Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 4515 ggr
Ceciliaolucifer
0

Energidrycker

Om man någelunda villa GI men är i behov av energidryck är det okej att dricka en per dag?

Det finns ju lightversioner där det står att det är 0 kolhydrater, o fett osv är det okej att dricka då?

För en ikke light energidryck så innehåller den ca 11,5 gram kolhydrater per 100ml.

Vad anser ni?

Gronstedt
0

Om det är 0 % kolhydrat och 0 % fett, var kommer energin ifrån? Proteindrycker är OK, tror jag, om inte dagens totala proteinmängd blir för stor.

Ceciliaolucifer
0

Jag tänker på Red Bull och sånna drycker. Det är 32mg/100ml koffein om jag inte minns helt galet och har blandat ihop det.
Vitaminer hit och dit..

hemul
0

Kan du inte dricka kaffe istället då?

Gronstedt
0

OK, koffein är ju en annan sak, det har jag dålig koll på. Jag tycker det är för mycket kemikalier i sådana drycker och snortar hellre kaffepulver om det kniper Cool!

Ceciliaolucifer
0

Jag hatar kaffe och koffeintabletter känns inte bra.

Mkt till att jag frågar är att jag har svår ångest och runt 15-16.30 så brukar jag alltid blir väldigt väldigt väldigt trött och måste kämpa kämpa för att hålla mig uppe. Och jag har på sista tiden försökt dricka energidrycker som faktiskt hjälper.

Förr åt jag socker istället, och det försöker jag lägga av med. Och jag vill endast använda energidrycken vid de tillfällerna om det inte är allt för högt GI.

Gronstedt
0

Ceciliaolucifer, jag förstår att det är en jobbig situation, men finns det ingen annan utväg? Kan du låsa in dig och "mikrosova"? Ibland när jag haft sådana där våldsamma trötthetsattacker har jag låst in mig på muggen på jobbet och sovit 10 minuter med huvudet bakom porslinstronen … Jag tror inte det är nyttigt för ångestproblematiken att använda alltför mycket kemikalier, antagligen är inte ens koffein särskilt bra.

Ceciliaolucifer
0

#6 Det är en riktigt jobbig situation för jag blir så slut i kroppen att jag INTE KAN vara vaken. Jag lägger mig då och sover ca 2 timmar. Det här är varje dag. Det är därför jag undrar!

Jag är ingen läskmänniska och vill absolut inte bli eftersom jag ska hålla mig borta ifrån godis.

Gronstedt
0

#7: Det låter jättejobbigt! Fast jag tror det bästa du kan göra är att sova när din kropp säger att du måste. Men hur ska det få plats i ens liv?

Det finns många kloka tänkare här som kan förklara mer om vad koffein med mera gör med insulinpåslag och kortisolutröndring!

Ceciliaolucifer
0

Fast jag sover för mkt, kan sova 12 timmar + de här timmarna på eftermiddagen.. Härligt huh? :)

vad säger alla kloka människor?

venuseva
0

Frågan är när du åt senast när du blir så tröööööööööött?

Skulle en smörboll eller en bit ost kunna häva tröttheten?

Gronstedt
0

#9: Det är kanske inte för mycket under en period av läkning?

Ceciliaolucifer
0

Min period av läkning har pågått i över 2 år. Depression och generaliserad ångest har jag.

Har svårt för mejeriprodukter : /
Jag försöker att äta 3 mål om dagen och ev ngt mellan mål bestående av frukt el nötter.

venuseva
0

Kan du äta smör?  Mättar otroligt och hjälper till att återhämta sig, enligt min egen erfarenhet.  Ät nötterna tidigare, förslagsvis vid 3 så du aldrig behöver känna tröttheten. Håll grytan kokande med mat hela tiden. 

Red Bull skapar ångest, tror jag.  Energidryck i form av vatten och salt och ev sojamjöl ?? kan väl ersättas med vatten och pressad citron i.

hemul
0

Ceciliaolucifer, jag tror du skulle må bra av att gradvis gå över från GI till LCHF. Det är så många som har berättat om hur depressioner och ångest blir bättre.

