Fakir?
Har just genomlevt min andra dag fakir. Det går bra och jag håller mig mätt. Jag är lite orolig för att jag inte får i mig tillräckligt med fett bara.. Kan man räkna in kokos i fakiren om man gör tex smörbollar?
Annars får jag lära mig att tycka om potkäs i större doser än bara lite.. Tänkte att man kunde ha smörbollarna varvat med potkäs som "fettutfyllare" om man märker att det inte gått så bra.. Äter ju mycket mindre mat nu.
//Ida
Sajtvärd för Kost , Hypermobilitet Och Synskadade
Lycka till!
Gör smörbollar utan kokos i så fall. Potkäs är utmärkt annars.
Numer pensionär i Nynäshamn

vad är potkäs ??
Jo det undrade jag med

//Rita, sajtvärd på Husmorstips, fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg, bloggen och min hemsida.
ost körd i mixer i princip ;)
Sök här i forumet så tror jag att ni hittar flera recept och liknande
Man river ost på rivjärn och blandar med halva ostens vikt i smör i princip.
Sen kan man smaksätta med vad man vill eller inte alls.
Hur ser din dagsmeny ut, Anterrabae (vilket svårt namn att skriva!)?
beror på vilken dag det är..
Tisdagen blev det (fördelat på två mål) 4 ägg, 5-6dl räkor, 1/2 dl majonäsdressing bestående av majjo, lite creme fraiche slat och citron.
Onsdag kommer jag inte ihåg men då åt jag massor.. (blev tot 7g kolisar den dagen (6 från en hamburgerdressing jag gjorde *hmpf, trodde inte den var så illa, och en från kokosen i smörbollarna)
Igår och idag har inte varit ätardagar.. (åt jättemycket i onsdags, så det blev boaormseffekt)
Igår åt jag grillad makrill, kryddad med dill, pepparrot och citronsaft samt salt. Till det gröna oliver., kryddmajonäs och smör.
Idag har jag ätit En stekt tysk korv till frukost (f 23%, p 14% och K 0,5%) Till det liiiite senap. Sen till lunch hårdost (ca 100 g)
Nu börjar jag bli lite hungrig så det är dax att tänka på middag.
Hittills går det bra. På 4 dagar har jag minskat 2,1 kg och en procentenhet i fettprocent! Desstuom uppmättes igår ketoner! Jag har sänkt insulinet ytterligare så jag är nere i ca 30E/dygn och verkar ha kommit under gränsen för ketos och fettförbränning. *jätteglad* Tänk om jag oxå kan få gå ner i vikt… efter över 6 månader på LCHF.
//Ida

Grattis, vad roligt för dig!! Hoppas att det fortsätter så!!!
Kanon bra! Grattis!
Tack.. det är faktiskt förvånansvärt lätt att äta såhär.. lite jobbigt att komma på frukost bara..
//Ida
Frukosten blir samma som de andra målen bara…
Grattis och vad roligt att läsa!
jo jag vet.. men det är mycket kräsnare på morgonen.. Kan inte stoppa i mig mat sådär..(har aldrig kunnat, inte ens på kolhydratkost) Efter det gått några timmar är det helt ok oftast, men när man ska iväg på nåt och behöver äta lite innan man åker.. det är då det är som svårast..
Får baka polarbröd och äta med mycket smör.. inte många kolisar där. Med bra middagsplanering så kommer det inte bli fler sen..
//Ida
Vikten har stått still i ett par dagar.. men fettprocenten rör sig neråt =) ca en halv procentenhet neråt. Och vattenprocenten uppåt Vilket åxå är bra.. (har nu ca 10%-enehter kvar till mini-nivån för vatten, nästan 10%-enheter upp mao)
Idag känner jag en unken aluminiumfoliesmak i munnen. ketos.. Den är ny. Det smakar nästan som det känns när det ilar i tänderna.. typ.. Eller när jag käkade vissa insomningstabletter.. (har inte tagit dom så det är inte det som spökar)
Idag blir det promenix och sen fisk till frunch..
//Ida
#15 Denna metallsmak känner jag också så fort jag startar fakiren.
Har haft den ett par dagar nu.
Hur går det annars, Mervi?
Upplever att jag har lite svårt att komma till skott och äta, äter lite åt gången och tyvärr inte så ofta. Tur att man äter fett iaf. Igår fick jag äta middagen i etapper för att få i mig den.
//Ida
Jag äter inte heller så mycket men lite oftare. Lite mer ost än jag borde men det funka med den feta gräddosten (38%). Det har också blivit fler ägg denna vecka istället för mat till lunch har jag ätit ägg.
Det går bra annars. Hoppas bara att jag kan fullfölja detta. Ofta så orkar jag inte äta så här några längre tider.
Jag har cyklat dagligen och det går jättebra, känner ingen trötthet och matthet utan uthålligheten är på topp.
Denna metalliska smaken.. är det nåt man skulle kjänna av även på low-carb? Vad kommer den av?
Det är inte alla som får denna smak, vissa talar om acetonlukt och dålig andedräkt.
Jag tror att metallsmaken beror på att kommit i ketos, dvs kroppen går över till fettdrift. Det brukar jag känna av när jag kör fakir.
Sök på ordet ketos så hittar du massa om detta.
Aha, då är jag med :)

Men fakir… Då har jag missuppfattat något. Jag trodde fakir var kött, fett och vatten! Vad lägger du i begreppet? Låter ju helt ok!
Jag skulle nog också vilja säga att fakir enligt Skaldemans koncept- som väl var den som myntade begreppet- är just fett, protein och vatten. Så mycket utöver det äter väl inte Anterrabae heller. För mig skulle fakir innebära kött, en del grönsaker, fett men inga mjölkprdukter alls som t.ex grädde, creme fraiche, yoghurt etc. Grönsakerna platsar väl egentligen inte men, men…

Kaffe, glöm inte kaffe!
Man kan vara i ketos utan att ha dålig smak--metall eller aceton.
Man kan vara i ketos utan att ha dåligt smak i munnen, visst kan man det. Alla reagerar inte lika. Jag kommer ihåg när jag körde en annan bantningsdiet och tränade styrketräning så efter ett pass kunde jag få denna metallsmak i munnen. Då fattade jag inte att det var för att kroppen brände fett. Jag trodde att jag tagit i för mycket.
Jag äter fakir just nu och för mig innebär det kött,fisk,kyckling,ägg,smör och även ost. Det klarar jag av. Ingen grädde går in där och det märkte jag när jag gjorde Vitlöksgratinerade räkor och åt lite av det. + på vågen direkt. Jag brukar få plus på vågen av räkorna, tror att det är saltet som gör att jag får vätska i koppen.
Men rätten var jättegod och det kommer jag laga fler gånger.
Fakir för mig är kött, fisk, skaldjur, fågel smör lite lite hård ost. Därtill har jag ätit mycket små mängder majonäs och cremefraiche (det rör sig om en msk styck) för att variera mig lite. Inga grönsaker inga andra mjölkprodutkter, inga charkuterier. Har tillåtit mig korv med 0,5g kh/100g. Jo jag klarar gröna oliver oxå.. så de får vara med.. (brukar ge 0,5-1,0 g kh)
Dressingen till hamburgerköttet i onsdags visste jag inte hur illa det var förrän för sent.. det räknades som avsteg. Annars var det kött, bacon och ost. (hamburgerköttet var rent, bara kött inget annat)
kokosen i smörbollarna har jag tillåtit mig då de inte ställer till med något för mig. det blir 1g kh.
Igår, en ganska typisk dag fick jag i mig 3g kh på hela dagen.. det tycker jag är fakir.. även om det enl sss inte är det. Han har sitt ägg och bacon och bantarbiffar.. jag vill ha lite tillbehör..
Äter mao inte alla tillbehör samma dag. Det får bli ett eller max två!
Jo jag dricker grönt te oxå.. utan något till eller i.
Man kanske inte ska kalla det fakir utan rekommendattioner för de i viktgrupp 50+ men vad jag förstod så var de ganska lika..
//Ida
Hehe, så olika det kan vara med definitioner!
När jag äter fakir så äter jag endast kött, smör och ägg. Inget annat.
Men det gör jag ju sällan nu förtiden heller, inte när det funkar bra med lite kolhydrater. Då ser jag ingen anledning till att köra striktare än jag behöver. :)
i kött-def vad ingår där.. bara nöt och fläsk eller?
//Ida
Ja, enligt mig så är det: nöt, fläsk, kyckling, fisk. :) Jag gör inte skillnad på det så. Själv äter jag enbart fläskkarre när jag äter fakir, för det är godast. :)
klarar inte av att äta samma sak hela tiden.. mår alltd mer eller mindre illa (oavsätt fakir eller ej) så variation är ett måste. Men basen är absolut kött och smör.. resten är minimum…
//Ida
Jag är inte förtjust i fläskkarré, så det hoppar jag över. Jag äter vanlig kottlett med smör till.
