Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3235 ggr
ullebull
0

Ullebull gör entré

Hej alla glada vänner. Ni har ju jättekul här och stöttar verkligen varandraoch jag vill hänga med.

Jag har följt er en tid nu och ojoj, vad jag försökt läsa in allt. Det är en hel del märker jag som nybörjare.

Lite historik: 62 åring som jojobantat de sista 30 åren, jaja, jag har provat allt och då menar jag allt utom operation.Den 27 maj-07 fick jag Annika D. matsedel för 14 dagar via en veckotidning. Jag fick ju nästan panik när jag såg allt fett jag skulle stoppa in i matluckan.Generad Nu gjorde jag som Annika skrev och jiiipppiii jag har släppt 12 kilo. Otroligt, mår bra, blodsocker ok, långa naglar osv. Jaja, jag har massor att gå ner, men vilket trevligt och gott sätt att minska i vikt på.

Nu till en del frågor. Varför äter en del av er så lite till frukost??? Blir ni mätta på ett ägg o smör?? Jag vågar ju inte berätta vad jag äter hm…

Jag sa att jag var ny och kanske är detta fel ställe jag skriver på men rätta mig då, jag skall nog vara läraktig.

Stora kramar o lycka till alla kämpar där ute i etern.

Ullebull

ps, hjälp var hamnar detta???

Margareta
0

Hej och välkommen hit!

Jättekul med nya medlemmar och särskilt när ni ger er tillkänna direkt! Storleken på portioner är väldigt individuellt. Jag tycker du skall fortsätta som du börjat så länge det fungerar.

Skruva i mängder och innehåll gör man först när det inte fungerar, eller man hamnar på en alltför långvarig platå.

Grattis till ett toppenresultat och visst är det härligt att äntligen få äta god mat. Detta är ingen diet, det är en livsstil och det är det bästa!

Numer pensionär i Nynäshamn

Saga2
0

Hej & välkommen hit…..

Vilken härlig kännsla, att något som ser så fel ut kan vara så rätt…;)

Denna kommentar har tagits bort.
ullebull
0

Tack alla för det, risken är att ni inte blir av med mig, haha.

Jag kan inte nog förklara hur det känns att efter så lång tid med bortskuret fett, alla lightprodukter osv äntligen få äta gott. Jag jublar, detta passar mig som handen i handsken.

Jag får mina kommentarer, "skall du inte hålla igen på smöret och pålägget" hihi, jag kämpar inte bara mot vikten utan mot kompisar och släkten men det tar jag gärna,  Tjoho, så nöjd med maten jag är.

Ullebull

Margareta
0

Det låter kul att vi inte blir av med dig.

Krångel med omgivningen har många av oss.

ullebull
0

Hej igen, ja det är ju så att omgivningen inte vill lyssna på vad jag berättar, det skall vara vv mat osv.

Ja du Saga, det är helt klart den bästa metoden jag provat hittills och så gott se´n. Räcka ut tungan

ullebull

Mervi
0

Välkommen hit! Kul med nya medlemmar och lycka till.

zeretki
0

Hej o välkommen! Jo du, jag äter betydligt mer än ett ägg o smör till frukost. :)

ullebull
0

Vågar jag mig på ett par frågor??? klart jag gör hihi.

1.Slutar man helt att kolla kalorier???

2. Är det många som äter ägg o bacon till frukost varje dag???

3. Jag väger mig varje söndag och har hittills glatt mig åt resultatet, skall jag gömma vågen? Kanske bakslag och tappade sugar en dag.

ullebull

ullebull
0

Det låter jättebra, jag äter i regel 1 ägg och två äggulor som omelett, ca 40 gr falukorv och ett halvt paket bacon + ett fiberknäcke med smör, kaffe med vispgrädde, mums

Margareta
0

Vi gör nog alla olika så var och en får svara för sig.

1. Jag räknar ingenting utom att jag kollar nivån på kolhydrater i antal gram per dag ibland.

2. Jag äter ägg men inga bacon - gillar dem inte

3. Jag väger mig ibland varje dag och ibland inte alls och däremellan lite hur som helst. Jag har lärt mig att inte ta så hårt på om jag går upp eller ner.

Bakslag och tappade sugar måste man lära sig att hantera ändå.

ullebull
0

Håller helt med, men vad sjutton, det är ju första gången i mitt liv som vågen varit snäll mot mig, men jag är ju lite rädd ännu för det där som kallas bakslag hm…

Jaja, inte vara pessimist nu, den dagen den sorgen eller kilot. Nu är det bara solsken på min matfront.

