Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmedlemmar
Läst 3477 ggr
suda
0

Här är jag

Hej! Nybörjare på forumet…

Mamma till en snart treårig busig kille och kattägare. "Periodare" på träning. Mellan träningsperioderna tappar jag lusten och dyker in i en bra bok istället. Försöker hitta en fungerande jämvikt med främst kosten men även med träningen.

Har kört med GI-viktkoll och har klara problem att gå över i deras fas 2 med ca 35E% prot-30E% fett- 35E% kolhydrater. Sötsuget slår till direkt. Även i fas 1, rivstarten ligger de annorlunda än vad som framgår som lämpligt på dessa sidor. Fettet ska enligt dem stanna på 35E% och kolhydraterna på 5-10E%. Proteiner för resten. Detta har lett till att jag vägt och registrerat kosten i ca 1.5 år och tycks vara tvungen att fortsätta med detta för att inte gå upp igen.

Alltså är något fel. Radikalt fel eftersom jag har "stå-stilla-vikten" på 900-1000 kcal om dagen. För att minska i vikt, vilket jag behöver/vill litet till måste jag träna halvtufft. Så jag har lyckats ställa till det rejält, eller hur? Glass, rågbröd, vin, choklad… eller varför inte gräddtårta? Det är vad hjärnan tror att kroppen vill ha.

Jag började på 87 kg, har inte stressat utan accepterat platåer och tillfälliga uppgångar utan problem. I mars låg jag på 62.5 och började försöka klara mig utan att väga allt. I juni var jag uppe på 70.7 och vände. Någonstans där slog kalorinojjan till. Jag har Depression och kontrollbehov så det kanske var väntat. Äter medicin och mår så mycket bättre på GI-kosten än den sockerstinna. Så jag vill ta nästa steg och rensa ut sockret ordentligt. Vikt en idag är 66.2 och BMI är 23.7, det är helt ok men jag mådde bättre fyra kilo mindre.

Vad jag verkligen inte vill är väga och mäta maten varenda dag i framtiden. Det var därför VV inte höll i längden och tydligen klarar jag inte av sockret som finns i GI. Antingen är jag stoppmätt eller tokhungrig. Kan det vara för att det är så litet fett och jag måste bulka upp med grönsaker?

Har givetvis en bunt med startfrågor som jag ödmjukt hoppas att någon vill hjälpa mig med.

* Det står massor överallt om att mättat fett är farligt. Eller har "de" fel och det är bara ett antagende?

* Rött kött ska vara farligt pga järn och mättat fett?

* Törs jag äta sådana mängder fett? Eller kommer jag svälla upp som en liten ballong nu när jag har klantat till det hela med misstänkt svältläge?

* Gurka och tomat kan väl ändå inte vara fel? Ungefär det rekommenderade halvkilot om dagen.

* Dessertost, räknas sådana som Creme Bonjour också dit? Gurkdipp…

* Hittade äkta falukorv i dag. 11 g protein och 4.5 g kolhydrat, 22 g fett per 100g. Innehåller visserligen potatismjöl men kolhydratmängden är tillräckligt låg för att den kan vara ok?

* Förstår kanske Ratio, men inte vad som är ett bra intervall. Högre eller lägre värden?

* Men förstår verligen inte det där med "3 delar kött och 1 del fett".

* Om jag tittar på cirkeln eller värdena på ex. kvibille cheddar så fattar jag noll om jag försöker få ihop det med punkten ovanför. Förstår så pass mycket som att min falukorv enligt cirkeldiagrammet skulle vara ok, tror jag?

* Och hur äter jag efter ett krävande träningspass?

Svaren finns säkert litet här och var i forum och artiklar, och jag har verkligen försökt få ihop det hela men märker att jag har lyckats bli litet fettskrämd genom GI, vilket jag inte var innan, inte ens med VV… Så jag har nog en liten blockering och dessutom emellanåt (ofta) svårt att gallra ut relevant information när det blir för mycket att läsa. Håller på att jobba mig igenom dr Annika Dahlqvists sida. Har läst även Maria Tausons och Jan Engvalds digra material men märker att jag ständigt fastnar på just dessa punkter som jag listat ovan.

Snälla hjälp?

Margareta
0

Det är många frågor att svara på och Du kan aldrig få enhetliga svar från oss alla. Vi måste prova oss fram eftersom vi fungerar olika.

Det enklaste sättet är:

• Börja med att undvika allt som innehåller mer än 5% kolhydrater (Då faller potatis/ris/pasta/majs automatiskt)

• Du behöver inte bekymra dig om att räkna vare sig ratio eller något annat i början.

• Ät kött/fisk/fågel/ost/ägg så rent som möjligt (inte panerat osv) i portioner som varit lagom till Dig förrut.
    Tillaga med äkta smör/creme fraiche/vispgrädde och välj alltid de fetaste/renaste produkterna (inte ädel fraiche osv)

• Tillsätt ovanjordsgrönsaker (helst gröna) om Du vill ha det. Det gör inget om Du hoppar över.

