Cal-Control
Har försökt mig på att fylla i cal-control med egna matvaror men får det inte till. Det ska ju stå gram/100 och det finner jag inte ut av när jag gör ett recept. Hur gör ni andra det?
Finns det andra sätt att räkna ut? Det är till exempel när jag ska lägga in recepten härifrån till potkäs och smörbollar, det går helt fint att få fram procentandelen för maten, men om man ska lägga in det receptet som egen matvara så funkar det inte alls…
Någon som har ett tips? Jag gick humanistisk linje med grekiska som tillval på gymnasiet och är inte den snabbaste på matematik…
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
Fat is your friend. (David Perlmutter)
Jag förstår inte riktigt hur du menar men man kan föra in decimaler.
Om du till exempel bara äter 20g så skriver du 0,2.
Jo alltså…
När man ska registrera in en egen matvara så måste man veta hur många gram per 100 gram av det specifika livsmedlet som är fett, protein och kolhydrater.
Detta kan man inte få ut genom att lägga in de olika ingredienserna i cal-control, då får man bara veta procentandelen i energi/näringsenergi, och det är inte detsamma.
Det jag vill lära mig är att räkna ihop ett eget recept och veta antal gram fett/protein/kolhydrater så att jag sedan kan lägga in den färdiga rätten som egen matvara.
Hoppas att detta blev tydligare… 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.
När jag gjorde egna recept vägde jag allt och förde in i calcounter, där såg jag hur mycket kolhydrater o.s.v det innehöll.
Därefter kollade jag hur många portioner maträtten blev och delade allt med det. Lade sedan in en portion i calcounter med dessa värden.
Tack Mona-Stina!
Det var smart, ska nog til och med en humanist som jag klara av att räkna ut! 
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.

Hej!
Vad är cal-control? Kan du lägga ut en länk?
Katarina
Finns på den numera borttagna sidan om Calcounter. Du laddar ner det till din egen pc.
Du hittar massa länkar under rubriken "Länkar" längst upp på sidan!
/Millis 🎈
Min blogg läser du här.