Kan man äta makrill i konservburk med tomatsås om man kör fakir?
Ja, makrill i tomatsås är bra, men man ser till att slafsa i sig så lite tomatsås som möjligt ;-) Kolhydraterna sitter i såsen :)
Jag åt det häromdagen och tog bort såsen nästan helt. Jag åt ägg till. Det blev en bra måltid.
jag skulle personligen inte äta det under fakir, eftersom jag inte kan hålla koll på hur mycket tomatsås jag får i mig och därmed inte hålla koll på kolisarna. Möjligtvis som nödmat. (om jag tålde tomat vill säga *ler)
Veckorapport: Idag är det en vecka på fakir, eller iaf kh mellan 0-3 (med ett undantag). Resultat: Har skruvat ner insulinet till ca 75% av vad jag hade tidigare. Snart nere i 1/4 av vad jag hade innan LCHF.
Har gått ner 2,7 kg på vågen.. men motsvarande 3,4kg fett. Har mao ökat både vätskebalansen (vilket är bra) och kanske fått lite muskler. Minskat några cm här och var (sammanlagt 16 cm! fördelat på hela kroppen).. Det känns jättekul och mycket motiverande måste jag säga.
//Ida
Kul. Jättebra resultat. så mycket kommer jag inte tappa men jag är nöjd med lite också
. du hållit mycket striktare fakir än jag, jag har ätit 6 g kolhydrater vissa dagar och en dag tom. 12 gram. Men vikten rör sig neråt lite varje dag.
Härligt Mervi! Vi får kämpa på i fakir du och jag.. (och alla andra som kämpar såklart)
Igår hade jag bottennappet med maten allt blev bara fel (vilken jag betalade för inatt) Kom inte ens upp i 70% fett.. kolisarna höll sig visserligen under 10 (tror det var 8-9) men nästan lika många gram protein som gram fett!!
Försökte med att kompensationsäta lite extra smör och kokosfett på kvällen och blev såååå dålig. *hmpf*
Nya tag idag. Det blir kykling i ugnen med massa smör till.. =)
//Ida
Ibland så klaffar det inte helt men det blir nya tag idag igen.
Idag har jag ätit väldigt lite och fick en kommentar i matsalen när jag kom med min fläskkottlett med chervre ost. Jag hade några matskedan wok-grönsaker på tallriken men de åt jag inte, de var där för syns skull. Folk tyckte att det var väldigt lite mat. Jag hann inte hejda mig utan sa att lite mat med mycket fett. Men ingen fortsatte på det som tur var. Jag gillar inte att maten kommenteras.

Det rör sig i alla fall. Hade ett påhopp sådär för ett par månader av en jobbarkompis som var övertygad om att jag skulle ramla ihop och dö vilken sekund som helst för det gör man om man äter lo-no-carb….
För ett par dagar sedan hittade jag samma jobbarkompis i lunchrummet där hon stod och pillade bort brödet från en köpemacka.
Jag var otroligt stolt över min "vuxenhet" då jag värdigt nickade och låtsades inte se… Men inuti- hojtade treåringen i sinnet -nananananananana!

Ett frukost tips är ett bröd som det finns recept på härbrevid men det är enlelt 3dl malda fläsksvålar,3dl riven helst fet ost och 3 ägg…mosa ihop allt och in i ugnen på 275 grader i ngn minut på båga sidor ska få gyllenbrun färg.Ha dom i skafferi utan påse så är de lite hårda jättesmarriga med smör,skivat ägg majjo och lite örtsalt mmm
den lät spännande.. *ler* Blir det många kolisar?
//Ida
Det blir väl bara kolisarna från äggen. Enligt CalCounter är det 2 g kolisar i ett normalt ägg. Så det blir väl inte så farligt.
Hur många blir det av den sats?
nä precis.. Men eftersom jag är så känslig så måste man räkna noga så det inte blir förmånga.. men sån "macka" med bara smör på kan inte bli så fel.. *spånar*
//Ida
Jag är lite rädd för allt som liknar macka. Jag bakar nöt/mandel bröd som min man äter. Jag kan inte ta en pytte bit utan att det väcker ätmonstret. Det är så gott när det är nygräddad så jag får verkligen stålsätta mig. För det mesta klarar jag det. Det går liksom bättre för var gång jag bakat.
*hihi jag måste skratta lite åt orden kolisar och kollisar! vi är ju precis som barnen- pratar "is"-språket*
Det är så mycket lättare att skriva kolisar än kolhydrater eller sockerkedjor. 
precis!
