Gamlingen undrar.
Ja bläddrar å bläddrar så ögona blör.Ja tränar å tränar på datorn för att lära mig hur tusan ja skall komma i kontakt med nå'n som på ett enkelt sätt kan tala om för mig hur många gram fett per kroppsvikt ja ska stoppa i mig. Likaledes hur många gram protein och hur mycket protein finns i 200 g. kyckling? Skall ja försöka undvika kolhydrater helt?Ja väger ca. 80 kg och ska helst få bort 8/10 kg.Å så vill ja lära mig att skriva till nån'n kompis som vart med länge.Hur gör jag då? Tjosan på er

Här är en lank till Annika Dahlqvist kostråd, i en rätt bra och tydlig version, som finn på Lars-Erik Litsfeldts hemsida.
Personligen tycker jag inte att man behöver räkna gram hit och dit, jag tycker att det blir ganska krångligt då.
Jag tror att Annika Dahlqvist kostråd är en ganska bra utgångspunkt, sedan när man kommit på hur man ska göra, så kan man behöva justera något, utifrån hur man reagerar. Många har t ex fått skippa mjölkprodukter, andra har fått skippa nötter, en del måste undvika charkprodukter, t ex korv, p g a att de ofta innehåller tillsatser som man kan vara känslig för. Många här äter aldrig bönor eller ärtor, trots att Annika D tycker att man kan äta lite av det.
När det gäller fettet, så tycker många att det räcker med att man tar en klick smör till köttet eller fisken, speciellt om man väljer magert kött, som nötkött… och att man steker i rikligt med smör, och sedan slår det som blir kvar i stekpannan över maten.
Sedan är många av oss förtjusta i att ha smör i kaffet, men det är absolut inget måste. Själv tar jag en kopp kaffe med ganska mycket smör, och en skätt grädde, och 1 tesked cocosfett, som första frukost på morgonen, då jag har svårt för att äta när jag precis har vaknat.
Kanske kan någon som har bättre koll än jag på hur många gram fett per dag, ge dig ett bättre svar.
"still lost in space and time"
Detta är lite svårt eftersom det inte finns sådana regler du efterfrågar. Vi har lika många svar som vi är människor. Svaret är helt enkelt att man prövar sig fram.
Du minskar på kolhydraterna och ökar fettmängden tills du hittar en balans som passar dig. Det låter skumt i början - men när du kommer in i det blir det enklare att förstå.
Pröva dig fram med de råd du får och skriv och berätta hur det går i den här tråden - så får du nya reflektioner. Se det som reflektioner och inte SVAR du skall följa slaviskt, för så fungerar det inte.
Numer pensionär i Nynäshamn

Här är min åsikt för vad den är värd:
* kolhydrater
Absolut minimum, 0-20 gram per dag är inte orimligt
* protein
ca 1 gram per kilo kroppsvikt
* fett
ät tills du blir mätt
lycka till
Marcus

100 g kött (eller fisk eller kyckling) innehåller ungefär 20 g protein. Du väger 80 kg och vill väga 70-72 kg. Alltså kan du räkna med att äta ca 70 g protein per dag, dvs. ca 350 g kött/fisk/fågel.
marcus73: väldigt bra tumregler.
Det gäller bara att veta att man räknar rent protein och inte som på viktväktarna - hela köttbiten.
Vi brukar mellan tummen och pekfingret säga att det är CA 20g protein/100g kyckling/kött/fisk mer noga än så behöver man inte räkna.
Det innebär 1g/5g "kött". Väger man 60kg blir det i så fall 300g kött/fisk/fågel per dygn.
Vi pratar ibland om ifall man skall utgå ifrån nuvikt eller målvikt och där är det också olika vad vi kommer fram till.
Numer pensionär i Nynäshamn
..och du kan i många fall räkna med att ju fetare kött, desto lägre proteinhalt, och vice verse. Bacon innehåller bara ca 13% protein och mager kyckling, torsk, tonfisk etc ca 20-25%.

Tack,tack. Har jag förstått rätt att jag kan käka fett tills jag blir mätt. Kommer jag att bli det av exempelvis smör,grädde ost etc?
Gamlingen
o-ja!
Eftersom du har typ2 diabetes och vill gå ned i vikt, så kan det vara en god idé att du kollar vilken påverkan grädde och fet creme fraiche har på ditt blodsocker- så du vet i hur stor utsträckning du kan äta det. För jag gissar att du har en egen blodsockermätare hemma?