Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 2721 ggr
Bengt-Olov
0

Mjäll

Tjena! Jag har under de senaste åren, i alla fall sedan jag drog på mig ledgångsreumatism för knappt sex år sedan, dragits med stora problem med mjäll. De mesta problemen för mig sitter mellan ögonbrynen, ska jag säga. Trots att reuman i stort sett är väck, och hälsan återvunnits på ytterligare minst ett 15-tal punkter sedan kostomlägget, så har jag inte blivit av med just detta problem. Ok, till och från har det ändå blivit bättre, dock för att komma tillbaka igen. Jag äter ju verkligen massor av fett, och säkert av rätt bra kvalitet, så påståenden om att tillräckligt med fett får mjällen att försvinna, tror jag helt enkelt inte på. Då jag nu precis satt igång en ordentlig kur mot candidaöverväxt, har jag noterat att problemen tilltagit. Undrar därför om mjäll i själva verket är ett resultat av gifter som lämnar kroppen hudvägen. Någon?

dufva
0

Här är det ingen tvekan Glad.

Mjäll är hudflagor och beror på en svamp i hårbotten.

Svampen lever på socker.. 

Du kanske är för "söt" i hårbotten ännu Skrattande 

Mitt mjäll totalförsvann direkt när jag började med LCHF.. 

Antagligen dör svampen just nu och protesterar/irriterar så mycket den kan men får du ihjäl den försvinner mjällen..

Bengt-Olov
0

Tack! Klara besked! En fråga ändå: Kan man tolka det som att svampen i hårbotten, helt enkelt är en av candidasvampens "utväxter"?

Gronstedt
0

Jag tror inte det är candida albicans som ger mjäll, det är en annan sort (ofta Pityrosporum). Likadant med fotsvamp, som brukar orsakas av Trichophyton-arter. Inget hindrar att man har olika sorters svamp! Men fot- och mjällsvamp brukar inte orsaka problem något annanstans än utanpå huvudet eller fötterna.

Bengt-Olov
0

Tack! Jag som alltid tyckt om svamp. Fundersam

Gronstedt
0

Som en bekant sade när vi skulle jobba på en motorcykelmässa: "Ska vi gå i skinnställ inne i fyra dar? Det kommer ju att växa trattkantareller i skrevet!" Cool

Airam1
0

Problemet är väl oxå att man inte så sällan tillför jox med fingrarna när man pillar på huden. Här kan man läsa på lite om hårbotteneksem.

parsley
0

Har du testat Aloe Veraschampoo? Det har fungerat för mig när jag haft problem med klåda i hårbotten.

Fnyfniken
0

Inte vet jag men jag har en "icke inflammatorisk" (syns inte på sänkan) psoriasisartrit, och en mycket lindrig psoriasis som vintertid sitter mellan ögonbrynen, i öronen och på hårbotten. Det är inte det du har då? Vintern är ett gissel för psoriatriker.