Och energidrycken - behöver du den nu så drick den så länge. Man du kanske kan trappa ner vartefter och ersätta med något annat om du börjar må bättre. Mörk choklad?

Glennart
0

Förmodligen så dränerar du bara ditt endokrina system i längden med dina energidrycker, bättre skulle nog vara att trappa ner på dem och istället försöka få systemet att naturligt reglera sig.

Dessutom innehåller dryckerna en mängd tillsatser som i sig kan ge problem med humör och energi. Är du deprimerad bör du enligt mig överhuvudtaget försöka minimera intaget av samtliga e-nummer.

zeretki
0

Jag kan bara tala från egen erfarenhet och har inga vetenskapliga belägg: Sötningsmedel gav mig både ångest och humörsvängningar. Jag mådde fruktansvärt dåligt av lightläsk och detta märkte jag när jag slutat med allt socker och skulle testa sånt med aspartam i.

Så mitt råd är att sluta med allt sånt kemiskt, för jag tror det lurar din kropp att den ska få socker.

magma
0

Energidrycker?!Förvånad 

Sedan jag var på Tommy Svenssons föredrag om kemikalier i mat, så skulle jag inte ta i en sån burk med tång. Vilket gift, rent ut sagt! Vet ni att flera ungdomar har dött i Sverige, där energidrycker bevisligen har varit orsaken?Tror det var 13 personer. Bl.a så hade dessa unga pojkar som dött efter/under fotbollsträning av hjärtstopp druckit energidryck under träningen.

Dryckerna misstänks också vara en delorsak i flera våldsbrott. En ung man som aldrig varit i klammeri med rättvisan tidigare, han var ungdomsledare och sedd som en skötsam person när han en kväll gav sig på en man med sparkar och slag för att sedan häva honom över ett broräcke. Mannen dog.

Den enda förklaringen var att han fick en blackout, innan han gick ut på stan hade han hävt i sig ett flertal Red Bull- minns dok ej antalet. 6 eller 8? Det är egentligen oväsentligt tycker jag, något som kan göra en person så aggressiv och orsaka en blackout bör inte intas ens i små mängder…

S-kvinnan som hamnade i bråk med dörrvakter och fick infinna sig i domstol, hon hade innan hon gick ut på stan druckit några Red Bull+vodka. Inte heller hon fattade vad som hade hänt, sa att hon fått en "blackout".

Något annat än kemikalieblandingar måste man väl kunna inta för att inte känna sig trött? Annars blir det ju en ond cirkel tillslut. Kanske något som är mer på lång sikt? Rosenrot från hälsokost, thé, eller något annat uppiggande (och lagligt:) från hälsokosten???

Fundersam

Moonbeam
0

Kunde inte sagt det bättre Magma, har också lyssnat till Tommy Svensson.

Rosenrot kan vara ett alternativ eller chisandra kanske.

hemul
0

Det är klart att det inte är bra. Men mår man dåligt psykiskt så får man nog ta en sak i taget. Cold turkey är ju jobbigt nog om man mår bra för övrigt.

Ceciliaolucifer
0

Oj oj oj, så mkt att läsa och allt låter väldigt vettigt. Var på en föreläsning en gång ang kemikalier som fanns i de flesta kosmetikaprodukter och diversekrämer.

Ska verkligen ta till mig det här och läsa på om er kost. jag är så fruktansvärt dålig på att bara laga mat, ordentlig mat men jag ska försöka i den mån det går.

