Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: mat-recept-på-färsrätter
Läst 5694 ggr
Ladybird
0

Köttbullar och fiskbullar

Måste dela med mig av mina experiment i köket. Igår gjorde jag fantastiska köttbullar och idag använde jag samma recept till lax.

ca 400 g köttfärs eller mald lax (jag tog två portionsbitar)

hackad lök (gul eller schalotten)

krossat linfrö (1-2 msk)

mald mandel (numera har jag alltid färdigmald mandel i en burk)

en klick mascarpone (1-2 msk)

salt och peppar

Stek i rejält med smör och vispa sen ur pannan med grädde, smör och mascarpone. Om såsen skär sig, så blanda i lite iskallt vatten.

Det blev fantastiskt gott!

zeretki
0

Oj, det låter intressant! :D

anki1
0

Det där med fiskbullar var intressant, jag har haft funderingar på att omvandla mitt köttfärsrecept till fiskfärs och göra fiskbullar. Men det är svårt att få tag på malen fisk, får antagligen göra den själv.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

anki1
0

Förresten så köpte jag en burk fiskbullar måndags Det var med hummer sås och på burken stod det att det var 5 % kolhydrater.

magma
0

Angående fiskbullar, nu när du skrev om det så kom jag ihåg att jag läste en krönika i Aftonbladet där det fanns jämförelser mellan "samma" livsmedel men från olika producenter. Karin skrev bl.a "Icas fiskbullar i hummersås stagas upp med glutamat och Abbas fiskbullar i skaldjurssås klarar sig utan"

Ladybird
0

Jo, jag brukar mala fisken i matberedaren. Jag lägger i alla ingredienser och mixar; väldigt smidigt.

asagasa
0

Undrar om dessa fiskbullar går att koka så att de blir mer som vanliga fiskbullar? Då kan man ju göra nån god räksås med grädde mm till! Det är nog smarrigt! Jag längtar nämligen efter fiskbullar…

anki1
0

Magma, Det var Abbas fiskbullar, jag är lite märkeskänslig när der gäller livsmedel. Lågpris och "egna"märken håller allt för ofta låg kvalitet. (konstig konsistens och smak)

anki1
0

Jag har ingen "matberedare, utan en liten mixerstav. Och så köksassaistenten, men den vispar och blandar bara. Önskar en matberedare oxå. Köper nog en snart.

Ladybird
0

Matberedaren är jättebra när man vill laga mat från grunden, tycker jag, men har man ingen sån går det lika bra att "massakrera" fisken med en vanlig förskärare när den har tinat ordentligt. Annars går nog stavmixern lika bra bara fisken är tinad så att den inte sprätter över hela köket.

asagasa
0

Jag gjorde fiskbullar i dill och räk-sås igår!

Jag tog lax och torsk 50/50 och körde i matberedaren med grädde och ägg, salt och peppar. Sedan gjorde jag bullar av smeten och kokade i saltvatten i ca 5 minuter. Till det gjorde jag sås på 2 dl grädde, 2 dl creme fraiche och 200gr smör och hade i fiskbuljong, dill och räkor.

Det bliv gott tyckte jag, särskilt såsen, men resten av familjen såg inte överlyckliga ut… det visade sig att de inte tyckte om fiskbullar. Men om man gör det så är det här helt ok, det smakar ju mer fisk än fiskbullar och fisk är ju gott!!

anki1
0

Maken och sonen är inte heller förtjusta i fiskbullar, de tycker att det är "skräpmat", gjord på "skräpbitar". Men det var ju från början fin festmat, vilket de ine tror  på. Om jag börjar göra den själv, kanske de ändrar uppfattning.

Anterrabae
0

spännande, jag har alltid älskat fiskbullar och funderat på att göra det själv..

Men tänkt att man gör det som queneller som man lagar i vatten i ugnen.. och pga detta dragit mig lite för det. Men jag ska nog absolut prova..

Låter gott

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

anki1
0

12, queneller är just fiskbullar

Anterrabae
0

Anki: Ja just det, på gäddkött om jag inte minns fel.. eller om det är gädda blandat med annat vitt fiskkött..

sen var det nåt annat (avancerat) med dom oxå, men det kommer jag inte ihåg.. Dessa lät mycket enklare.. =)

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade