Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: hälsa
Läst 3570 ggr
ullebull
0

Dum fråga söker svar

Jaha, jag har en tid funderat på en sak.

Stekfett får ju absolut inte slåss ut i min/våra avlopp eftersom det blir stopp. (maken slutat skälla för nu äter jag det)Räcka ut tungan

Varför blir det inte stopp i oss?? Förvånad

Vi "kleggar" väl inte igen med tiden hm….

Jag sa att det var en dum fråga men svara mig.

odezza
0

Tja… i våra kroppar är det ju ca 37 grader, då håller sig fettet mjukt. I avloppet blir det betydligt kallare, även om man använder varmt vatten att skölja ner fettet med, så kallnar det så småningom, och fastnar på avloppsväggarna. Vet inte om detta svar är tillfredställande, dock…

Jag undviker att slå ut fettet i avloppet, då jag bor i eget hus, och själv får stå för kostnaden om det blir stopp… jag torkar ur det fett jag inte lyckats slå över maten med hushållspapper, innan jag diskar…

"still lost in space and time"

zeretki
0

Funkar det inte med Propplösare då?

folke
0

Jag vill inte jämföra min kropp med ett avlopp Förvånad

även om jag ätit en massa skit under årens lopp….

Ha en bra dag !

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

felixifokus
0

#2  nån rörpulare sa till mej att inte använda propplösare nånsin, men det kanske var för att han ville ha mer jobb … hmmm

#0 Jag tänker mig att kroppen är som något slags förbränningsmotor, jfr bil. Det vi äter kommer ut som energi och avgaser. Blir inget över som fastnar i systemet.

odezza
0

Propplösare fungerar bara om stoppet sitter nära diskbänk eller handfat, t ex i vattenlåset, och om stoppet beror på hårrester eller matrester…

Stoppet som blir av fettet hamnar längre ner i avloppssystemet, då fettet följer med vattnet en bit, och avlagras då vattnet kallnar. I mitt fall handlar det om någonstans mellan huset och trekammarbrunnen. Jag har varit med om stopp där, och det är jättejobbigt.

Och propplösaren biter inte där, antingen når det inte ner eller rinner förbi, om det inte är totalt tvärstopp. Dessutom kan propplösaren, som innehåller lut, reagera med fettet så det blir stenhårt. Jag var utan avlopp i flera veckor, då jag försökte rensa det själv på alla möjliga sätt. Till slut fick jag beställa en sådan där lastbil, som kan rensa med hjälp av vattentryck, minns inte vad den där högtrycksmanicken heter, som far iväg längs röret och rensar…

Jag tar till propplösare ibland då jag märker att vattnet försvinner långsamt ur handfatet, eller diskhon, då vet jag att stoppet sitter där. Men jag gillar inte tanken på lut i trekammarbrunnen.

Då stoppet sitter längre ner visar det sig genom att avloppsvattnet kommer upp ur golvbrunnen, då jag spolar på toaletten. "Jättekul"!

Flört

zeretki
0

Jag som bor i hyresrätt då, hur ska jag göra med fettet och avlopp? *orolig*

ullebull
0

Du skall låta det stelna i en kopp tex och därefter kasta det i soppåsen. Stekjärnet skall du torka ur med papper innan du diskar. Jojo, det har jag lärt den hårda vägen genom stopp i avloppet med spolbil som fick ta hand om problemet.

Jag vill ju inte riktigt jämföra kroppen med ett avlopp, men visst har vi ett … och därav frågan om vi kan få någon form av fettavlagring i tarmen. (avloppet) Vi tar ju inte tillvara allt vi äter även om man ibland önskade det. Smarrig mat ju.

Ang. temp på 37 grader så löser det ju inget fett i vasken, sååå, har testat allt.

Propplösare för oss/mig, kan det vara sprit???? tåler ju inte lutSkrattande

anki1
0

Man ska inte använda "propplösare" på moderna avlöppsrör, eftersom de inte är av metall. Man kan köpa en mojäng som man drar ner i avloppet och rensar mekaniskt. Renswire är en variant, det finns nog mer. funkar som en piprensare typ.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

zeretki
0

Ja, OK, men mitt avlopp går inte att komma ner i. Det är liksom ingen grej jag kan skruva av eller så.

Och jag vet inte om jag BÖR göra det heller, jag har ingen kunskap eller erfarenhet av sånt här.

parsley
0

Vi är inga avloppsrör (även om det känns som om vi uppför oss så ibland).

Jag har hört lite olika teorier om propplösarens icke-vara, att den skadar plaströren så många avlopp består av numera åtminstone inomhus, risk att rörmockare skadas av kvarblivet lut som är frätande samt att lut inte är bra för miljön.

Min vicevärd säger att man ska ska hälla i diskmedel + varmvatten i vasken med jämna mellanrum. Hjälper det inte mot fett, så tar det åtminstone kål på bananflugorna. Tror att det är smartast att torka rent stekpannan med ett papper.

