Är vikten viktig?
Jag äter primärt LCHF av hälsoskäl, inte för att gå ner i vikt. Som kvinna 45 +, ser jag normalvikt enligt BMI mer eller mindre som något som är omöjligt att uppnå.
Mitt midjemått har hamnat under 88 cm och BMI visar "bara" på övervikt, inte på fetma. Egentligen är jag rätt nöjd med det, samtidigt så vet jag att jag kanske borde anstränga mig för att gå ner mer och ha en motiverande målvikt. Men är det värt att fasta, tillämpa Atkins fettfasta, äggfasta, äta UFO eller fakir för att, som jag ser det, kanske gå ner i vikt. Jag tycker det är viktigare att ha en fungerande måltidsordning än att jaga kilon. Är jag okvinnlig som inte intresserar mig för min vikt?
Tycker det är viktigare att fokusera på att man mår bra än hur mycket man väger, men såklart så är väl en normalvikt idealet för att kroppen ska må så bra som möjligt :)
#0 Om jag förstår dig rätt har du inte en rent ohälsosam övervikt och du trivs rätt bra med din nuvarande vikt. Då skulle jag säga att fysisk aktivitet är vägen att gå för bättre hälsa. Vetenskapen, för de som intresserar sig för sådant, visar rätt tydligt att ett visst mått av övervikt är mindre hälsovådligt än en stillasittande livsstil.
Alltså… rör på dig (vilket du kanske redan gör, vad vet jag). Ta promenader, gärna dagligen, men komplettera gärna detta med tung styrketräning ett par, kanske tre, gånger i veckan. Något mer hälsofrämjande än tung styrketräning får man leta efter… förutom kosten då, men den har du ju redan på plats. 🙂