläkare eller optiker, bli undersökt, träffa rätt person som kan plädera för glasögon, glasen ska beställas, kanske från Europa eller Indien, bågar är aldrig problem i samma utsträckning, sedan ska någon politiker prata med pressen och TV och ta åt sig äran etc etc.

Tyvärr är synvården underutvecklad i hela Afrika men i Tanzania är den i alla fall påbörjad. Det finns t o m en avdelning för svagsynta på Kilimanjaro mecical centre där Bo arbetade. Den optikern som arbetar med det har blivit utbildad i Sydafrika. En svensk optiker med specialkunskap i detta område ska åka ut dit i januari.

vår hemsida visar några av våra projekt

http://hem.passagen.se/luma

korseett
0

tack för svar Kitabu! Ska kolla in hemsidan.

Men om det nu inte är lämpligt att donera sina glasögon kan man då återvinna materialet precis som med flaskor och burkar?

(himla intressant ämne det här)

MillisB
0

Jag är enig med korseett

Jag vill inte bara kasta mina gamla (dvs omoderna och styrkemässigt svaga) glasögon. Finns det verkligen ingen som kan ha nytta av dessa?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Monsun
0

Jag tar för givet att Synsam samarbetar med optiker i länderna i fråga. Synsam är ju en stor och välkänd optikerkedja. Har svårt att tänka mig att de bara "lämnar" ut glasögonen utan undersökning innan.

kitabu
0

Jag ska ta reda på vad Synsam gör med begagnade glasögon

korseett
0

Tack kitabu för att du gör det.