Vad äter du då zeretki?

anki1
0

Ulleull,välkommen hit. det är int lätt att var profet i sitt eget land heter det. Jag äter inte ägg och bacon till frukost, lite svårt när man stiger upp kl 8, Men till lunch med förtjusning. Min frukost ska va snabb och lätt att servera. Är hungrig och har inte tålamod med stekpannan då. det blir en tallrik fil och en hög med smörat påägg och en liten brödbit underst.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

ullebull
0

Tack Anki, nej jag vet, tufft att laga ägg o bacon kl 08, men… jag är sjukpensionär sedan 4 år och tar väl frukost vid 09-09.30 och då är jag HUNGRIG ojoj.

Förr blev det bara en kopp kaffe och en cigg och på sin höjd en rostad macka men nu, sedan jag startade på denna maten, tjo, så hungrig jag är på morgonen, obs, jag sa på morgonen, sedan står jag mig nästan hela dagen. Jag tvångsmatar mig (som vissa djur blir) för att hålla fettet igång.Räcka ut tungan

anki1
0

Har sjukersättning sen i vintras. Jag brukar ta morronfikat vid 6 tiden på morron tillsammans med gubben, innan han åker till jobbet. rker gör jag inte (har aldrig gjort) Har alltid varit hungrig på morronen. Kanske ska jag koka ägg på kvällen, då är det ju bara att skala och mosa  till frukost, med smör förståss.

ullebull
0

har aldrig provat, tror jag skall testa

ullebull
0

Snälla, har jag missat något, när man följer med i "en tråd" och vill hänga på den någon timma, måste man då varje gång scrolla igenom allt eller finns det någon funktion någonstans som säger "nyast först" ????

Karmatarerskanise
0

Överst på tråden finns det en grön pil som pekar ner där det står första olästa. KLicka på den.

du har förresten mejl här inne från mig.

ullebull
0

Tydligen inte så nu säger jag natti, har tagit 25 gr ost med en klick smör på, det var gott, förr blev det mackor med allehanda oplägg, men nu är jag mätt och nöjd. Vi hörs i morgon, sov gott alla kämpar härute i etern.

kram Ullebull

Margareta
0

Jo det finns precis som Hera skriver i #18 en GRÖN knapp överst i tråden som heter "Första olästa".

Klicka på den!

Mona-Stina
0

Hej Ullebull och välkommen.

I början förde jag in allt jag åt i Calcounter och höll noga reda på både kalorier och kolhydrater. Det behöver jag inte längre, efter ett halvår har jag lärt mig se.

Ett ägg till frukost skulle jag inte klara mig länge på, själv äter jag två hårdkokta som jag mosar med en rejäl klick smör.

Många har ställt undan sin våg, själv väger jag mig varje dag, jag vet det är inte bra men jag vill göra det.

anki1
0

20, Jag har försökt att hitta den knappen, men hittar den inte. skulle underlätta när läser långa trådar.

anki1
0

Ehh, sorry nu kom den fram.

felixifokus
0

#22  Den ser ut lite som nyckelhålsmärket, det kanske är därför du inte ser den Flört

Mervi
0

Ullebulle: I början åt jag ägg och bacon till frukost, men baconet blev för salt… Så idag äter jag oftast 2 kokta ägg + smör som jag mosar ihop. Och lite ost till kaffet. Fet gräddost är jättegott.

Jag  äter ibland ägg + bacon till lunch vid helgerna. Grädde använder jag inte just nu.

magma
0

Välkommen hit!!

zeretki
0

#12 Jag äter oftast kött och smör, typ fläskkarre med smör på till frukost. :)

korseett
0

Välkommen

sussie
0

Jag tycker ägg&bacon är suverän frukost, även om jag ibland måste upp tidigt. Jag tycker det går lika fort att svänga ihop som det gjorde förut att skära och bre mackor. Jag smälter en stor klick smör i en liten panna har i en tredjedel av ett paket strimlat backon knäcker efter en stund i ett ägg och har sönder gulan. Ofta täcker jag det hela med några ostskivor på en liten talrik strimlar jag lite vitkål (har inte lika lös mage sen jag börjat äta vitkål till varje mål) smöret häller jag över salladen äggbaconröran brevid. Till detta dricker jag en balja svart kaffe. Jag står mig fem-sex timmar lätt, förut på macka och yoghurt tiden var jag hungrig efter en eller högst två timmar.

navarro
0

Hej och valkommen fran mig med! Jag gor nastan som Sussie, men tar 1 agg och 1 aggula och vispar med en gaffel plus lite gradde eller vatten (bara nagra droppar) haller detta over det nastan fardigstekta baconet. Nar det blivit nastan stelnat lagger jag ett par Briostskivor i mitten. Viker fran varje sida over Brieosten och vander rullen, da smalter osten. Jattegott! Det ar min dagliga frukost om jag kanner mig hungrig, om inte blir det getost som inte ar lagrad med lite parmaskinka och grona oliver.

ullebull
0

Hej och tack för välkomnandet, värmer alltid att någon noterar att man kommit på plats.

