Synförändringar?
Jag har ju ätit LCHF i lite mer än ett halvår och upptäckte helt plötsligt att det var nåt fel på mina glasögon… Optikern konstaterade att det inte var mycket som stämde överrens med min nuvarande syn och mina glasögon. Jag ser helt plötsligt mycket bättre. Kan det bero på kosten? Optikern sa att om man haft mycket högt blodsocker så kan synen förbättras med omlagd kost men jag tror inte mitt blodsocker någonsin varit extrem högt… Vad har ni andra för erfarenheter?
Jag har hört tidigare om att folk ser bättre på den här kosten. Annika har rapporterat det på bloggen om jag inte minns fel
Numer pensionär i Nynäshamn
Lustigt att det tas upp just nu. Jag börjar se dåligt med mina glasögon, kan det bero på att dom har blivit för starka.
Japp diabetiker kan få förändrade sockerhalter i linsen som ändrar brytningsindex. Fick själv en klar förändring vid mitt första atkinsförsök för några år sedan så jag fick då använda mina läsglasögon för distans. Dvs jag blev mindre närsynt på några dagar bara. Och det höll i princip i sej under dieten.
Jag har fått mindre starka glas nu i sommar, men min optiker sa att det var åldersförändringar och jag trodde på det.
Jag har precis fått nya glasögon, har faktiskt varit utan ganska länge men nu måste jag ha nya. Jag har börjat se lite sämre på nära håll. Det kan väl inte vara åldern.
Närsynt har jag varit hela mitt liv men långsyntheten har kommit till nu.
Jag har två par glasögon, ett par när sockret är högt och ett när det är normalt… Jag fick alltså skaffa nya när jag var sjuk och hade högt socker och nu har jag gått tillbaka till dom gamla. Men jag kan märka på någon timme bara att det är dags att plocka fram dom andra brillorna… då har jag ätit nåt dåligt…
Hej på dig förresten Erikthur… kul att se dig här!
Välkommen Erikthur!
Hmmm…? Jag har haft glasögon sedan 20-årsåldern men är bara pyttelite översynt och vore det inte för brytningsfel så skulle jag nog klara mig utan glasögon. I många år så har översyntheten legat stilla på samma nivå men när jag bytte glasögon i somras så hade den börjat gå tillbaka, inte mycket men ändå! Jag har ätit LCHF sedan januari.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Jag ände att det var något som inte stämde med glasögonen och gick och kollade det. Jo jag hade fått bättre syn. Jag är närsynt. Jag tror att det var kostomlägget som gjorde det.

Det finns forskare som hävdar att närsynthet hänger samman med västerländsk kost med mycket socker. Kosten kan leda till onormal tillväxt av vissa organ, t ex ögat.
jag har varit närsynt sedan sju års ålder och har en styrka om -12 dioptrier på glasögonen. Min syn har inte blivit bättre pga kosten så mitt fel är nog annat.
Mervi #5
I Sverige börjar de flesta behöva korrektion för att se på nära håll i 45-årsåldern.
Är man närsynt kan man klara sig genom att ta av glasögonen, men det är ju ganska opraktiskt. Då bör man i st skaffa så kallade progressiva glas, dvs slipningen är annorlunda på den nedere delen.
Har man så stora blodsockersvängningar att synen påverkas borde man nog besöka doktorn.
Jag har haft progressiva glasögon med glas utan någon slipning i läsdelen för flera år sedan, när jag inte längre kunde läsa med mina glasögon som var för närsynthet. Sedan blev närsyntheten mindre och jag har klarat mig utan glasögon i många år. Nu behöver jag lite styrka även på läsdelen så jag har nya progressiva.
Jag gillar inte glasögon för att jag måste även ha hörapparat bakom båda öron, det blir mycket "grejer" som trycker på lilla örat, men nu får jag vänja mig. Inget annat att göra. 

