Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 3481 ggr
Ceciliaolucifer
0

Dramatisk viktminskning -45 kg

Hallå,

Det är såhär att jag har en syster som alltid har varit överviktig eller egentligen om jag ska lägga alla korten på bordet så har hon mer eller mindre alltid varit fet. Långt över sitt BMI men tyvärr har mycket varit tröstätande. Hon har alltid jämnförts med mig som alltid har legat under mitt bmi och det har tagit på hennes självförtroende. Omgivningen kan vara rent utsagt elak.

Hon började med viktväktarna, provade det ena och det andra. Tillslut Cambridge då hon verkligen gick ned i vikt men kunde inte hålla den vikten när hon slutade med kuren. För kanske ett år sedan så började hon med GI och rasade i vikt med 45 kg. Varje dag är en kamp för henne och hon har märkt att hon måste mer eller mindre äta efter GI för att hålla sin vikt på en sund nivå.

För henne handlar allt om siffrorna på vågen vilket jag förstår, för nu lever hon i den dröm hon alltid har velat befinna sig i. Men jag som står brevid ser hur hennes kropp inte har hängt med i den här dramatiska viktminskninen för vi pratar om mindre än ett halvår. Hennes hud är väldigt uttöjd och det jag undrar det är om det någonsinn kommer att dra ihop sig.

Hon är en underbart vacker människa och har alltid varit det för mig. Men hon ser bara siffrorna på vågen men vad händer med hennes kropp? När hon var väldigt stor så hade hon ordentliga bröst, vi kan säga 85 D och dem är idag kanske inte ens B kupa, huden för 85 D finns kvar, men inte fyllningen.

Någon som har erfarenhet av det här? Vad jag förstår så kan man få exem och sår när huden lägger sig om väck?

Sen undrar jag när det här kommer att ta slut. Hon har alltid haft väldigt breda höften och det mesta har lagt sig på lår och tuss. Överkroppen ser idag utmärglad ut och ansiktet likaså. Men jag förstår att det är ett svårt problem det här, men finns det ngn som har några tips att komma med? eller egna erfarenheter?

Skaldeman
0

Din syster har gått ner för snabbt. Har man mycket att ta bör man inte gå ner snabbare än ett halvt kilo i veckan. Min erfarenhet är dock att skinnet drar sig samman, även efter snabb viktminskning. Men det tar några år.

Sten Sture

korseett
0

Säger som Skaldeman- alldeles för snabbt! Hennes hud kommer att dra ihop sig men man kan hjälpa den lite på traven genom att smörja och massera med vetegroddsolja dagligen.

Lillianna
0

Om huden hänger så att det blir svettigt emellan måste hon se till att hålla så torrt hon kan och oxå rent. Annars riskerar hon att få skavsår eller vad man ska kalla det där huden möts och gnids. Gisssar att det är nedre delen av magen och under brösten som är de största problemen? Eller? Använder hon kläder som ligger tajt mot kroppen kanske tyget kan hindra henne från att få svettskavsår men hon behöver säkert ha mycket bomullskläder som luftar. Och ordentlig BH osv.

Fortsätter hon att gå ner nu oxå eller är hon färdig?  Mår hon bra i övrigt?

Alla tjockisar drömmer vi väl om att gå ner snabbt men när man väl gör det gråter man över hur huden ser ut. Fast jag tror hon hellre är rynkig under kläderna än fet.

/Lillianna

~ Lillianna ~

navarro
0

Du skriver GI men ingenting om hon prövat LCHF! Vi ar många pa den här sajten som äter enligt LCHF, du kan lasa om var skillnaden ligger i artiklarna som finns. Det går inte så snabbt men man blir friskare och friskare om man haft och har krämpor och sjukdomar. Den som ar överviktig och helt frisk går ner fortare och den som har undervikt går upp till normalvikt för sin kropp, utan att jämföra med andras normalvikt. Föreslå att hon åtminstone  läser igenom vad det handlar om, då är det första steget mot hälsa taget. Vi upptäcker också att det handlar mycket om alla tillsatser som tillsätts i livsmedlen utan att vi konsumenter har en aning om vad som händer i kroppen. T ex majssirap som används istället för socker i läsk, ketchup mm och ger ett behov av att dricka och äta mer, kan vara början till diabetes för ungdomar. Aven glutamat som det skrivs mycket om nu har mycket farliga biverkningar och det kan ni också söka om här pa sajten.

felixifokus
0

jag tror på smörja och massera-grejen…. är det riktigt illa på vissa ställen borde det vara värt att operera. På egen bekostnad om inte landstinget vill betala…

umbra55
0

om man får svamp mellan volangerna eller under brösten hjälper Atamon (konserveringsmedel) på en vaddtuss. Stryk ut morgon o kväll i ett par dagar- så är svampen borta.
Det kan svida till om man har öppna sår, annars känns inget.

Mona-Stina
0

#56 Stämmer faktiskt, jag har använt det i öronen på hunarna.

Ceciliaolucifer
0

#3 Hon klämmer sig in i så tighta kläder hon kan, det spelar ingen roll om jeansen sitter så hårt att hon får ont i höften. Hon köper kläder som är alldeles för tighta för hon räknar med att hon ska gå ner mer i vikt så att hon kan använda kläder allt eftersom.

Hon försöker fortfarande gå ned i vikt och tragglar med 5 kg tills hon blir "nöjd". Hon säger att hon själv måste äta efter GI för resten av livet för att kunna hålla sin vikt, det bara är så uttrycker hon sig. Precis som du säger så är hon hellre rynkig under kläderna än fet. Men om det bara hade varit rynkigt :(

Det finns inget annat val för henne än GI, det har blivit hennes bästa kompis. Hon kommer aldrig att byta ut det mot något annat. Men hon har börjat med "unna" sig dagar men tyvärr har dessa blivit "frossa" dagar. Får se hur det utvecklar sig, men det är svårt att stå brevid och se på. För visst säger vi till och pratar med henne.

Ra95
0

Hur äter du själv? Är det LCHF eller?                                    Kan du vara en inspiration för din syster med ditt eget sätt att äta? Hur gammal är din syster? Jag frågar eftersom mina egna rynkor verkar bli permanenta, men så har jag uppnått en mycket MOGEN ålder. Hm

Ceciliaolucifer
0

#9 Jag är 22 och min syster 24!

Jag och min syster är två motpoler, mitt bmi är 18.8 och jag har alltid varit "liten" medans min syster alltid har varit stor.

När hon började Gi:a så blev jag väldigt inspirerad och började fundera på vad jag själv satte i mig. Jag är en väldigt slarvig människa när det kommer till kost och kan i stort sätt äta godis hela dagarna. Och jag ska inte ljuga så jag kan vara ärlig och säga att jag i stort sätt alltid har ersatt måltider med godis. Så det är hon som har inspirerat mig!