Tack Glad

hemul
0

Koka ägg kan du väl? Det kommer man långt med! Glad

Denna kommentar har tagits bort.
felixifokus
0

Du kanske skulle testa att äta koffeintabletter  istället under denna övergångsperiod? Finns bakom disk på apoteket.

magma
0

Min tanke var att även om energidrycker kanske hjälper för stunden, så kanske de stjälper mer än hjälper? Vem vet vad dessa kemikalier ställer till när det gäller hormoner, serotoninbalans etc?

zeretki
0

Jag tror absolut det, att energidryckerna kan skapa ångest och deppression.

parsley
0

Jag skippade energiläsken när jag insåg att den innehåll taurin, en aminosyra som bl a finns i hjärtmuskeln. Fick för mig att drickan innehöll slakteriavfall. Nåja.

Försök hitta något alternativ till energiläsken. Du blir inte mer beroende av koffeintabletter än av kaffe eller energiläsk. På mitt apotek finns koffeintabletterna tillsammans med kosttillskott och vitaminer. Fungerar det med något uppiggande från hälsokosten? Grönt the lär innehålla en del koffein, om du inte dricker kaffe.

Vi har diskuterat magnesiumbrist är på forumet tidigare. Magnesiumbrist kan ge upphov till trötthet.

dufva
0

Trötthet och kolhydrater går ofta hand i hand

Du skulle nog må mycket bättre på en kost med minimalt med kolhydrater och ganska mycket mättat fett.

Ta tillskott av omega-3 och magnesium som ofta effektivt dämpar oro och ångest.

Skippa allt kemiskt skit! Det är säkert bättre att du sover på dan.

Kanske det är vad du behöver för att nå balans..

Matlagningen i LCHF-kost är ju egentligen busenkel.

Ät kött fisk fågel ägg som bas och tillsätt smör

Skippa de värsta kolhydratkällorna (pasta ris potatis bröd)

och ersätt med broccoli blomkål o dyl.

Bara värm dom och smält lite god ost över  istället för de gamla dåliga sakerna..

Får du i dig bra proteinkällor samtidigt som du får ett stabilt blodsocker ger du din kropp bästa möjliga chans att själv tillverka rätt nivåer av serotonin vilket är den naturliga boten för Depression..

hemul
0

#24 Jovisst, jag håller absolut med dig. Jag menar bara att med tanke på hur Ceciliaolucifer mår kanske det är vettigt att trappa ner gradvis för att undvika ytterligare påfrestning. Allt behöver ju inte ske på en gång.

Jag tror för övrigt att det är vettigt för de flesta med en lugn övergång. Jag la själv  om kosten tvärt. Jag mådde skit i 3 månader och jag var inte sockerberoende eller ens en gottegris, inga sug och så. Hade jag haft de problem som C. beskriver hade jag antagligen inte orkat fortsätta utan kastat mig över vad som helst med kolhydrater i för att må bra.

magma
0

Kanske en uppiggande effekt kan fås mha lightcola? Också en kemikaliebomb visserligen, men utan tauriansyran. Eller koffeintabletter, om det inte är den söta drycken i kombination med "piggeffekten" som eftersöks.

Ceciliaolucifer
0

jag känner mig väldigt splittrad.

I det stora hela gör jag vad som helst för att må bra. Men någonstanns mitt i allt det här så tar energin bara slut. Jag har var helt emot allt var energidrycker och koffeintabletter var tills jag hamnade i en situation då jag och en vän var ute och åkte många mil ifrån mitt hem och målet vi färdades emot. Mitt på motorvägen som dessutom var en fil så fick jag dubbelseende och en enormtrötthet. Det var knappt att jag kunde hålla ögonen öppna och det fanns ingen annan utväg än att fortsätta köra. Jag fick bokstavligen hålla upp ena ögat för att klara av att hålla mig vaken. Min vän sa, vi köper energidryck. Det var första gången jag prövade och gick emot mina principer. Det hjälpte lite iallfall och det betydde mkt. Efter det så har den här händelsen legat och grott i huvudet och på senare tid har min desperation skrikigt "ENERGIDRYCK"

Men som sagt vill jag inte dricka ngt som egentligen bara startar ngt annat. Jag har köpt Koffeintabletter och har inte märkt ngn större skillnad. Ska ta fler tabletter nästa gång. Men jag är så jävla less på tabletter, det är väl därför koffeintabletterna har puttats åt sidan. Jag behöver inte ett ytterligare piller. Så känns det.

