BMI
Hur ser vi på BMI egentligen? Och hur ser vi på utseendet?
Här kan du räkna ut ditt BMI http://www.bmidirekt.se/
Dufva postade en bild i en annan tråd som kanske kan vara intressant att se.
http://www.diaet-dresden.de/images/krank/bmi.jpg
MItt BMI är 28.4 och jag skulle säga att jag såg ut som en 6 kanske…men det är svårt att avgöra. Kanske om jag tar en bild för att jämföra…
Jag har absolut ingen lust att se ut som en 3. En 4 eller 5 eller något där emellan skulle vara trevligt.
Men jag fokuserar hellre på min hälsa och sen får resten vara oviktigt. Jag tror dessutom att det är ohälsosamt att fokusera för mycket på sitt utseende. Det finns viktigare saker i livet än hur man ser ut och om vi tror att vi blir lyckliga bara för att vi blir smala, då tror jag att man lurar sig själv.

Jag hamna mellan dom två sista mitt BMI är 39,3 huuua huuua .
Hua nu blev man ju rädd =/
Bild 4. Där ser man :)
Men stämmer proportionerna på er andra? LCHF:en har gjort att min midja har snörpt ihop sig medan rumpa och byst behållit storleken. Så jag ser "timglasigare" ut än tidigare trots samma vikt.

Mitt BMI är 26. ser ut som en 5-6 kanske.. Målet är nog att ligga på en 4..

Jaa… Jag har 24 i BMI och liknar nr 4.
Mitt ideal är att ligga ungefär mellan 2-3, alltså väldigt smalt… Men det är rätt tufft, jag tror min kropp mår rätt bra som den är nu och inte riktigt vill släppa på något.
Jag kanske får lov att acceptera att jag ska se ut så här.

Jag ser mig som en 6a. Men vill ner till en 4.. ;)

Mitt BMI är 29, jag kan tänka mig 5 redan 4 tycker jag ser aningen anorektisk ut (tjejen inte killen) 3 och neråt ser klart anorektiska ut båda två
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Jag har ett BMI runt 30 (tror jag utan våg!!) och ser ut som mellan 6 och 7 ungefär mera mot 6. Har ingen önskan att bli mindre än en femma! Håller helt med dig starhawk! Jag tycker idealet är både fult och osunt.
Men jag är starkt kritisk till hela BMI-grejen. Jag har en sambo som har jättemycket muskler och är dunderbred över axlarna, han är därtill kort och har lite mage. Tung! Inte särskilt tjock men hans BMI ligger på 31,8 fast han ser ut som mellan 5 och 6 snarare mot 5. Det stämmer ju så himla illa de där siffrorna, jag tycker inte vi ska hänga upp oss på dem!
23,7 hamnade mellan trean och fyran. Alldeles lagom alltså.
Som sagt på annan plats, människorna på de där bilderna ser inte ut att ha mer muskler än som går åt till att stå upp. Jag vill egentligen inte se ut som någon av dem …

Jag var smalare än jag känner mig enligt de där bilderna. Jag hade 24,2 i BMI. Godkänt för en gammal kärring tycker jag. : )

Herregud, BMI 23 eller 24 har jag inte haft sedan tredje klass…

#10 Inte tusan är du en gammal kärring! Vad är då jag som är tio år äldre än du? En nucka?
Hallå tjejer ni är ju bara barn…..

#7: håller helt med dig, mr Universium skulle lida av rejäl fetma om man skulle tillämpa BMI på honom

hmmm… Räknar inte BMI endast ut kroppsfetma och inte muskler? Då stämmer ju ine hela grejen…
Har ett BMI på 19.8 och vill ner till 19.0. Eller till en figur precis mellan 1 och 2, fast med mer muskler.
BMI räknar bara vikt i förhållande till längd, inget om vad det är som väger.

Jag gillar de där bilderna i länken i första inlägget, men eftersom jag är mycket längre och kanske mer muskulös än genomsnittet blir det uppenbart att bmi-siffran inte är relevant för mig. Jag är inte så rund som siffran påstår med andra ord.
Synd att ett sånt trubbigt instrument som bmi ska styra folks tänkande och vissa personers lämplighet som adoptivföräldrar , mm.

Jag tror BMI är ett bra mått för personer som bara har som mål att gå ner i vikt men inte bygga nån nämnvärd muskelmassa. Så, fram till att man börjar gå minst 2 ggr i veckan o lyfta större vikter är det ett helt ok mått. Sen finns det ju såklart undantag.
#19: Jag tror inte att man måste jobba så hårt på att lyfta vikter för att BMI ska bli meningslöst. Jag var hos en fysioterapeut och fick mätt min kroppssammansättning för några månader sedan. Då red jag 2 ggr per vecka och lyfte ett par 1,5 kg hantlar hemma någon gång i bland, och fick för övrigt inte mer motion än man får när man har hus och stor tomt. Då visade det sig att min fettfria vikt (alltså vikten av skelett, muskler och organ) skulle ge BMI över 25. Sedan dess har jag börjat rida 5 ggr per vecka och här om dagen sade massösen till min glädje att jag byggt på mig rejält mycket muskelmassa i övre delen av ryggen … *skryter
*
Visst, jag bygger lätt, men det är jag inte ensam om i världen - i synnerhet inte bland LCHF:are. Många (bland annat jag) vittnar om att de inte gått ned i vikt men ändå minskat i omkrets - de har alltså fått lägre fettandel men inte lägre BMI. De får alltså lika mycket skäll när de kommer till läkarundersökningen. Det borde finnas något sätt att objektivt mäta sådana framgångar.

Jo BMI tar inte hänsyn till muskelmassa, och den tar heller inte hänsyn till kroppsbyggnad, det finns korta kraftigt byggda personer och långa tunna som mäts efter samma mall, helt vansinnigt egentligen
Haha, haha, jag har BMI 56,2!!!
Jag finns inte ens representerad på bildmodellen.
MEN…. före sommaren hade jag BMI över 60, och före lunch idag hade jag BMI 59,1.
Sen vägde jag mig.
Klart jag vill gå ner i vikt, men jag vill inte bli någon benget. Det passar sig inte för en dam i min ålder. Man ser snällare ut när fettet fyller ut rynkorna inifrån.
Kram!
Ni vet väl att man kan vara 2-3 cm kortare på kvällen. Då höjs BMI. Så ska ni väga och mäta er, gör det på morgonen.
Kitabu, är det därför man väger mer också??
Kolla genom att räkna på ert BMI med er vamliga längd och sedan med 3 cm kortare.
Skillnad det!
Mitt BMI ligger på 20. Men jag tycker jag ser ut som nånting mellan 22-24..