Jag hoppas!
När man blivit 70 vill man "vara med ett tag till". Fick besked om diabetes på försommaren. Medicinerar inte men har motionerat ca. 30 min/dag. Fick i början på veckan, av diabetessköterskan, "order" att minska kaloriintaget trots att jag inte alls äter "fel". Vad tusan gör man då? Jad snurrade runt ett tag på nätet och hamnade hos Annika Dahlkvist. Läste allt med strort intresse. Därefter hamnade jag här hos er. Har sedan i tisdags följt Annickas rekommendationer men än har ingetr hänt! Skall jag fortsätta? När märks resultat första gången? Väger i dag kl. 5.15 81,6, är 166 cm med ett midjemått på 106.

Tjenare Gamlingen och välkommen.
Klart du ska fortsätta. Speciellt om du har lilla rösten i bakhuvudet som säger " Jomen, det här låter ju RÄTT". Ge det ett par veckor åtminstone till att börja med. Laga din mat enligt rekommendationerna här och läs mycket så får du peppning och stöd. Vi har många experter här :).
Till att börja med… Vad äter du en normal dag och hur mycket?
Hej, du!
Glöm inte heller att den största vinsten kanske handla om blodsockret. Och det kanske tar tid det med?
Jag håller med Bookjones i att du kan få massor av hjälp om du berättar vad och hur mycket du äter en vanlig dag. Ibland äter man för stora mängder – det där är väldigt individuellt – och ibland faktiskt för lite. Kroppen kan vara van vid svält och då tar det ett tag innan den släpper på kilona.
/Maia
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -
La grammaire est une chanson douce. /Erik Orsenna

Välkommen. Hoppas du trivs här.Fick själv veta att jag har diabetes men äter den här kosten så jag har sluppit medecin.Om du har frågor så skriv dom och det är många som svarar.Har varit här sedan i slutet på mars och är inne här på sitet flera ggr. om dagen.Får pepping i viktgruppen som är låst men medlemmar kan läsa där och medelar sina vikter varje vecka.Vi väntar otåligt på boken som Sten Sture Skaldeman ger ut den här månaden med många recept i och tips på hur man ska äta för att vikten ska minska.
/molana

Så trevligt med era svar.Gläder mig mycket.Det verkar också som seriösa reaktioner från er.Tidigare,före i måndags, åt jag "som vanligt". Kanske runt 1500 kal.Åt mycket frukt(fför det ska man ju…skulle) försökte med fettsnåla produkter och så mycke grönsaker.Några glas rött vin i veckan (för det är ju bra…? Sedan är jag också rökare.Ca 6 cig/dag.
Välkommen hit gamlingen och grattis till att Du är på rätt spår. Hälsovinstera att vänta är stora. Låt det ta lite tid.
Blodsockret blir jämnt och stabilt på den här kosten.
Att sluta röka är inte lätt - men det kan gå lättare när Du kommit in i den här kosten - eftersom Du får tillfredsställa hjärnans behov med fet mat istället.
Berätta gärna hur du äter under en dag och ställ frågor. Vi är massor av folk här som gärna hjälper dig tillrätta. I början kan det kännas som att alla säger olika och så kan det vara. Vi är nämligen olika allihopa och kan därför inte göra på samma vis.
Man får helt enkelt prova sig fram i djungeln av råd och hitta sin egen väg. Det kan ta lite tid och är man otålig i början så är det inte alltid så lätt - men ge inte upp! Det är klart sämre!
Numer pensionär i Nynäshamn

Välkommen hit, gamlingen! Du har absolut kommit rätt! LCHF är absolut den bästa kosten vid diabetes typ 2. Jag började med det just för att inte få diabetes, då jag har en ärftlig disposition för det. Och har fått en massa andra hälsovinster på köpet!
Jag får det till att du har hållit på i 4 dagar… det är alldeles för kort tid för att kunna säga något om varför det inte händer något. Vad jag förstår så har du lagt om kosten från den ena dagen till den andra. Då hamnar du i en omställningsfas, som brukar ta ca 3 veckor. Då ställer kroppen om ämnesomsättningen från kolhydratdrift till fettdrift. Kanske kommer du att uppleva en del abstinenssymptom. t ex huvudvärk och/eller trötthet. Men det brukar vara övergående.
Som alla andra redan har skrivit, håll ut! Berätta gärna hur du äter under en dag, speciellt så här i början. Många gånger visar det sig att man kanske får i sig för lite fett, fettskrämda som vi är. Då kan du få hjälp med att justera kosten lite.
Efter 38 år som rökare, kunde jag utan större problem sluta, då jag ätit LCHF i 7 månader. Visserligen har jag haft några återfall sedan dess, vid festliga tillfällen, men har hittills kunnat sluta igen.
6 cigaretter om dagen är ju inte särskilt mycket. Så mitt råd, i den mån jag kan ge något, är att ta det här med kostomläggningen först.
Lycka till!
"still lost in space and time"
Välkommen hit Gamlingen! Jag tycker ju som alla andra som svarat dig, att du hittat helt rätt.
Jag har inte diabetes, men min pappa fick typ 2 för kanske 8 år sedan ungefär. Han fick efter 6 år börja med sprutor utöver tabletterna. Sedan började han äta enligt Sten Sture Skaldemans rekommendationer, och efter några veckor fick han sluta med både tabletter och sprutor eftersom blodsockret var så lågt och stabilt! Tyvärr äter han inte lika strikt längre, det är svårt med gamla vanor och bristande motivation- han hade ju som du önskemål om viktminskning men hans vikt rörde sig 10 kg ner sedan tog det stopp. Dock tror jag han fortfarande slipper sprutorna, han äter fortfarande inte ris/bröd/pasta/potatis.
Min personliga åsikt är, att som diabetiker så kan mjölkprodukter vara lite knivigt att äta. Om du vill och tror det är något för dig, så skulle kanske Skaldemans variant av LCHF vara optimalt? Dvs kött, smör/cocosfett (även om Skaldeman inte nämner just cocosfett i sin bok, hur det är i den nya vet jag inte än) och ovanjordsgrönsaker, mjölkprodukter enbart i form av vispgrädde i mindre mängd t.ex i såser.
Tror som Odezza att du måste ge det mer än 4 dagar, speciellt om du behandlar din diabetes med sprutor- det kan ta flera veckor innan ditt blodsocker är så stabilt och lågt att du kan börja se en viktminskning. Förhoppningsvis kommer du till det stadie där du slipper ta sprutorna, och då ökar dina chanser att gå ned i vikt- om jag fattat det hela rätt dvs:) De första två veckorna kan du uppleva omställningsbesvär som huvudvärk, ökad törst, trötthet, humörsvängningar, matthet och orkeslöshet. Detta vände på allvar för mig i vecka tre, sedan har det bara blivit bättre:)
Lycka till!

Kan bara instämma med de föregående "talarna". Välkommen hit och lycka till!
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk