Högt blodsocker trots lchf
Jag behöver lite hjälp med att reda ut min hälsa. Får inte så mycket hjälp av vc tyvärr. För att göra en lång historia kort så har jag ätit lchf i åtta år. En del avsteg på vägen men för det mesta med max 30kh/dag. Har mått toppen, hållit vikten och varit allmänt nöjd och glad. Tills i dec 2014. Åkte på en influensa och har sen dess inte riktigt återhämtat mig. Trött, orkeslös, håglös, sovit sämre och inte riktigt känt igen mig själv. Gick till läkare som tog massa prover. Det enda anmärkningsvärda var blodsockret. Två fastevärden på 6,9 och 7,3. Fick då ta långtidssockret som var 40. Glukosbelastning som gav 7,9 vid stick i armvecket. Då släppte läkaren tanken på diabetes helt. Hon tror att det är nån slags utmattningsdepression. Det kan det väl iofs vara då mitt liv varit rätt intensivt de senaste åren. Men för mig känns det oroande att jag har så pass högt blodsocker trots lchf. Kan man ha högt blodsocker av nån annan anledning än diabetes? Har jag eg fullt utvecklad diabetes som jag håller någorlunda i schack med hjälp av kosten? Läkaren verkar inte alls insatt i lchf och jag vet inte riktigt var jag ska vända mig för att få svar på mina frågor. Hjälp!
Fullt utvecklad diabetes kan du inte hålla i schack med enbart kost. Om du menar Typ 1.
LCHF är jag inte insatt i.
Har de kollat dina sköldkörtel värden?
Menade typ två. Kan också nämna att jag är normalviktig och alltid varit men att jag på senare tid gått upp i vikt trots att inga förändringar i kosten gjorts. De tog TSH som var 1,09. Vilket väl är normalt?
Min syrra har så där också. Förhöjt blodsocker på morgonen trots god matstandard. Hon hade nån (vettig) förklaring…jag minns inte riktigt men det lät ok.
Här kommer en länk.
http://dinamediciner.se/nyheter/normalvarden-skoldkortelhormon
Gryningsfenomenet kallas det (går att googla på)
Många äter resistent stärkelse för blodsockrets skull…finns trådar om det; sök. Och info på andra fora och bloggar.
Visst går det. Om inte annat, så går det galet
Har läst om gryningsfenomenet men tror inte att det bara är det. Testade igår innan lunch och hade då 6,1. Två timmar efter lunch med äggröra, bacon och kaffe hade ja 8,3. Känns inte riktigt ok. Eller? Jag kanske bara är nojjig?
Jag har mellan 4.8-6 på morgonen. Det beror lite på vad jag ätit kvällen innan.
Jag är ju ingen läk men hade jag haft 8.3 efter en måltid mitt på dan så hade inte jag fått skrämselhicka. Jag hade 17 två tester på VC på rad förut. Nu är det ok.
TS, vad äter du på kvällen och hur sent? Hur mycket protein?
Vanligtvis äter jag inte efter kl 18. Till middag blir det ca 150g kött eller fisk med nån sås och lite grönsaker. Snacksar jag på kvällen blir det ofta fröknäcke med smör, fläsksvålar eller lite ost. I undantagsfall nötter eller lchf-bakverk

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
The Two Big Lies of Type 2 Diabetes
============================================
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Ta med blodsockermätaren till VC och jämför med deras. Jag har två exakt likadana mätare och de skiljer en hel mmol.
#8 Hej AnnaMariaK!
Jag blir lite nyfiken på din fråga om hur sent TS äter på kvällen. Vet du nåt om sent matintag och någon kroppslig reaktion? Tacksam om du vill svara!
Jag har läst dr Kwasniewskis böcker bl a Optimal diet och hans råd var att förlägga eventuella kolhydrater till kvällsmåltider, alltså undvika dem under dagen. Jag har experimenterat lite och mätt mitt blodsocker alla möjliga tider. På morgonen före frukost kan det ligga mellan 6 och 7 (glukoneogenes se: sv.wikipedia.org/wiki/Glukoneogenes ), men en gång låg jag på 3 före lunch. Jag undrar om det inte är en kortare fasta (12 timmar) som kan trigga igång glukoneogenes hos vissa. Om man t ex äter för mycket protein kan kroppen börja producera glukos av det. För att undvika det måste man äta mera fett i stället, vilket är inte helt lätt för f d fettskrämd person som jag.
Roligt att någon mer läst Kwasniewski. Om jag minns rätt rekommenderar han väl att man ska testa med att koncentrera kolhydaterna till kvällsmålet om man har svårt att gå ner i vikt. Det var för resten någon som berättade att hon lyckats med det, det kanske var du?
Jag undrar en sak beträffande detta. Gör det verkligen något om man har lite förhöjt fastesocker? Det borde väl inte vara något problem om sockret ligger bra restan av dagen?
#14 , det måste vara fler som har läst Kwasniewski här 🙂. Jag har kollat långtidsblodsockret och det var helt normalt, men mitt morgonblodsocker brukar ligga mellan 6 och 7 nästan för jämnan. Men jag tror inte att detta är något att bekymra sig över, jag är frisk och har mycket ork.
Jag hade också lite högt sista gångerna det togs. Men doktorn sa inget om det, har ju också bra långtidssocker och de tror väl bara att man har nån infektion på gång, vilket jag inte hade. Lite lustigt dock, för jag äter ju inte extremlite kolhydrater. Här slinker det ner både potatis och banan i bästa Kwasniewskistil. 😃
Tyvärr lär jag inte få veta fastesockret i fortsättningen om jag inte speciellt ber om det. De andra proverna jag tar behöver man inte vara fastande för längre och det är ju skönt att slippa det, så jag nöjer mig väl med långtidssockret.
Tack för alla svar! Så om jag förstår kontentan av det ni säger så kan jag släppa det här och bara fortsätta äta som jag gör? Ska ta nytt långtidssocker om nån månad och hoppas på att det inte gått upp. Detta innebär också att jag måste hitta en annan orsak till mina övriga besvär. Är otroligt trött på att inte orka någonting :(
Hej Maerion,
I mitt fall hjälpte kosttillskott: D-vitamin, Omega3 och massor av C-vitamin (i form av citron och lime som jag tillsätter till mitt bordsvatten samt en kiwi då och då). Efter sista förkylningen började jag använda Ionosil (2 tsk till en liter vatten) tills besvären försvann. Nu är jag pigg som en lärka igen. Dr Lutz skrev att det starka immunsystemet (pga kosten) kan ge oss lite diffusa symptom. Sedan tycker jag att 30 g kolhydrater/dag är väldigt lite om man inte har diabetes. Dr Lutz rekommenderade att man skulle hålla sig till under 70 g.
Hej Maerion. Det verkar som du är insulinresistent IR? Det går inte att jämföra två personer med olika IR. Därför, testa extrem lchf med mindre kolhydratintag och medel till låg proterinintag o se hur det påverkar ditt blodsocker. Tror jag på.