Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-recept-på-kötträtter
Läst 3302 ggr
smartmat
0

Saltad torkad stek

1 kg benfri stek

Saltlag: ca 4 l vatten

1 dl salt per liter vatten

0,5 msk socker per liter vatten

Kryddor: hela korn av vit-,svart- och kryddpeppar

Koka lagen och låt den svalna, lägg i köttet och lägg på en tyngd så att hela köttbiten täcks av lagen och låt det stå kallt 2-3 dygn. Stek i ugn på 100 grader i ca 8 timmar eller till innertemperaturen visar 70-72 grader.

Hela steken ska in i ugnen, vill du använda stektermometer så sätt i den nu och se till att den kommer mitt i den tjockaste delen av steken. Sedan ska den stå inne så länge att det går trögt att sticka in en provsticka i den, om man är osäker kan man dela steken och se hur den ser ut inuti. Den ska inte vara rosa som rostbiff utan ganska mörk i färgen, är den för ljus slänger man in delarna ett tag till.

Stektiden kan variera beroende på formen på köttbiten, om den är kort och knubbig ska den var inne längre än en avlång och mer slimmad bit. Självklarheter kanske men kanske ändå inteHemlis

Jag använder aldrig termometer och för det mesta har jag en större köttbit än 1 kg, så sätter jag in köttet i ugnen på kvällen och låter den stå över natten, ca 12 timmar.

Smaklig spisKyss

hemul
0

Det låter mumma det du!

Skogiz
0

Iiiiiih, hon skrev socker!

Mizzi
0

Detta måste jag testa =)

anki1
0

Låter nästan som en tjälknöl.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

smartmat
0

Jo, det är en variant av tjälknöl men den här blir torrare

Skogiz, visst är det läskigt, jag tordes nästan inte skriva detRäcka ut tungan

Sara40
0

Detta måste jag testa, låter hur gott som helst! Men jag skippar nog sockret. Räcka ut tungan Flört

magma
0

Låter nästan som du skrev om tjälknöl, fast det recept jag fått på tjälknöl då sätter man först in en okryddad köttbit i ugnen, sedan lägger man den i salt/kryddlag i ett par dygn. Men i rubriken skrev du "torkad", hur menar du då? Ska man sedan skiva den och torka i ugnen eller vad???

smartmat
0

Nej man sätter in hela steken i ugnen och torkar den på låg värme, det är därför det tar så lång tid. Det här blir torrare än tjälknöl.

Denna kommentar har tagits bort.
Gronstedt
0

Smartmat, en helt ovidkommande och närgången fråga: Föreställer din Avatar ett konstfullt arrangerat korvknippe eller en yppig kopparstaty?

GeneradFundersamFlört

smartmat
0

Hahaha, var du lite hungrig när du tittade på min avatarSkrattande Det är en yppig kvinna i brons gjord av en konstnär som heter Fernando Botero, du kan titta närmare på den här:

images.google.se

magma
0

"korvknippe"..! Den var skojig.SkrattandeRäcka ut tungan

Pasi
0

Jag smakade liknande av en jägare härom dagen…älgrevben (han ville ha de fetaste bitarna) gjorda på samma sätt. Lätt saltat och in i ugnen 5 timmar på 100 grader. Smakade förträffligt!Räcka ut tungan