10 kilo blev en ½ gris..
Ja jisses säger jag bara. Igår skulle jag hämta min beställda 10-kiloslåda med gris. Döm om min förvåning när de kom ut med två stora lådor och de innehöll en halv gris! 
Eftersom jag påpekade det hela och de kollade i sina papper och många telefonsamtal så kom de ju fram till att konsum Värmlands charkfabrik hade skickat fel.
43,6 kilo gris… skulle kosta bortåt 2000 kr men hör och häpna! Jag fick allt för 1300 kr endast! Det blev ett kilopris på ca 30 kr. Snacka om att jag har gjort affär!
Så från klockan fem till elva igår kväll fick jag finputsa köttet och paketera o frysa. Mala fläskfärs och späck separat. Lägga läggarna i saltlag och så koka buljong på alla benen som var med
.
Jag har två jättestora bitar kvar som var med som verkar vara skinkan men utan ben. Min mamma kommer ner idag och tar en titt på de delarna va sjuttsingen jag ska göra med dem. (min mamma är proffs på sånt).
Har gjort iordning svålar, efter putsning, med snören till fåglarna och frysit ned. Andra fina svålar har jag delat upp och frusit ner för att ev. kunna ha vid matlagning. Kokt svål ska man ju ha när man gör pressylta som är så gott.
Hade ett par bitar med fint bukfett men eftersom jag använder mig av malet späck i maten och inte gillar istersmaken något vidare så smälte jag det mesta så att fåglarna ska ha.
Efter all disk och iordningsställande efter detta hastigt påkomna arbete så blev jag givetvis megatrött så jag slocknade snabbt när jag väl kom till sängs.
Nu ser jag fram emot älgköttet och nötköttet men hur ska jag få plats i frysen?
grattis! v härligt att ha så mkt fint kött i frysen!
Åh så härligt, med så mycket god och bra mat! Och vilken bra pris!
Kram!
En frys till kanske… vi har alltid en som stor tom när den inte används… ifall…
Numer pensionär i Nynäshamn
vilket kap!!

Ojojoj vad duktig du är :-) och vilken lycka att ha en full frys!
Påminner mig om forna dagar…
Grattis till fyndet. Hoppas du hinner vila mellan varven.
Vilken lycka, nu har du hamstrat upp inför vintern.
Härligt!
Jag väntar på leverens av en halv gris och en kvarts oxe.
Förra året kom samma sak men då hade jag hellre velat haft dosen tvärt om, alltså mer nöt. Fast i år är jag jättenöjd med fördelningen.
Vi får köttet från en bonde Mannen känner, perfekt styckat, färsen redan mald så det är bara att förpacka och frysa in. I år har jag bett om att få talg/ister eller vad jag ska kalla det. Ska fixa till det att ha till stekning.
Ett år var jag med vid slakten och tog reda på blodet och gjorde blodpudding, så blir det inte i år… alldeles för mycktet kolhydrater… men gott som tusan.
Långa oxskankar har jag också beställt till hundarna, de ska ju naturligtvis också ha sitt. 

Mmm, smaskens. Jag skulle köpa en halv gris nu i veckan innan jag åker hem till dalarna igen, men det var nåt fel i slakteriet. Så min mat springer omkring än!
#9 ja personligen har jag alltid undrat hur de halva grisarna går- de måste ju vara låghalta
#9 ALUCARD!!! 
10, Skrattar
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk
Oj vad duktig du är. Jag som gjort mig av med min köttkvarn och korvstoppningsmaskin. Vem visste att det skulle komma nya tider vad gäller matlagning.
av de stora megabitarna blev det en 5 kilos skinka och fyra skinkstekar. Mamma tog snöre och band ihop skinkan så där snyggt som tydligen bara mammor kan
så att jag kan få tag på nät i lämplig storlek och trä på när den är fryst så jag slipper krångla med köttet. Då blir det bara att skära av snöret sedan när det är gjort. Tre veckor före jul ska den läggas i saltlag sa hon med. Vårt bidrag till julbordet- vilket vi än kommer till under julen får nog bli skinka.
#13 Ja som tur är så får vi älgkött varje år så jag skulle aldrig drömma om att göra mig av med kvarnen. Va synd för dig