Det är allt i början. Om Du trivs på den kosten och mår bra och når dina mål behöver du inte ändra någonting. Om det inte fungerar kan Du återkomma och ställa nya frågor.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Precis som Margareta skriver så gjorde jag när jag började och det funkade jättebra.  Lycka till!

magma
0

Ska försöka svara på en del:

Det står massor överallt om att mättat fett är farligt. Eller har "de" fel och det är bara ett antagende?

De flesta här anser att mättat fett är vad människan ätit i all atider, och således är anpassad att äta.

* Rött kött ska vara farligt pga järn och mättat fett?

Järn? det har jag inte hört något om. Det om mättat fett är inte relevant.

_* Törs jag äta sådana mängder fett? Eller kommer jag svälla upp som en liten ballong nu när jag har klantat till det hela med misstänkt svältläge?

_Om du äter minimalt med kolhydrater så måste din kropp drivas av något annat än kolhydrater- vi ersätter det med fett. Om du äter så lite kolhydrater att du får ett lågt och stabilt blodsocker så kommer du inte gå upp i vikt p.g.a fettet i kosten, det du kan behöva vara vaksam på är är mjölkprodukter.

_* Gurka och tomat kan väl ändå inte vara fel? Ungefär det rekommenderade halvkilot om dagen.

_Tomat äter jag mycket lite av pga ett relativt högt kolhydratinnehåll, gurka går väl i ibland- den innehåller mest vatten men kan vara god att knapra på. Men långt ifrån ett halvt kilo.

_* Dessertost, räknas sådana som Creme Bonjour också dit? Gurkdipp…

_Läs innehållsförteckningen… Jag har inte ätit just den.

* Hittade äkta falukorv i dag. 11 g protein och 4.5 g kolhydrat, 22 g fett per 100g. Innehåller visserligen potatismjöl men kolhydratmängden är tillräckligt låg för att den kan vara ok?

Du får prova dig fram hur känslig du är för kolhydrater, en del upplever att de är känsliga för kolhydrater i form av mjöl (som jag) men mindre känsliga för kolhydrater i form av t.ex fruktsocker i frukt. Hur du fungerar får du prova dig fram till…

* Förstår kanske Ratio, men inte vad som är ett bra intervall. Högre eller lägre värden?

Förstår inte exakt vad du menar faktiskt.

* Men förstår verligen inte det där med "3 delar kött och 1 del fett".

Hmm. Lägg upp den mängd kött du tror du kommer bli mätt på och lägg till lite grönsaker för ögats skull och till variation . Lägg också till en fet gräddsås, kryddsmör, beaernaisesås eller bara en klick smör på köttet. Om du går ned i vikt på den kosten så kör du på, om du upplever problem så börjar du först då räkna gram och procent..!

_* Och hur äter jag efter ett krävande träningspass?

_Som vanligt:)

Lycka till!

suda
0

Tack för bra svar! Nu ska jag rensa ut litet jag förut trodde var bra val. Som bordsmargarinet…

Ska försöka återhämta mig efter en oplanerad helg hos svärmor. Med två mil till butiken så äter man vad som bjuds/finns. Köpeköttbullar, falukorv med stor del potatismjöl, makaroner, potatis och bröd… Ja, så fanns det bullar och äppelpaj med marzansås också!

Räknar med sockersug i morgon. Tur jag har massor med god ost hemma!

Mervi
0

Lycka till, hoppas suget inte blev för stort. Bra med feta ostar.

korseett
0

När det gäller ratio så är det väl Skaldemans ratio du menar. Jag tittar bara på om proteinet och kolhydraterna tillsammans är lika mycket eller mindre än fettet. Vissa matvaror som råkar vara högre får jag tänka vidare vad jag ska ha ytterligare som kanske sänker ratiot, som t.ex. smör. Men oftast är det bara som ovanstående säger att man kollar på 5%nivån på kolhydraterna och äter efter det. Lycka till!

ullebull
0

Hej Suda och välkommen hit.

Vi sågs ju på viktkoll och jag gick ju bara ner något kilo och så upp igen. Det fungerade inte för mig, men här du…. här släpper det. Skrattande

Jag hade problem med att förstå att man skulle äta så mycket fett. Jag lydde Annika D och har släppt 12 kilo sedan starten 27 maj och jag är alltid mätt och nöjd.

Stort lycka till och god kämpaglöd.

miss-piggy
0

välkommen Glad

Jag ska bli smal, rik och vacker!

ullebull
0

Hur går det för dig nu då???

Har du kommit in "tänket"?

Knuffar upp dig för jag tror många kan ha nytta av dina frågor och svaren som följer.