Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikettmat-livsmedel
Läst 1445 ggr
Dossan
0

fettmängd

Har sett lite här och där i olika forum och bloggar, att en del verkar kunna ätta hur mycket fett som helst utan att gå upp i vikt utan tvärtom, om de bara håller tillräckligt kh-intag. Är det någon här som känner igen att de också kan det och ändå gå ner i vikt?

Mona-Stina
0

Jajamensan. Det fett som kroppen inte behöver åker ut naturlig väg… om man inte blandar med kolhydrater eller stärkelse. (Tror jag bestämt.)

Dossan
0

Så du lagrara inte in det i fettdepåerna då. Håller nog på att få en AHA-upplevelse. Har alltid trott att det fett som inte användes direkt som energi lagrades in i fettdepåerna för senare användning. finns det fler här som har samma upplevelse som Mona-Stina

Ulf-S
0

Jag kan äta massor med fett utan att gå upp ett enda gram i alla fall…

Min uppfattning är att kroppen helt enkelt slår på "lyxförbränningen" när man äter mycket fett utan att samtidigt äta kolhydrater. Många, inkl. jag själv, upplever att kroppen har blivit varmare med den här kosten och det innebär ju rimligtvis att kroppen eldar med fett. Jag tror att kroppen strävar efter att nå sin normalvikt om man ger den chansen genom att äta det som vi är anpassade till, den vill vara i jämvikt.

Sedan försvinner nog en del bakvägen också, som M-S säger.

Dossan
0

Det här är verkligen intressant. Vet ungefär hur mycket Kh ni kan äta utan att stoppa denna förbränning.

Margareta
0

Min erfarenhet är nog att när jag äter som mest fett och därmed lite kh går fettförbränningen som bäst. Då pratar vi mindre än 10g kolhydrater per dygn och det är svårt att hålla om man tex vill ha grädde/mjölk i kaffet.

Numer pensionär i Nynäshamn

Mervi
0

Jag märker det samma, ökar jag fettet och minskar kolhydraterna till det minimala, så tappar jag kilon.

Ulf-S
0

Hur mycket kolhydrater man kan äta utan att stoppa fettförbränningen är nog ganska individuellt. Om man har drabbats hårt av det metabola syndromet eller inte, om man är väldigt fysiskt aktiv eller mest sitter still t.ex.

Jag uppskattar att min personliga gräns ligger runt max 50 g kolhydrater per dag.

Margareta
0

Oj Ulf vilken skillnad - min ligger nog runt 10g skulle jag tro

Skogiz
0

Jag är alldeles för lat för att räkna kolhydrater, men äter jag rejält med fett så skenar vikten neråt för det mesta. Då är en typisk dag i stil med: ost och smör till frukost, karrékotlett med smör till lunch, fisk med gräddsås till middag och kanske lite mera ost och smör på kvällen, haha. Mejerierna har en bra kund här. Grönsaker och efterrätter brukar inträffa sporadiskt.

Gronstedt
0

Min gräns ligger nog under 10, kanske under 5 g kh/dygn för viktminskning, men med uppåt 50-70 g kan jag ändå äta mig mätt varje mål utan att gå upp.

Mizzi
0

Det verkar som om vi kvinnor är känsligare för kolhydrater än men är, eller har jag fel ??

Gronstedt
0

Det enda jag hört i den vägen är att kvinnor skulle ha svårare att undvara grönsaker, och därmed svårare att få ned mängden kolhydrater, men det är kanske snarare så att de är "kulturskadade" att inte glufsa i sig sovlet … ?

zeretki
0

Ja, jag har aldrig varit med om att jag gått upp i vikt av för mycket fett. Det enda som händer är att jag blir lös i magen om jag äter för mycket fett…men jag har aldrig gått upp i vikt av det.

Och det upphör aldrig att förvåna mig…

Ulf-S
0

#12: Jag har också tänkt i de banorna.

Jag tycker mig märka att en del personer, mest kvinnor, räknar på det de äter och inte bara anstränger sig för att hålla kolhydratintaget lågt, utan även att hålla proteinintaget så minimalt som möjligt. De håller sig så nära 0,8 g/kg kroppsvikt och dag som möjligt eller t.o.m. under det. Skälet till det är väl att proteinöverskottet tros omvandlas till glukos och därmed orsaka fettinlagring.

Personligen är jag övertygad om att vi behöver mer än 0,8 g protein/kg, särskilt när vi undviker kolhydrater. Det mesta i kroppen kan drivas av fett, men kroppen använder gärna just protein till att tillverka glukos till de delar av hjärnan och andra kroppsdelar som behöver just glukos. Jag har sett uppgifter som säger att vårt proteinbehov stiger med ca 30 g/dag jämfört med en "normalkostare".

Äter man minimalt med kolhydrater och öser på med fett kan kroppen fortfarande uppfatta ett bristtillstånd om man inte äter tillräckligt mycket protein. Halvsvält helt enkelt!

Överskott av protein och fett försvinner bakvägen om det inte finns något vettigt sätt för kroppen att förbruka dem eller lagra dem…

Margareta
0

Jag har räknat på vad Viktväktarna rekommenderade för proteinmängd under 70-talet när kostprogrammet inte innehöll så mkt kolhydrater som nu.

Det blir 400-425g tillagat kött/fisk per dag vilket innebär drygt 80g rent protein. Det är mer än 1g per kg målvikt för de flesta kvinnor.

(frukost 50-75+lunch 150+ middag 200)

Dossan
0

Har testat att äta ren protein-fettkost i 2 dgr och kört massa mer fett än vanligt och legat på samma proteinmängd som tidigare. Har definitvt inte gått upp något än, snarare tvärtom. Skall se hur mitt styrketräningspass funkar nu.

Margareta
0

Kul Dossan! Kul att se ditt foto också!!!

Gronstedt
0

#14: Enda skälet jag kan se att hålla igen proteinerna så strängt är att man inte vill bygga för mycket muskler, och det verkar som om många kvinnor gärna undviker att bli alltför biffiga. Om man VILL lägga på sig muskelmassa finns väl allt skäl att lassa på ordentligt med protein?

Mervi
0

jag äter proteiner helt utan koll. Men jag tror inte jag äter massor. En kycklingfile tex till lunch. + smör. Och kött brukar jag inte äta i massor utan ganska normal portion , en fläskottlet tex.. Liksom fisk inga stora mängder där heller.Jag blir fort mätt på det + fettet.

Ulf-S
0

#18: Ja, det kanske är orsaken.

Men som jag ser det kan man inte både ha kakan och äta upp den. Om man strävar efter att så att säga normalisera kroppen på hormonell väg bör man nog se till att ge den det den behöver av både fett och protein.

För övrigt är det oerhört svårt för de flesta, särskilt kvinnor, att bli riktigt bitiga. "Naturliga" muskler, alltså sådana man får utan att träna, brukar ju inte se särskilt uppumpade ut… Och även om man styrketränar får man jobba stenhårt för att bygga stora muskler.

Dossan
0

#17 Tack Margareta det funkade tillslut.

#14 Jag håller nog inte igen på proteinet utan äter nog mer än jag verkligen behöver, och det gör jag för att inte minska i muskelmassa utan helst tvärtom. Vill gärna öka lite i muskelvolym. Kör två relativt tunga styrkepass i veckan och har aldrig varit rädd för att bli biffig. Får nog inta andra otillåtna prep. för att bli stor som Ulf_S skriver.

Har precis kommit hem från styrkepasset och var oförskämt stark och pigg. Har intaget en proteindrink med grädde och fiskolja + 1 magnesium. Ingen hunger eller sug än så länge. Häftig känsla.