Innan energidrycken kom på tal så var det snabba kolhydrater som var min största fälla och det är den jag försöker komma ifrån nu. Det funkar inte att bara äta godis. Visst det ger en kort effekt som är bra, men man ser och andra sidan på kroppen hur ledsen den blir och hur svårt det är för kroppen med alla blodsockerfall och allt vad det där innebär. Jag är ordentligt beroende av godis och det är den fällan jag försöker ta mig ur. MEN den vill jag inte ersätta av ngn annan. Godis har varit min bästa kompis i 8 år snart.

jag tror att det är ganska uppenbart vilken cirkus jag befinner mig i. Men någonstanns i mig så säger det att kosten är det viktigaste i problemet just nu. Som Humul säger så kan jag inte kasta om mitt liv så snabbt på en gång. Men ni är så kunniga och pålästa och det är därför jag vänder mig hit.

Finns det ngn som skulle ha intresse av att ge små små små nybörjar tips som inte behöver göra under men som ändå inte kastar runt mitt liv totalt?

zeretki
0

#30  Jag förstår att det är svårt, jag har själv kämpat mot ett enormt sockerberoende.

Men jag ÄR övertygad om att du måste avgifta din kropp från all sån här kemisk sörja NU! Är du beroende av godis så blir du inte av med beroendet genom att dricka energidryck, det är jag övertygad om.

Jag har inga vetenskapliga belägg för det men detta är jag 100% övertygad om, att du måste sluta med energidrycker och allt som är sött, sötningsmedel osv.

andreas0
0

Ett alternativ är svart te, som om det är tillagat på rätt sätt kan ge dig en rätt stark kick (starkare än samma mängd koffeintabletter, är väl något annat som verkar ihop med koffeinet). Det är ungefär hälften så starkt som kaffe vad gäller koffein, men ändå starkare än vad energidrycker är. Strunta i pås-teet, gå till en te-affär och köp i lösvikt. Be att få ett svart te som inte är smaksatt (eftersom dom till dom smaksatta teerna använder te av lägre kvalitet eftersom tesmaken maskeras ändå av den tillsatta smaken). Sen när du lagar det så ta nästan kokande vatten (stäng av vattenkokaren eller vad du använder precis innan det börjar koka ordentligt, det ska småkoka lite, men kokar det för mycket försvinner massa syre i vattnet och då blir det inte lika bra). Häll te-löv och vatten i en te-kanna (en kastrul med lock går bra som nödlösning), låt tebladen ligga fritt i vattnet istället för att lägga dom i något slags filter eller liknande, och efter 3-5 minuter (3 smakar godare, men 5 ger en starkare kick) häller du upp teet i en mugg och dricker. Häll genom ett filter när du häller upp så slipper du tebladen. Lagom mängd att dricka är ca 5 deciliter, och till det har man 2-3 (jag brukar ta 3) rågade teskedar med teblad. Jag har en thermosmugg som rymmer 5 deciliter, finns bland annat på clas ohlson, så kan man sitta och njuta av det under en lång tid utan att det blir kallt, men annars kan du hälla upp på två vanliga muggar.

Testa någon gång, jag kan nästan lova att det ger bättre effekt än dina  energidrycker om du gör på det här sättet.

Som en sidokommentar när jag ändå diskuterar te vill jag säga till personerna på det här forumet att det heter te, inte the som många här verkar kallar det. Det har aldrig hetat the på något språk, det är bara ett uttryck som en del tillverkare och te-affärer har hittat på på senare tid för att verkar "finare". Så snälla, kalla det för te, det är vad det heter.

parsley
0

Gör så här då:

Energiläsk är inte bra, och det vet du, så bestäm dig för att sluta med den på sikt. Se till att få bort godiset och börja äta LCHF-mat så tror jag du fixar det där med energiläsken också.

hemul
0

Äntligen lite medhåll! Skrattande