Ojoj, så smarrigt det är med ägg o bacon och jag har ätit det i morse och känner ingen hunger ännu.

Ytterliggare 1 kilo ner denna vecka, jiippiii

Anterrabae
0

Hej och välkommen från mig med…

Jag tillhör folket som inte är hungrigt och inte äter på morgonen.. Jag väntar till förmiddag-lunch och äter ordentlig mat då..

Jag räknar inte heller kalorier, men håller koll på kolhydratmängden.. det är det som är viktigast för mig.

på vågen är jag periodare, vissa perioder varje dag andra inte. Bekymrar mig oftast inte så mycket. Nu är jag dock inne i en viktminskningsfas, då väger jag mig ganska ofta och håller extra koll på vad jag äter.

//Ida

Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade

anki1
0

22, usch så du skräms, Nyckelhål som är gröna och finns på livsmedelsförpackningar är jag allergisk mot.  Nej den hade liksom "dolt"sig

anki1
0

Jag är hemskt otålig när det gäller frukosten, får ta max 2 min (har klockat) innan den är klar att ätas. Kanske står mitt blodsocker lågt då.

ullebull
0

det låter ju som om du är jättehungrig på morgonen Anki, hihi

äter du "tidigt" på kvällen så du är rent tom på morgonen.

nu har jag precis läst det senaste ang viktminskning, haha, ANDAS DIG SMAL jojo, en kvinna har gått ner 10 kilo genom att lära sig andas mindre gånger/min enligt någon ny guru, men…. sedan står matsedeln där. INGA SNABBA KOLHYDRATER, så konstigt att hon går ner, andningen eller kostomläggningen????

Du skall sitta på huk o hålla andan, hallå… då ramlar jag, kommer inte upp igen så den metoden är skrotad haha

ullebull
0

Hjälp mig, hur får jag in en liten bild, inte på mig men ok ganska lik, Flört

Margareta
0
  1. Gå in på Inställningar ovanför till höger bland flikarna
  2. Välj Personliga inställningar
  3. Bläddra fram en bild i din dator i den rutan där det står Avatar
  4. För en liten summa via Mobilen kan man få en större Avatar. Det finns instruktioner om hur det går till och det viktiga är att man har rätt mobilnummer registrerat på Personliga inställningar så att iFokus kopplar pengarna som kommer till rätt Avatar.

Oluf-56a
0

Hej o Välkommen!

Första tiden åt jag bara ägg o bacon med smält ost på, nu varierar jag mera. Ibland är jag inte så hungrig på morgonen och då kanske jag äter en brk tonfisk med majonäs, eller två mosade ägg med majonäs eller smör.

När jag är riktig hungrig kan det slinka ner både hamburgare, bacon, korvar och tre till fyra stekta ägg och majonäs. Försöker nästan alltid att få med majonäs vid varje frukost. Kaffe har jag svårt med på morgonen så det blir oftast Te med kokosfett i. Jag brukar äta frukost runt 07.00

Ett par timmar senare brukar jag bli kaffesugen och då tar jag en stor balja med kaffe med hårtvispad grädde och kanel. Sen äter jag lunch vid 13 tiden om jag är hungrig annars hoppar jag över det, men då brukar jag bli för hungrig när jag kommer hem.

Har helt slutat att kolla hur mycket fett o protein jag får i mig, jag kollar däremot alltid hur mycket kolhydrater det är i maten jag köper.

ullebull
0

Tack för hjälpen Margaretha och tack Oluf för din "matsedel".

Det var en rejäl frukost när du var/är hungrig. Jaja, jag tar 2 ägg och steker ca 50-70 gr falukorv till det, gott och jag står mig jättelänge. Kaffe med lite vispgrädde avslutar frukosten ok, ciggen också. (inte motiverad att sluta, vikten först)

Har varit ute med husbilen ett tag och det är inte bra hm… Maken hade köpt smörgåstårta med och den kunde jag inte motstå. Jaja, nya tag igen.

Jag kämpar på men fegade ur och vågade inte gå på vågen idag, hur kan nu en sådan död grej skrämmas???

ullebull
0

Jaha, så tog jag mod till mig i morse. Jag gick på den där idiotiska vågen och blev deppig. 1,5 upp efter helgen. Gnälla är ju inte lönt, jag vet ju vad jag gjort, smörgåstårta på längden och tvären och goda drinkar till det.

