Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 11905 ggr
SandraB
0

Persiljerot

Har någon koll på kolhydratsinnehåll i persiljerot- hittar inte det i slv's tabell

hemul
0

Antagligen 5-10, eftersom den är närstående palsternacka och morot. men jag vet inte.

SandraB
0

Tack- ska leta vidare

MillisB
0

Rå/kokt persiljerot:

Protein 1,7 g
Fett 0,3 g
Kolhydrater 7,3 g (Stärkelse 1,7 g och mono/disackarider 5,6 g)

Dessa värden är hämtade från den norska "Matvaretabellen" som innehåller det mesta… Kan sökas i men bästa resultatet om man klickar på första bokstaven i livsmedlet (på norska då…)

Matvaretabellen är ett samarbete mellan Universitetet i Oslo, Mattilsynet (Livsmedel- och jordbruksverket) och Sosial- og Helsedirektoratet.

/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend.          (David Perlmutter)

Bookjones
0

Förlåt en undrande men är det här inte en palsternacka? Visste inte vad persiljerot var förnågot så jag var tvungen att googla det. Ser ut som engelskans parsnip som jag trodde var palsternacka…. Någon?

Glennart
0

Det är inte samma sak som en palsternacka, palsternackan har mer stärkelse. Periljeroten är en övervuxen rot från samma växt som man plockar kryddan persilja från och den smakar mild persilja.

Skogiz
0

#4 Och jag trodde parsnip var en rova, men det är kanske rutabaga…  Att vi svenskar är kålrötter, det vet jag i alla fall! Skrattande

hemul
0

Nä, rova är turnip. Hä-hä! Ja, det är inte smickrande det där med swedes… Skrikandes

Bookjones
0

Ja swedes är ju ett annat namn för rutabagas. Tack för hjälpen med persiljeroten det lät ju intressant. Får nog plantera persilja och låta det gro igen om jag ska få smaka…..

SandraB
0

#3 Tack så mycket. Länken verkar superbra- ska bokmärkas.

Kålrot kallas för turnip i England. Swede är något (kan inte det svenska namnet) annat- den är vit med lite lila kring skaftet. Rutabaga är amerikanska för "swede"…. tror jag iaf.

hemul
0

Aha! Det är därför man alltid blir förvirrad. Jäkla anglosaxare!

magma
0

#9: Kan det vara "majrova" du menar?

SandraB
0

Magma- jag vet inte om det är majrova jag menarFundersam

Hemul- man blir lika förvirrad i Storbrittanien-det är nämligen så att i vissa landsdelar så är det tvärtom. Det beror alltså alldeles på vilken del du kommer ifrån om det heter swede eller turnip. Har också hört  "orange turnip"eller tom "neep".

nu är jag indier så jag slipper ta åt mig av britternas tokigheterFlört.

SandraB
0

Det var värre än jag trodde Förvånad- Förvirringen är total

http://en.wikipedia.org/wiki/Turnip_%28disambiguation%29

hemul
0

Jag kan bidra med att i Australien, där man väl annars talar mer brittisk än amerikansk engelska, heter kålrot swede. Vad lustigt att det är så virrigt med just betor och rötter.

Bookjones
0

Dessutom har jag väldigt sällan sett folk ÄTA turnips här däremot turnip-GREENS är väldigt populärt speciellt i södern och i soulfood. Man kokar allrså blasten med rökt fläsk eller rökt kalkon. Jättegott med cornbread…. jovisst det äter jag ju inte längre!

Gronstedt
1

Jag tror det är olika persiljor, det finns typ krusbladig persilja, slätbladig persilja och rotpersilja, där den sista har större rötter. Vet inget om näringsinnehållet, dock.

hemul
0

Den växer bara på Persiljeön . Räcka ut tungan