Kärt barn har många namn - en fiende har ännu fler! ;)
Så sant Rita!
Vad gäller bröd så har polarbrödet inte väckt något monster hos mig… Men jag undviker det för mjölkprodukternas skull nu..
Nötbröden är jag rädd för, klarar inte någon form av nötter eller mandel utan att väcka monstret. Iofs är det här utblandat med fett. Jag ska nog prova en gång iaf.. Men kommer vara berädd på att det inte går.. Vill inte göra nåt gott och sen upptäcka att jag inte klarar av det..
//Ida
Hur går det????
Jag har i flera dagar tänkt att jag ska skriva en rapport… men.. så långt har jag inte kommit.
På två veckor gick jag ner 4,7 kg på vågen men över 6kg fett!! Ökade ca ett halvkilo i muskelmassa och fick upp vätskebalansen en del.. (den har alltid varit skev, så ökande av vatten är bra)
I måndags gjorde jag ett medvetet avsteg. Vi hade folk hemma och åt surströmming. Jag festade på potatis och surströmming och rödlök och creme fraiche och en öl… Det gick jättebra, mådde inte dåligt alls och det väckte inget som helst sug.. Inte hungrig ens dagen därpå.. trots kolhydraterna.
Dagen därpå fick vi strömavbrott lagom tills det var dax att tänka på mat. Kunde mao inte öppan kyl och frys.. så det blev till att åka till Pizzerian och köpa sallad. Det blev en jättegod kyklingsallad med fet dressing.. Till sallade ingick bröd. Jag bestämde mig för att göra ett test.
Fick nämligen reda på när jag var allergisk mot gräs och katterna och allt annat att jag även hade allergi mot vete. Min undran var, berodde veteallergin på känslighet för gräs? (precis som jag kan bli allergisk mot hund eller katt när jag är allergisk mot gräs, men inte annars) Eller var det så att de andra allergierna blev värre av vetet, så att vetet var den grundläggande delen? SÅ jag åt, till salladen en liten bit bröd.. och sen var det bara att vänta och se. Om jag skulle vara veteallergisk pga gräs, borde jag klara det. Om jag mao fick reaktion så vår det vetet först och de andra pga det.
Två timmar senare började kramperna och illamåendet.. Kunde inte äta mer den kvällen. Det höll i sig hela dagen igår oxå. Igår fick jag i mig lite buljongsoppa med vispgrädde och ett par vetefria makaroner. Jag vet, kolhydrater, men det var det enda som känndes tillräckligt snällt. Koncentrerade mig på buljongen och åt makaronerna som lite utfyllnad. Senare på kvällen blev det lite fisksoppa.
Igår morse hade jag gått upp ett halvkg pga mens och potatis och öl, inte farligt. I morse hade jag gått ner det igen. Nu är jag tillbax på banan. Väl medveten om att jag inte tål vete. Behöver alltså inte testa igen. Ingen av dessa utsvävningar har väckt sug, och jag har inte haft problem att ta mig tillbax.
Idag är jag lite hungrig igen.. och äter fakir som tidigare.. Viktminskningen verkar bara stanna under tiden jag äter kolisar, men kommer igång igen när jag är strikt.
Ett par lärdommar rikare.. *ler*
//Ida
Starka du som vågar testa dig så! men va bra att du fick reda på i vilken ordning det kom vetet först alltså. Fantastiskt gjort!
Japp vetet först, nu är den en del av de andra födoämnesallergierna.. Kände att jag behövde veta det eftersom då måste jag vara mer restriktiv när jag handlar tex.. eller om någon reder med vete så får jag låta bli att äta.
Till slut kanske det läker och man klarar små mängder i nödfall… (tex när man är borta)
//Ida
Vad jobbigt att testa. Men du fick reda på det du ville veta.
Lycka till med fortsatt fakir!
Tack tack…
hmm jag har nog lite sug iaf.. inte ohanterligt, knappt märkbart.. men jag sitter och tänker på makaroner! makaroner med ost… jaja.. det ger sig väl det med..
//Ida
Var ölen du drack kvällen innan fri från då eller?
Glennart: Fri från vaddå? Kolhydrater? Nä, det var en vanlig öl.. inte så stark dock.