Bor man i hyreshus så är det fastighetsägarens ansvar att hålla ordning på avloppen.

odezza
0

#7 Nej, 37 grader löser inget fett i vasken, vatten löser ju inte fett överhuvudtaget, men tillräckligt varmt vatten kan göra det flytande. Men om man tillämpar det i vasken så flyttar det ju bara fettet (och därmed problemet) längre ner, tills det blir så kallt att fettet stelnar igen… men värm smör till 37 grader, så märker du att det blir väldigt mjukt…

Beträffande om fettet ska fastna i tarmarna, som det gör i avloppet, så tror jag inte att man kan dra några som helst liknelser. Tarmen är inget avloppsrör, utan ett organ som ska ta upp den näring vi äter. Det fett som inte tas upp fungerar som smörjmedel, och kommer ut där bak så småningom. Det är ju tack vare fettet som vi klarar oss utan kostfibrer, till skillnad från dom som äter "normalkost".

felixifokus
0

Det slog mig just att jag en gång hade ett tarmsystem som nästan stannade upp, och gissa vad, det var när jag under ett par månader åt nästan inget fett alls.

Margareta
0

Jag tycker inte frågan är dum alls - den förtjänar bättre sortering än OT-högen…

Numer pensionär i Nynäshamn

ullebull
0

Tack Margaretha, flytta den gärna, jag kände mig i alla fall dum, tror jag, när jag skrev den.

Jag tycker trots allt att jag inte fått svar, men lärt mig rensa avlopp vilket jag kunde redan innan (bor i villa)

Kan inte riktigt förstå varför inte våra tarmar kladdar igen.???

ok, sanningen då. Förr var min avföring normal i storlek osv men liknar nu en igelkotts utan att jag ätit någon.

Nöjda nu?? svar???

zeretki
0

Ahh tarmprat… Min mage har ju blivit helt perfekt av denna kost, det är faktiskt först och främst därför jag äter som jag gör. :)

Jag har haft problem med diarre, gaser, kramper och ont i magen sen -90 då jag gick i gymnasiet. Det var så dåligt ett tag att jag inte kunde gå ut, faktiskt, för jag visste inte om jag kunde hitta en toalett.

Om jag äter för mycket fett och då menar jag MYCKET, så blir jag lös men vanligtvis så är jag perfekt i magen.

Så jag tror att fett smörjer magen på samma sätt som många tror att fibrer ska göra, rensa ut och så.

venuseva
0

Om man har stopp i avloppet pga fett hjälper bara en stor sugpropp. Det vet jag för jag hade stopp och bor i lägenhet. Rörmokarna kom och skrattade och satte sugproppen för avloppet några gånger och sen sa det floff och allt var borta.

Magen, äter nog för lite fett, men magnesiumet hjälper till ist.

emelyaus
0

oj jag hade aldrig tankt pa att fettet kan fastna i avloppet!! O jag som bara slanger ner allt i vasken! nu maste jag sluta med det..

parsley
0

Ett avlopp är ingen levande varelse (även om det kanske bor levande varelser i det). Människokroppen behöver bränsle och förbränner fett. Jämför med ett vedträ. Askan som blir kvar är mindre än vedträet var innan det började brinna. Det som människokroppen inte har någon användning för bajsas ut. Består kosten i huvudsak av sådant som är användbart för kroppen så bajsar man mindre.

magma
0

Jag har inte upplevt något problem med stopp i avloppet, vare sig mitt eget eller köksvasken:) Men när jag diskar ur stekpannan använder jag väldigt hett vatten, och brukar även hälla en skvätt Yes i vasken och spola med hett vatten en stund. men vi har ju egen uppvärmning med vedpanna, och får kanske hetare vatten än i t.ex hyreshus???

odezza
0

Ullebull, att din avföring är mindre nu beror nog inte på att något fastnar på vägen… utan snarare på att kolhydrater och kostfibrer ger en större volym…

ullebull
0

Tack för alla svar, man lär sig mycket här i trådarna men…

jag förstår att med denna kosten så blir det inte så mycket avfall men trodde inte att jag skulle släppa ifrån mig som en igelkott hihi, (ser ofta det i min trädgård) trodde nog att det skulle sk normaliseras efter ett tag.

Ja, vad är normalt??? Vilket "skitsnack" men tror att fler än jag funderar men inte ställer frågan. Man kan ju tro man är ensam om vissa problem.

Jag stoppar kanske i mig för mycket fett eftersom jag t o m haft fettläckage. Fick jag även när jag gick på xenicalpiller, inte kul.

Jag får dra ner på fettet och se tiden an.

Mona-Stina
0

Du är inte ensam Ullebull, jag bajsar väldigt lite nu för tiden och inte alls så ofta som förut.

Karin20
0

Alltså, nåt som jag lärt mig med åren. Kom ihåg alla, det finns inga dumma frågor, det finns bara dumma svar (och svarare). Inte här iofs, alla har bara svarat utan att betrakta frågaren som dum. För här vet vi just att det inte finns några dumma frågor, vet man inte så vet man inte, eller hur?

Att fråga är alltid rätt!

//Karin

Mona-Stina
0

Frågar man inte, får man inget veta.

Sara40
0

I hundsammanhang pratas det ofta om att ett foder till hund av hög kvalité skall genererar så lite slaggprodukter som möjligt (bajs) - dvs foder där hunden tillgodogör sig så mycket som möjligt av innehållet. När det gäller människor har jag alltid tidigare upplevt diskussionen nästan tvärt om, med fiber intag hit och dit… Båda jag och mina hundar producerar betydligt mindre avföring idag än vad vi tidigare gjort - jag på LCHF och hundarna på BARF. (Däremot om det är i storleksordningen som en igelkott har jag ingen aning om - vet inte om jag sett det som de lämnar efter sig.)