Efterlysning!!!
Hej alla LCHF! (Tänk så svårt för en ordblid att komma ihåg den bokstavskombinationen!).
Nu till min efetrlysning. min mor har under en längre tid haft stora problem med sår på benen. Små små sår som infekteras och hon har stora svårigeheter med att få det att läka. Hon (jag med) tror att det är svamp.
Jag minns att det diskuterades ett medel som kunde inhandlas på hälsokosten. Minns inte namnet. Vet att du Margareta har skrivit om det och du Damum. Något av ett universalmedel som skulle spädas ut för att inte vara för starkt. Användes det till liggsår ..? och småsår och annat…?
Kan någon här komma på namnet eller har något annat tips?
För att konstatera om det är svamp kan man enklast investera i en tub Pevaryl på Apoteket. Hjälper det, är det svamp. Sedan kan man behandla utvärtes eller invärtes på olika sätt. Men börja där! Om det inte är svamp kan man prova med vitlökssaft eller väteperoxid utvärtes.
Tack för svar Gronstedt. Men pevaryl har hon provat. Både kräm, pulver och mosade suppar. Jag vet att svamp är riktigt svårt att läka. Brukar själv få svamp på bröstvårtorna och det är jättesvårt att få o läka även med pevaryl.
Mammas småsår ligger som små runda kratrar och längt ner i kratern en liten hård spets. Hon har gått till läkare. Dom kan inte säga vad det är. Tror det är nått slags exsem av "obestämbar typ"
Om det är svamp bör den reagera på Pevaryl, även om den inte försvinner. Fast det du beskriver låter inte som någon svamp.
Men är den där "hårda spetsen" som små trådar som sticker fram i botten av såren?

Du tänker nog på Molkosan!?
Tja, vet inte riktigt. Det är hennes beskrivning det med hård spets. Kanske att det är som små trådar. Men hon beskrev likheten med en fotvårta. I botten på en sån sticker liksom roten upp.
Just det Pasi! Molkosan var det jag efterlyste. Vet förstås inte om det hjälper men kunde kanske prova.
Kollodialt silver och MSM (MSN?) vet jag att Margareta skrivit om ibland också.
Nu är jag också nyfiken på vad Gronstedt var på spåret. Det med små trådar…?
Molkosan var det jag skrev om - jag känner en sjuksköterska som är proffs på detta. Hon har behandlat patienter med bensår.
Hon skriver så här på min fråga:
Hej Maggan!
Javisst , du har helt rätt att jag har behandlat bensår m Molkosan m stor framgång. För det första är det inte helt fel att odla och se vad det är för bakterier som växer där. Vi sköljde dagligen såret m kranvatten, hade Zinkpasta på runt sårkanterna och la ett par kompresser m 1 del Molkosan och 9 delar NatriumKlorid 9 mg / ml på såret.
Detta byttes dagligen och två gånger per dag om det var illaluktande och mkt geggigt.
Lycka till ! Vi hade inget sår som inte läkte m Molkosan !
Numer pensionär i Nynäshamn
Tack för alla svar. Nu har något att prova!