Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettallt-om-lågkolhydratkost
Läst 629 ggr
Maia
0

Supersize?

Jag antar att ni redan har diskuterat det svenska Supersize me"-projektet i Linköping. Men om någon inte har gjort det kan det vara intressant att kola på.

Så som vi ser det kan man sammanfatta resultaten såhär: Deltagarna äter McD-mat i någon månad. De blir feta. Insulinkänsligheten ökar. Killar får mer fett runt inälvorna än tjejer. Så långt inte några nyheter, eftersom de äter fett + massor av kolhydrater.

Det konstiga är att "det man oroade sig över" inte skedde. De fick inte sämre kolesterolvärden. Här räknade man alltså med att allt fett skulle inverka och försämra värdena. Men inte. Såväl dåligt som gott kolesterol förändrades avsevärt till det bättre. Man har ingen aning om varför

Inom vetenskap är det viktigt att inte blanda äpplen och päron när man gör experiment. Därför vore det bra om forskaren Fredrik Nyström testade samma sak med t.ex. riktig LC-kost. Istället ska forskaren göra ett nytt experiment och låta folk äta enbart jordnötter och smågodis. Vad sägs om ENBART jordnötter istället?

Länk till programmet: https://gupea.ub.gu.se/dspace/handle/2077/7429

Maia

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna 

[tillbakalutat]

Margareta
0

Jag har inte sett programmet men väl ett inslag i ett annat program som sändes innan serien började. Den läkare som leder projektet var med i en panel och gjorde så stort intryck (positivt) på mig att jag mailade och tackade - och fick ett trevligt svar.

Numer pensionär i Nynäshamn