//Ida
Oj, gluten var ordet som skulle in där. Ursäkta! Jag tänkte att det var underligt att du inte reagerade på ölen ifall du är känslig för vete?
det mesta ölet är gjort av korn men jag vet inte om det är nån skillnad frö den saken skull

Anterrabae ! Undrar bara hur många mål per dag du brukar äta. Jag äter 3 högst 4 mål om dagen fast alla förståsigpåare säger att man skall äta minst 3 stora och 2 små mål.
Kul att det går bra
#60 Glennart: Fri från vetegluten räcker inte.. Det är hela vetekornet jag inte tål… Veteöl skulle jag aldrig ge mig på, men korn verkar gå bra, även om det är lite gluten i det med. Men det gäller väl att vara försiktig eftersom de är ganska nära släkt.
#62 Dossan: Det beror alldeles på vad det är för dag.. Är det en ätardag så kan det bli 3-4 ggr, men väldigt små porttioner. Inte för att jag vill hålla nere dom utan för att jag inte får i mig mer.. Andra gånger kan jag äta mer vid ett och samma tillfälle, men då blir det färre ggr per dag. Runt två mål mat om dagen känns ganska lagom, men jag äter när jag är hungrig, och jag äter tills jag blir mätt. Vissa dagar har det bara blivit en gång, men det är ALLDELES för lite. Kan jag inte rekommendera någon.
//Ida
Liten uppdatering…
Måste säga att jag älskar verkligen att gå ner i vikt.. och fort ska det gå! Men jag har kommit på att det lätt stiger mig åt huvudet. I genomsnitt 2,5 kg i veckan är lite väl fort…
Nu har jag dragit ner lite på takten (tror jag, eller försöker iaf) med att lägga till små små mängder mjölkprodukter. Har gjort det i en vecka och det verkar som vikten fortfarande rör sig neråt. Behöver dock mer tid för att avgöra om det är bestående eller om det kommer avstanna.. Stannar jag så vet jag ju vad det beror på..
Om det inte funkar som jag gör nu kommer jag varva två veckor fakir med en "bromsvecka" för att det inte ska gå så fort.
Helt klart är att det inte är fakir längre iaf ;) Men om det funkar iaf så är jag nöjd.. Kickstarten behövdes iaf.
Goda nyheter är att jag kommer i några av mina gamla byxor som jag inte kunde ha för tre veckor sen =D Ligger väl på närmare -6 kg på vågen och över -7 kg i fettminskning.. *lycklig*
//Ida
Lyckliga du som går ner. Jag segar neråt denna vecka, nästan inget alls… Kanske är det osten.
Grattis till dig!!!! Visst är det härligt
Grattis!!! Måste vara skön känsla för dej.
Grattis Anterrabae!!!
Hur mysigt som helst att komma i tidigare urväxta kläder!!!
Nu känns det som att det kan vara dax för en liten uppdatering.. Det var jättelänge sen jag skrev nåt här..
Magen är fortfarande keff.. Detta gör att jag har en ganska begränsad matsedel.
En period var jag nere i griskött och yoghurt i div varianter.. Inga mjölkprodukter eller annat kött.. Inget fett. Viss frukt gick bra. Nu har jag tagit bort en medicin som jag hade och magen känns lite bättre. Imorrn ska jag träffa dr och byta den andra som ställer till det i magen. Sen hoppas vi på att magen läker.
Fakir har det inte blivit något av alls mao. Men vi siktar på att börja om med det så småning om..
I början hoppade jag på "våga vägra vågen" Och har inte vägt mig på närmare en månad. Har verkligen längtat till idag. Har fortsatt att inte kämpa så hårt med maten, äter det jag känner att jag kan och försöker utvidga matsedeln. Det går faktist även om det går långsamt.
Idag klev jag upp på vågen.. 1,5 kg lättare än för en månad sen. :D Det är fett jag minskat.. dessa två siffor följer varandra. :) Så trots frukt och en del mjölkprodukter och lite mörk choklad så har det fortsatt neråt. Det gör mig glad
Dock har jag märkt att med den mindre strikta kosthållningen så måste jag ju naturligtvis öka mängden insulin.. Sockret svänger mer när jag äter såhär.. Krävs större kontroll, och mer parerande. Lite jobbigt. Jag hade ena vant mig vid att diabetesen skötte sig själv ;)
Nu är det bara till att fortsätta.. och strikta till kh-mängden igen.. Känner att jag behöver det.
//Ida
Kul att höra att du mår bra! :D
Hoppas att allt är bra igen. Tråkigt att behöva må dåligt.
Känns skönt att höra att du ändå slipper en medicin och detta med insulinet vet Du ju om.
Kram och lyckat till hos doktorn!