Lightprodukter till barn
Hörde på lokalnyheterna nu på morronen att Skövde kommun har börjat ge ALLA barn lightprodukter i skolor och dagis
. Det var tack och lov många föräldrar som protesterat, och personal klagar att barnen inte äter för de inte tycker maten är god längre. Kommunen försvarar lightprodukterna med att det är Livsmedelsverkets riktlinjer för vad kommunerna ska servera barnen för att de ska lära sej "rätt" matvanor från början
. Men beklagar att det är svårt när barnen inte får sådant hemma.
Tack och lov några förståndiga föräldrar som ger barnen det de behöver
.
Ja man blir ju mörkrädd! Själv har jag en dotter som alltid varit smal, inte så att det var alarmerande men man fick ju alltid påpekande på BVC, och därför fick hon tidigt äta mycket smör på mackan och ibland hällde jag grädde i vällingen. Inte blev hon tjockare av det …
Men pigg och frisk och glad naturligtvis.
Hon äter visserligen pasta och bröd också, men vi har inte bullar och kakor och hon gillar inte läsk. Hade hon fått det så hade hon kanske blivit tjock och sjuk.
Nu tycker jag det är bättre att hon får mer fett i form av smör och bregott, och det visar ju att det inte är så lätt att bli fet av fett. Och anlag har hon för både min man och jag var lite runda som barn. Vi fick väl för lite fett …
Hemskt! 

Helt åt skogen! Det är ju bara skräp! Här hemma är det Gammaldagsmjölk och smör/Bregott som gäller. Min största unge brukar följa med mig och handla och då pekar han på alla lightyoghurtar och ropar "det är bara socker. Det är INTE bra!"
http://www.sr.se/skaraborg/nyheter/artikel.asp?artikel=1658988
Här kommer en länk till skaraborgsradion om lightprodukterna till barnen.
Läs och förfasas.

Huvva!
Hur ska man få Livsfarliga verket att inse att de är ute och cyklar?!? Och kostcheferna sen… törs de inte tänka själva???
"Warum soll man es einfach machen, wenn man es so schön komplizieren kann"
Tyskt ordspråk
Hur gräsligt som helst!
Numer pensionär i Nynäshamn
Tänk vad glada alla kiosker och affärer i närheten av skolorna ska bli när de får sälja godis, läsk och glass till hungriga barn med blodsockerfall.
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se

Varför inte göra en kupp och peppra media med vår kunskap? Det måste ju ut på nåt vis och vi är väl bland dom som är så pass många att vi skulle kunna skapa opinion…för det är så man ändrar nåt , att den breda massan..*L*, börjar tycka till..