Potatisgåta
Jag har en liten fundering. Det är ett tag sedan jag var inne på GI-området, men gåtan är fortarande olöst.
GI metoden - där rekommnderar man att man ska äta hela potatisar istället för mos, eftersom mos tydligen har högre GI.
Då tänker jag: man tuggar ju maten! Då blir vilken hel potatis som helst till mos.
Har någon svaret på min gåta?
Njaeej… Inte direkt. Bara att mos kanske är änu mer finfördelat än potatismos???När man tuggar så blir det väl lite mer bitar kvar. Fast nu var det så länge sen jag åt potatis så jag knappt minns hur man gör.
Jag har för mig att det är något med salivinblandningen… har läst det någon gång, men minns inte. Det kanske går olika fort eller nåt. Potatis blir ju sockerkedjor redan i munnen.
Numer pensionär i Nynäshamn

Ja, det är ju egentligen inget viktigt spörsmål eftersom potatisar inte har tillträde på min tallrik längre. Men den envisades med att poppa upp men nu känner jag att jag kan släppa den. Tack för svaren. 

Jo det är en intressant fråga, jag har inte hittat svaret, men fick reda på att kalla potatisar har ännu lägre GI, och vi kan faktiskt äta potatisar utan risk! Råa potatisar har nämligen kolhydraterna bunda så hårt i stärkelsekedjor att vi inte kan spjälka dom, så dom passerar bara rätt igenom och vi får bara i oss det som är nyttigt i potatisen. Det är inte mycket förstås men vitaminer klarar ju inte uppvärmning något vidare så dom är kvar. Och om man gillar rå potatis kan man använda det istället för godis, se dock upp för färsk potatis där är visst stärkelsekedjorna inte lika hårt bundna och förresten smakar den inte gott heller.
Värd för Knivtillverkning & Slöjd iFokus

Är det rå kall potatis bara ,inte kall kokt? Tror att jag läste att det var lägre gi-i just kall kokt.men kolhydratmängden är densamma,eller? Var inne på att kunna göra potatisgratäng på kall skivad potatis isåfall nångång, en av de få saker jag saknar.
När jag var barn så knaprade jag gärna och ofta på rå potatis, Annars när jag äter potatis när gubbe och son äter pasta eller ris så är det kokta kalla, jag brukar koka några extra när jag kokar potatis just därför.
Älska dig själv för den du är
Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk