Billigt brasiliansk nötkött
Jag läste på text-TV att EU tänker stoppa importen av det billiga köttet från Brasilien pga att det innehåller otillåtna halter av läkemedel och tillväxthormoner. Det står inte så mycket mer än att om det inte blir ändring så stoppas importen.
Jag som trodde att naturbetesköttet från Brasilien var OK att äta.???
Det är vi nog många som trott - bra info Du hittat Mervi.
Det får vi kolla vidare på!
Numer pensionär i Nynäshamn
Det kommer säkert mer om det, ett bra ämne att skrämma oss köttätare med.
Det finns olika teorier i min tanke, de här dök upp först
- Det är sant och bör beaktas seriöst
- Skrämma köttätare allmänt
- Skrämma köttätare till svenskt dyrare spannmålsuppfött kött

Det är EU som kräver stopp eftersom man säger att det finns läkemedel i köttet.
Sverige säger "nej vi har inte funnit något sådant vid kontroll"
Vem vinner???? Vem har rätt??? Jag vill ha kött och köper ofta Brasilianskt 

Protektionistiska fasoner…
Ska man få kunderna att handla inhemskt måste man ge kunderna det de vill ha. Om det fanns gräsuppfött svenskt kött på Konsum och ICA skulle jag gärna köpa det.
Det finns väl läkemedel i EU-kött också?
Är det verkligen naturbetesköttet EU vill stoppa? Det är väl inte särskilt billigt?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Ja, det var brasilianskt naturbeteskött. Men Livsmedelsverket vill inte hålla med, säger att de inte hittat något som skiljer det köttet från annat kött.
Jag hoppas att företaget är ärliga. Jag tycker köttet smakar gott är mört osv.
Jag kan hålla med att man tänker att EU vill skydda sin egen köttproduktion på detta sätt.
Nån som har en länk om att detta skulle gälla naturbeteskött? De artiklar jag hittar pratar bara om att en del brasilianskt kött kan innehålla läkemedelsrester pch tillväxthormoner.
Det stod inte att det var naturbeteskött utan billigt brasiliansk kött, och så nämnde de att svensk oxfile var jättedyrt jämfört med detta.

Jag har haft relativt omfattande mailväxling med Naturkött tidigare och jag upplever dem som väldigt ärliga. De försedde mig bl a med forskning kring miljön och köttproduktion m m. Att köttet är prisvärt och väldigt gott gör inte min bild sämre av dem heller… ;o)
Enligt dem så ska medicinering etc vara mycket ovanligt. Djuren lever helt självständigt, i stora kringströvande hjordar - äter bara gräs. Inga hormoner, ingen förebyggande medicinering och inga kosttillskott.
Jag känner mig helt säker på dem.
//Zac
#13. tack för upplysningen. Då fortsätter jag att köpa köttet.

I artikeln jag läste stod det bara: Billigt Brasillianskt kött, inget om Naturbeteskött. Så en fråga från någon som aldrig köper kött: Är naturbetesköttet från Brasillien billigt?
En liten kommentar till Svenskt naturbeteskött i affärerna: Om ni verkligen vill ha det, så fråga och åter fråga efter det.
Då skapas ju en marknad för oss som föder upp och det lönar sig även för slakterierna att "särbehandla" sånt kött.
Det brasilienska är billigare om du jämför med svenskt kött. Det finns svenska Naturbeteskött men det är jättedyrt och man hittar det bara ibland.
Egentligen är det väl märkligt att vi måste sätta "naturbetes-" framför kött. Det borde väl vara det självklara?! Allt annat borde heta "Konstbeteskött" istället så folk förstår vad de egentligen äter!
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
Du har så rätt!
he he he sant så sant.
Tack WiktZac