Drinkar ja, oj, man tål inte mycket när man äter denna maten, slog på direkt och det var ju inte meningen.

Jag lärde mig min läxa i alla fall, ÄT INTE SMÖRGÅSTÅRTA, DRICK MINDRE drinkar, blir bara trött och går upp i vikt.

Ny dag och nya tag idag.

vi ses

Mervi
0

Jag har flyttat denna tråd till Medlemmar, lättare att hitta den då. Hoppas det inte gör något ullebull.

Lycka till med nya tag!

ullebull
0

Tack Mervi, vad bra, jag lär mig nytt varje dag här.

Väldigt vad det är segt på sajten idag, jag har haft väldiga problem eller har ni alla det???

Jag har tagit tag i mig själv idag igen men oj, känner en hel del frestelser som jag måste stå emot, ja inte sötsaker eller godis men en stor macka hade varit bra, fy på mig. Det blir ingen.

ullebull
0

Jaha, här är jag igen, tycker det är jättekul med maten och har idag fått den första komplimangen ang. min viktminskning.

En anställd i affären där jag handlar frågade idag om hon kunde få receptet och jag var helt undrande. På vad ?? Jo på din viktminskning, du har ju gått ner rejält.

Ja, så var jag ju igång med hela snacket igen, ny lchf are i nästa vecka.

Hör ni, det är tydligen inte så svårt att omvända folk om de ser att något hänt med en själv.

Nu blir det värre, sticker på en veckas semester i morgon, ojoj…..jag skall tänka på er och hålla mig skärpt.

kram o lycka till alla.

venuseva
0

Ha en härlig semester. Softa lagom.

Mervi
0

Önskar dig trevlig semester.

Margareta
0

Välkommen tillbaka - när du kommer!

ullebull
0

Hej alla glada, nu är jag här igen.

Semesterväder, blaaa, regn och blåst men 1 dag strålande varmt o soligt men bara det att vara i skärgården är ju en lisa för själen. Havet, salta vindar osv. Gott.

Maten, jodå, svårt när man saknar er och calcounter men har försökt äta rätt, får väl ta tjuren vid hornen och ställa mig på den förhatliga vågen ikväll, rapporterar senare hihi.

Oj så mycket jag har att läsa in, sitter väl här hela kvällenoch halva natten fast jag skulle packa om för ny semester i  Dk i morgon om den nu blir av. Vi får se.

venuseva
0

Strunta i vågen. Ta vägen till Dk istället. Kul att höra av dig.

ullebull
0

Ja, så är jag här igen, det är ett tag sedan och mycket har ju hänt. Hade bra semester i Dk bl.a. Jag har ju skrivit lite här o där de senaste dagarna.

Nu har jag streckläst SSS bok " Ät dig ner i vikt" Jättebra, kunde inte släppa den. Det är mycket man skall tänka på och nu skall jag läsa den igen. Jo, jag har fattat det mesta men….minnet är som en teflonpanna, allt rinner av. Jag kommer ju inte ihåg allt.Skrikandes Finns det något bot??? Kanske åldern.

Jag gjorde ju Airams recept på karré med vitlök och rosmarin.Frossat i den och den feta såsen nu i 2 dagar, Oj så gott. Jag fick ha den ifred, maken gillar inte vitlök och tyckte huset "stank" efter tillagningen.

Det är inte lätt att alltid hålla ut, att klara av att leva "rätt" men jag tar ett steg i taget och hoppas innerligt att jag skall bli mindre. Jag blir gärna så fokuserad på matlagning, inhandlande av varor, skriva in i calcounter osv. . Jag letar recept och det finns det ju många av här.Tur jag är "hemmafru" och har tiden på min sida

Ofta blir jag avundsjuk när jag hör hur snabbt och hur mycket andra går/ gått ner, jaja, aldrig missundsam, det är en j---a skillnad. Jag vill också ner.

Grattis alla som lyckats och jag ser med förväntan fram till att "hitta "min vikt.

Lite gnäll och självömkan så här på kvällen.Generad

venuseva
0

Visst är livet orättvist, ullebull!

Men du har fått fina hälar som gör att du nu rör dig framåt med lätthet och glädje. Åh, det är en fin gåva. Resten kommer att rinna av dig, var så säker.

ullebull
0

Tack för det, det blir säkert bättre, bara lite deppig ibland.

Jag borde ju jubla idag, har nu släppt 1 kilo till, förmodligen beroende på karré och smör hihi.

Jag sjunger lite tyst för mig själv "jag kommer tillbaka, jag kommer tillbaka"Glad

venuseva
0

Underbart hur sängtexterna ger en budskap. Så är det för mig med.

