Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettövrigt
Läst 3672 ggr
supermoccine
0

Insulinindex

Jag snavade just över begreppet insulinindex och jag blev nyfiken. Mycket intressant måste jag säga. Gjorde lite sökningar här, men fann inte mycket skrivet så jag lägger in lite länkar. Definition på wikipedia och en intressant studie Klicka på "full text (pdf)" i övre högra hörnet för att läsa hela artikeln.

Intressant att vit pasta och fullkornspasta hade samma insulinindex och att produkter med högt proteininnehåll och obefintliga kolhydratnivåer som nötkött och fisk hade högre insulinindex än pastan trots betydligt lägre glukosrespons. Tråkigt att både linserna och bönorna i studien serverades i tomatsås så värdena inte direkt går att använda för någon vettig jämförelse.

Leifemil
0

Intressant med insulinpåslaget för fisk och nötkött. Vad det nu kan betyda.

dufva
0

Där fick man en hel del att fundera över

Youghurt ger starkare insulinsvar än glass och vitt bröd!

Glennart
0

Insulinindex har visats vara väldigt olika med samma livsmedel på olika personer också. Weird?

problembarn
0

Nej det tycker inte jag, det bekräftar snarare precis det jag tror, att så himlans olika reagerar våra kroppar på mat och därför är det oerhört svårt att hitta ett enhetligt sätt att äta som är positivt för alla.

hemul
0

Det borde väl bero på hur insulinresistenta vi är.

problembarn
0

Ja, ungefär så tänker jag… och antagligen tål vi olika mängder redan från start så att säga med tanke på människors olika benägenhet för såväl kolhydratberoende som över-/undervikt utan beroenden.

supermoccine
0

Jo, jag tänkte det också, att det är nog rätt olika från person till person. Det såg man ju också i tabellerna hur mycket variation det var på vissa livsmedel medan andra hade väldigt liten variation. Alla testpersonerna var som de sa "friska". Vore intressant med referensgrupper med diabetes och hypoglykemi t.ex. Ser fram emot flera studier.

Johanna-Soderlund
0

Glennart: Har du någon länk om att insulinindex blir olika för olika personer?

Det har jag trott länge, men det har funnits så lite info om insulinindex.

Sir_Klabbe
0

Dufva: Du kommer väl inte inbilla dig att glass och vitt bröd är nyttigare än mjölkprodukter nu va?

Glennart
0

http://www.ajcn.org/cgi/reprint/66/5/1264.pdf

Tror det var där jag läste det, men jag tror jag hade missuppfattat det.

Det står att individerna reagerade olika men att de konstant hade antingen låga, måttliga eller höga insulinnivåer.

Och att de livsmedel som gav höga nivåer gav höga nivåer för alla och de låga gav låga nivåer för alla. Inom den egna personens ram.

Det beror väl förmodligen på hur insulinresistent man är helt enkelt!

Pasi
0

Inte konstigt med högt insulinpåslag vid intag av proteiner. De behöver nämligen insulin för att ta sig in i cellerna….men insulinpåslaget kompenseras samtidigt med en ökning av glukagonet. Mao helt naturligt, och ger en extra utsöndring av IGF-1 (kräver både insulin och glukagon) som kan ge större muskelmassa!
Vid kraftig insulinresistens så kanske insulinet behöver komma till så pass höga nivåer att det stoppar fettförbränningen och då bör man dra ner på proteinintaget.
Iallafall så jag ser på det.Glad

Fnyfniken
0

Pasi, du som verkar vara en outsinlig källa till visdom…

Om man får insulinpåslag när man äter ett kokt ägg, men också får glukagonpåslag, hur motverkar glukagonet insulinets verkningar?

Förklara gärna som till en förståndshandikappad, för jag är inte särskilt insatt i biokemi.

Pasi
0

Glukagonet ser till att fett omvandlas till ketoner och blodsocker….det som hjärna och hjärta behöver.
Insulin bromsar denna process.
Så om man bara äter kohydrater så höjs bara insulinet, för in socker i cellerna och omvandlar överskottssocker till fett, i levern. Glucagonet sänks och fettförbränningen/-omvandlingen uteblir då den inte behövs.

När insulinet höjs för att föra in protein (med lågt blodsocker) i cellerna så höjs glukagonet just för att hålla en balanserad blodsockernivå…mao höjs det lagom mycket för att fettförbränningen ska fortgå.
Annars skulle vi få en blodsockerdipp vid proteinintag om vi inte samtidigt åt kolhydrater.
Hoppas du hängde med…jag är lite trött och meninguppbyggnaden blir därefter.

anispanis
0

Detta speglar ju lite min story om pojken som har typ 1 diabetes, som fick högt blodsocker genom att steka i smör, men inget utslag på socket om han stekte i flytande margarin…

vi är nog olika.

venuseva
0

"nog"?  berätta lite mer om pojken som har typ1, anispanis - hur menar du. Vill förstå…

Fnyfniken
0

# 13. Det var helt greppbart. Och din förklaring påvisar faran med att snöa in på detaljer utan att se ämnesomsättningen som ett väldigt komplext system. Om man ser proteiner som "lika insulinhöjande som vitt bröd" så kan man ju lika gäran äta vitt bröd. Om man inte inser att andra saker händer också, glukagonet, då.

Väldigt många hänvisar till att protein minsann också höjer insulinet. Men det kanske inte spelar någon roll alls, i det stora hela.

Pasi
0

Nej, det är en nödvändig process för att cellerna skall få byggmaterial.
Jag håller med om att det är allt för lätt hänt att snöa in på detaljer så att man inte ser helheten….finns en fara med det.

anispanis
0

#15. En far berättade för mig, var son har typ1 diabetes. Och de hade testat att steka zuzzini i smör- kollade sedan blodsocket och det STEG. Stekte han zuzzini i margarin så steg inte blodsockret.

Läste även på Annika D:s blogg om det idag. En man som hade typ 1 diabetes och sade samma sak. Hans blodsocker steg när han tillförde smör i maten.

Så vi reagerar olika på fetter helt enkelt.

Fnyfniken
0

Och killen hade inte snask i fickan

anispanis
0

nej inget snask. tror inte killen bryr sig om han äter i smör eller margarin.

Fnyfniken
0

Snaskfrasen härhör från en annan tråd där någon föreslog att en pojke fick högre socker av att maten var stekt i smör, egentligen tog sig lite godis. Själv tyckte jag att det var ungefär lika som att påstå att den som inte går ned på viktväktarna är uppe och käkar kakor på nätterna.

Men killen kanske skulle prova att steka i kokosfett, för att komma ifrån allt omättat fett och konstigheter i margarinet?