Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4317 ggr
MillisB
0

Glutenmjöl

Hej!
Har här i Norge köpt något som heter glutenmel/mjöl, som vår nationella norsk-grekiska läkare Dr Fedon Lindberg rekommenderar för att laga grovt bröd som håller samman.

Nu är min undran: Kan jag använda detta som ersättning för mjöl i vår kost?

Har tyvärr inte någon innehållsförteckning över detta livsmedel, men fås köpt på de flesta hälsokostbutiken här i landet. Är det någon som vet mer?

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Glennart
0

Antar att det bara är koncentrerat protein från vete. Vetegluten har kopplats till alla möjliga problem från reumatism till allergier.

Människokroppen har svårt för att bryta ned gluten, oavsett om man är intollerant eller inte. Gluten har en beroendeframkallande effekt som hos en del individer kan framkalla extremt sug efter produkter med gluten.

I mindre mängder är det väl kanske inte så skadligt men det finns hälsosammare livsmedel.

Moonbeam
0

Glennart,hur är det med dinkel,eller spelt som det heter på svenska, är det lika illa som vete o råg. Jag menar inflammationsbefrämjande? Eller är alla sädesslag inkl. ris dåliga?

Glennart
0

Dinkel och spelt är urgamla sädesslag som inte är lika hårt avlade som de moderna varianterna.

Jag vet inte hur stor skillnaden är men det är mindre gluten i de äldre varianterna. Det sägs att en del personen kan tolerera exempelvis spelt men inte moderna varianter.

En skiva äkta surdegsbröd från spelt med smör är ju många gånger bättre än pågens franska med margarin men en kotlett tar båda två med hästlängder.

Moonbeam
0

Tack Glennart för svaret. Även om jag vet att kött eller ägg är bättre än en macka, så ibland kan det vara enkelt med en surdegsbakad skiva speltbröd som du säger med smör o ost till. Men bara ibland!

SandraB
0

Jag tror du menar vetegluten. Nej- den ska inte ersätta mjöl- jag gjorde det misstaget och resultatet var fullständigt vidrig. Däremot så kan man använda en mindre mängd med annat lc "mjöl"- typ soya, mandelmjöl mm. Jag fick recepten från http://www.low-carbdiet.co.uk/

man måste dock medlem för att ta del av recept sidorna. Om du bestämmer dig för att kolla där så sök på "gluten powder" eller "gluten flour"