Jag har sett folk med glasögon som verkar ha små sugkopper eller nått som de sätter fast på tinningen istället, det kaske vore nått…
Eller monockel eller vad det nu hette som man hande förr ;)
# 13 Mervi
Min make optikern säger att man kan låta räta ut stängerna bakom öronen så klämmer de inte.
Jag har haft progressiva i 3 år nu, de har funkat jättebra, förutom att jag ändå inte har kunnat läsa med dem på. annars har de varit bra, Jag tror att det nog beror på att läspunkten inte riktigt stämt för mig, jag är sk "snabbläsare" och då läser man visst hela ord eller om det var hela meningar i ett. Men nu har jag märkt att mina glasögon fungerar bättre på sista tiden. Jag behöver egentligen inte ha glasögonen på för just läsning, utan för en del annat Tex prislappar innehållsförteckningar odyl, jag läser utan besvär utan glasögonen.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Här är en länk till intressant läsning om man vill bli av med glasögonen.
Några synövningar och kostomläggning. Sen tar det ett tag innan ögonen läker sig. Jag vill gärna tro på metoden och försöker göra övningarna och vara utan glasögon så ofta jag kan.
Söker man på dr W.D. Bates så finns nog mer information.
Tack för tipsen!
#17 intressant läsning.
#12 Jasså? Jag behöver inte ha sockret mera än strax över 10 för att märka skillnad. Det är ett värde som inte är helt ovanligt, framförallt inte för en diabetiker eller nån med "diabetesvarning".
Eller varför menar du att man behöver söka doktorn?

Jag har faktiskt inte haft något onormalt högt blodsocker, vad jag vet, men till skillnad från förut så har alltså synen förbättrats nu med ny kost, intressant att höra att det finns flera, jag ska också läsa igenom länken ovan ordentligt.
Och Inte glömma att lämna mina gamla glasögon för återvinning!

Funderar på om man kan träna ögat. Ögat består väl både av muskler som man medvetet kan påverka och muskler som styrs automatiskt,
Är det som jag tror så har ögat växt sig för långt (pga kosten) vilket innebär närsynthet. Frågan är om ögat kan krympa med hjälp av rätt kost?
Att se sämre på nära håll när man blir äldre beror på att ögats elasticetet försämrats. Kan man träna ögats smidighet också?
Kollade på träningsprogrammet i länken ovan och det innebär ju inget oöverstigligt träningsprogram, om det nu hjälper.
Rådet att söka ögonläkare om synen påverkas fick jag av min dåvarande diabetesläkare.
Närsynthet beror på byggnadsfel i ögat (kräver minusglas) liksom långsynthet (kräver plusglas).
När man sedan kommer upp i 40-45 årsåldern kan inte ögat ställa in sig för nära håll lika bra som tidigare.(ålderssynhet) Då behöver man plus/mer plus. Om man är närsynt kan man uppleva att man ser bättre --man har minus och behöver plus, närmare noll.
Är man närsynt med 2 dioptrier och ca 50 år och inte har alltför svår astigmatism kan man uppleva det som att man inte behöver glasögon. Men varning!!! det är på nära håll, på långt håll behöver man fortfarande glasögon, i alla fall om man kör bil.
Förekomsten av närsynthet varierar i olika världsdelar , nästan 0 i Afrika, ca 15% i Europa ca 30% i Asien (om jag nu kommer ihåg alla siffror) men det ökar hela tiden och man tror att det beror på att man läser och arbetar mer i elektriskt ljus och längre perioder.
Bland Bo´s optikerelever de fem första åren fanns inte en enda som behövde glasögon. Hur många gjorde sig ett par trots det? Alla.
Tack för tipset om ögongympa. Ska testa. Fast fasta. Nej. Det får bli LCHF i stället.

Ska till optikern i veckan. Ser inte framemot besöket, jag kommer förmodligen både att vara närsynhetare än vanligt, ålderssynt, ha mjäll, vågor i håret, vatten i knäna, tappa koncentrationen och blanda i hop rött och grönt och svara fel på någon avgörande fråga om allmän suddighet, ha candida på ögonfransarna så jag inte kan ha linser…Vad kan man mer råka ut för?
#25 Låter som du behöver en kram!*kram*

Puttar upp den här tråden om ögongympa.
I den där artikeln har de förenklat Bates metod jättemycket. Jag bröjade intressera mig för det där för ett år sedan och har skaffat ett par böcker. Tyvärr har jag varit dålig på att träna för det visade sig vara ganska komplicerat och inte alltid så lätt att förstå. Det är många olika övningar beroende på vilka problem man har. Det finns (så klart!) olika skolor också. Ju mer man läser desto mer förvirrad blir man.
Bra att det togs upp, för jag har verkligen tänkt sätta igång men skjuter på det. Nu kanske jag tar mig i kragen.