Behöver lite råd
Hej!
Jag har bara varit här inne och kikat, men känner redan nu att jag har mycket att läsa om här.
Jag skulle villja ha lite goda råd från er.
Det är så att jag tänkte börja med Cambridge kuren, jag undrar fall det är någon här inne som har erfarenhet av just denna kuren?
Jag är en välldigt otålig människa, helst vill jag att saker och ting ska gå snabbt,att ut och motionera och äta rätt, funkar inte riktigt för mig, även fall det är de bästa.
Självklart kommer jag inte vräka i mig mat efter denna kuren, kommer försöka äta sunt och motionera, vill bara att det ska hända något först.
Är jag helt ute och cycklar nu?eller kan man gå ner i vikt med cambridge kuren utan för mycket motion?
//Mvh /Emma
Jag kan inget om Cambridge-kuren förutom att det verkar vara en pulver + soppdiet?
Kolhydrater I Fokus handlar mycket om att äta mat som är bra för vår hälsa och en stor del av alla härinne har också gått ner i vikt.
Först och främst tar man bort socker, stärkelserika livsmedel, spannmål och lite så.
Kika gärna omkring och läs artiklarna! Där står det mer om hur många av oss äter och hur vi ser på vår kost. :)
Jag håller med de övriga kommentarerna. Har själv ingen erfarenhet av Cambridge eller andra metoder som bygger på pulver.
Hej Emma!
Har du provat en pulverdiet förrut? Nu menar jag inte att vara negativ, jag bara frågar. Jag har smakat Nutrilett och andra pulvershakes men har aldrig kunnat gilla smaken. Så för mig har det alternativet inte funnits. Har nog testat alla andra metoder tror jag, men detta sätt är enda som fungerar i längden. För mig iallafall. Men jag måste säga att jag själv kom i kontakt med LCHF just genom att jag hörde talas om Cambridge och tänkte testa det. Nu fastnade jag här istället och har gått ner 25kg.
Vi som är här ser LCHF som hälsoförbättrare där vi kan (oftast) styra vikten med hjälp av maten. Många av oss motionerar inte alls och många av oss har/hade en stor övervikt att jobba med. Några få vill gå upp i vikt och det går oxå. Den största skillnaden med att äta animalisk högfettskost mot annan diet är att magen mår bra, man går inte med sug efter sött och okontollerad hunger som gör att man skåpsäter. Kroppen läker ut sina problem tex migrän, självsprickor mm. Jag tror inte en pulverdiet klarar det.
Är det så att du har bestämt dig för att ta tag i din matsituation så tycker jag du ska ta några dagar och läsa på mer om detta. Sen kanske du vill prova det här istället för Cambridge?
/Lillianna
~ Lillianna ~

"Kurer" fungerar garanterat bara kortsiktigt.
Visst kan man gå ner ett par kilon, men börjar du sen äta som vanligt kommer dom snabbt tillbaka oftast med nåt litet extrakilo på köpet dessutom
..
En snabbkur "lär" kroppen att spara på sina resurser och ökar på sikt fettdepåerna..
Är man inte förtjust i att motionera så fungerar LCHF ändå
Det finns många här som tappat massor med vikt utan att motionera..
Äter du enligt vår metod kommer du att få den vikt din kropp ska ha när den mår bra..
Men då var det det med tålamodet förstås…
..
Hej Heda!
Jag har provat de flesta pulverkurerna och gått ner men jag har inte kunnat stå ut speciellt länge. Hungrig hela tiden och fantasier om mat har varit så jobbigt att jag lagt av.
Äter man camebridge behöver man inte motionera, du går ner ändå. Jag har ätit kolhydratfritt sedan februari utan att motionera och vågen tassar neråt.
Med proteiner och fett har dessa hungerskänslor och suget försvunnit. Vill du ha ett långvarigt resultat bör du prova detta genast… ingen idé att plåga sig med att svälta kroppen.

Tyvärr kan man inte gå ner varaktigt med hjälp av t ex Cambridgemetoden. Man går ner i vikt, eftersom man svälter helt enkelt. När man sedan återgår till att äta normalt tar kroppen igen vad den förlorat + lite till för säkerhetsskull, och sen är jojobantadet ett faktum. Dessutom blir man slapp i skinnet när man går ner i vikt för snabbt, så en långsam viktnedgång är att föredra. Läs gärna på lite mer om LCHF och se om det är en kost som passar dig,

Jag har provat precis allt, inklusive Cambridge då förståss.
Så här fungerade det på mig: De första två veckorna åt jag enbart pulver och gick ned tre kg. Därefter skulle man övergå till att äta ett normalt mål om dagen och övriga med Cambridge. Jag valde att äta middag tillsammans med min familj. Mycket grönsaker och fullkorn för att göra rätt. Då gick jag upp fem kg på en vecka! Och var dessutom stenhård i magen.
Min erfarenhet alltså inget vidare.
//Karin

Jag får tacka så mycket för alla era svar, ni fick mig på andra tankar.
Jag som är så matglad kommer nog få det svårt med cambridge kuren eftersom min mage skulle skrika efter mat.
Jag ska läsa mer om LCHF och vad det innebär.
Tack ännu en gång
Varsågod Heda - det var så lite så. Vi är här för att hjälpa till. Skriv och berätta hur du äter idag - så kan vi nog hjälpa dig att smyga igång.
Det vi behöver veta är lite mer om dina mål med att ändra kost och vilka steg du är beredd att ta.
Numer pensionär i Nynäshamn