Änglar eller ens eget inre talar till mig och ger mig hopp och kärlek. Glad

venuseva
0

Ger dig en ny sång att sjunga på:

Bättre och bättre dag för dag,

bara glädje hjärtat rymmer

strunt i sorgerna och alla bekymmer

om än stämningen är svag

så sjung med välbehag

a a a a, ja det blir bättre och bättre dag för dag.

ullebull
0

Den är bättre, tackar

Jag skall försöka hålla den i minnet och nynna den för mig själv om dagarna när den grå dimman vräker över mig.

venuseva
0

Fast jag gillar Nackas kampsång också, ska du veta.

Vi kommer tillbaka, vi kommer tillbaka, det är så Bajen-fans tänker.

ullebull
0

Ja se sport, det är inte min passion. Gift med en gammal hockeyspelare och sportfantast men har aldrig intresserat mig för sådant, synd om honom haha.

Jo, förresten, jag kollade alltid Stenmarks åk, Borgs tennis och numera allt om Klyft.

Duktiga idrottsmän/kvinnor vi har/haft.

Tänk om jag haft lite av deras energi. Flört

venuseva
0

du har väl ätit fel mat Ullebull. Men nu blir det väl andra bullar, bullebull?

ullebull
0

Ja du kan tro ja.

Karré och smör nu för 3dje dagen. SmaskensSkrattande

Blir lite svårt nu kanske, sticker till Polen på lördag-tisd och försöker nu tänka ut vad jag skall äta o dricka haha.

venuseva
0

Förresten, ditt nya namn måste ju bli gullegull, ju. Ha en trevlig resa!

ullebull
0

Tackar, jag kan heta vad som helst Skrattande Jag tror jag blivit kallad det mesta.

När jag var 3 år stod jag utanför min morfars o mormors stora hönsgård och matade hönsen. Kunde inte säga mitt namn men…. "pull, pull få mat av ullebull" det klarade jag och därav mitt smeknamn som en del i släkten fortfarande använder.

Margareta
0

Det är verkligen ett jättegulligt smeknamn!

ullebull
0

Haha, tackar men jag har ju också sett ut som en bulle, nu liknar jag kanske en halv Flört Jag skall ner till en baguetteform, nja lite mer form i alla fall.

anki1
0

Ullebull: när jag var liten, så kallades jag för "Tin" av min pappas släkt och en av hans bröder hade en dotter som hette Annika, hon kallades för Nicke. Jag var där hos dom på besök väldigt mycke och när de skulle ropa in oss så blev det "Nickotin" Numer kallas jag aldrig annat än Anki. Kusinen har jag bara julkortskontakt med(ensidig) men jag tror inte att hon har något smeknamn nu.

ullebull
0

Skrattande Tycker nickotin är kul

Jamen visst är det kul med smeknamn, ja om de är fina alltså.

Tycker dock ibland att man fördärvar namnet genom att tex kalla mitt ena barnbarn för stoffe, krille= kristofer, ett annat för eve= evelina osv

ullebull
0

Jaha, nya trevliga problem, jag hoppar ur skorna.

Ja inte bildlikt utan på allvar.

Mina fötter har krympt.Förvånad för inte kan väl skorna växa.??

Jag märkte det först idag att jag hade för stor plats i skorna och det innebär ju nyinköp av skor JAAAAA, Allt som blir mindre är jättebra. hm

Jag trivs i alla fall jättebra med denna maten oj så gott.

Mervi
0

Du får stoppa i extra sulor i dem. Kankse fötterna fortsätter att krympa så vänta med att köpa nya.Flört

ullebull
0

Ja nu är min karré slut efter 4 dagar. Det har varit gott, mums och det har gett resultat.Räcka ut tungan

Sticker till Polen om någon timma och är lite orolig för att mina fina resultat skall sabbas.Gråter

Jo, 2 kilo ner, kan ni fatta??? SkrattandeSkrattande

Jag jublar, tackar SSS och hans bok.

Ha det gott alla kämpar, så hörs vi igen.

Mervi
0

Trevlig resa!

ullebull
0

Tack Mervi,

Skäms liteGenerad Naturligtvis skall jag tacka alla er som stöttar, hjälper och kommer med goda råd här på sajten.

Läste ju SSS bok och åt bara kött o fett, därav minskningen med 2 kilo på dessa dagarna.

Just nu är det 16 kilo ner,Skrattande

Mervi
0

Du skall väl inte be om ursäkt för du lyckas följa fakiren och gå ner i vikt. Det är ju måletFlört. Grattis!