Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etikett: allt-om-lågkolhydratkost
Läst 2390 ggr
Fnyfniken
0

Måste det vara så jobbigt?

Jag sitter här och läser Atkins bok. Jag blir alldeles matt. Den är full av saker man måste (räkna kolhydratgram, äta tillskott, kolla om man har candida, motionera, sluta med alla läkenmedel, etc)

Ärligt talat, vem orkar det? Finns det inget man kan bara köra på och göra? Måste det vara så svårt som han gör det till?

Jag får en känska av att Skaldeman säger andra saker vad gäller t ex motionen. Ska jag köpa hans bok istället? Jag orkar inte med alla pekpinnar från Atkins.

Fny

linsen
0

Köp skaldemans bok istället…

den verkade ju jätte jobbig den du läser…

folke
0

Då köper du Skaldemans bok !!  Skrattande

Jag gillar den, även om den inte innehåller några direkta pekpinnar, men det är ju det du är ute efter  Glad .

Det svåra är ju att hitta sin egen väg,

Här på forumet finns det många skarpa hjärnor som skrivit mycket gott….

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

brink
0

Vägen till framgång är inte enkel men det gäller att plocka russinen ur kakan. Atkins har ju mång bra resept i sin kokbok.

Lycka till!

dufva
0

Det kan vara hur svårt eller enkelt som helst beroende på hur man "bäddar"

Matematiken behövs bara för den teoretiskt intresserade..

Det enda man egentligen behöver göra är att äta animalier och fett tills man blir mätt Glad..

folke
0

Jag sa ju att det finns skarpa hjärnor här (#3 & #4 ) 

Den sista är nog den vassaste kommentaren: 

"Det enda man egentligen behöver göra är att äta animalier och fett tills man blir mätt Glad.. "

Kan det bli mycket lättare ???   Tack för den Dufva, jag hoppas det är ok att citera den i framtida diskussioner ?  Oskyldig

"Google kan ge dig information men aldrig erfarenhet"

felixifokus
0

är Atkins och Skaldeman så himla olika egentligen ?

Förutom att Atkins trappar upp kolhydrater snabbare. Candida minns jag inte om Skaldeman skrev om, men många här tror ju att de har det och att det blir bättre av kolhydrater nära noll.

Vilka mediciner säger Atkins att du ska ta bort?

Skaldeman höll på med mycket motion under viktiminskning (morgonpromenader) men säger att det inte är nödvändigt. Jag tror att motion (lågintensiv) är bra för hälsan.

edit: Litsfelds bok finns att låna på e-biblioteket, inte Skaldemans som jag skrivit förrut. Även Dahlqvists bok finns på e-biblioteket :-)

Fnyfniken
0

#6 Atkins menar att antidepressiva och NSAID för reumatism hindrar viktnedgång. Att jag ska äta vissa kosttillskott istället. Jag vågar inte trappa ner på antidepressiva själv, då de har hjälpt min nuvarande situation mycket, medans NSAID kanske blir bättre med kosten.

Jag motionerar, håller ridlektioner vilket innebär att jag går 4-5 timmar 2 ggr i veckan! Men vill inte gå ut och gå innan frukost. Verkar skitjobbigt!

I Atkins menyer finns en massa saker förutom animalier och fett som man måste hålla på och räkna kolhydrater på. Jag vet inte, det känns bara som att hela dagen går åt till att fundera på om jag får äta en viss sak eller inte. Samt att handlöa och läsa innehållsförteckningar.

Fny

venuseva
0

Önskar faktiskt att jag hade läst om Candida mer och satt det i samband med alla konstiga krämpor jag haft under min livstid. Fram för mer snack om Candida, det kan inte sägas för mycket om det.

gillade Litsfeldts bok bättre än Skaldemans, men smaken är som baken.

Fnyfniken
0

Venuseva, jag har personligen haft just underlivsproblem för kanske 12 år sen, under en väldigt stressig period, då jag åt dåligt (läs bröd, pasta, billigmat) men sen inte haft så mycket. Det som stod i Atkins bok om kandida kände jag inte igen så mycket av. Är det stor risk att jag lider av det ändå? Jag gillar ju ost…

Fny

Vimsan
0

Jag har inte läst någon bok, jag läser här….. om man klickar runt så får man en lagom dos info åt gången. Då blir det inte så jobbigt. och e det nått man inte förstår eller vill veta mer om kan man bara lägga ut en lämplig fråga, vips får man massor med kloka svar.

Detta e min melodi…

felixifokus
0

aha Vad det gäller antidepressiva tror jag på Atkins -  Sån här kost ger via ägg och kött så mycket B12 och tryptofan att det kompenserar för de fysiska brister man kan ha på både B12 och serotonin när man är deprimerad. Serotonin bildas av äggviteämnet tryptofan. Tryptofan tas upp av tarmarna och bildar i hjärnan serotonin (källa Jan Wålinder, netdoktor). Beror alltså på vilken sorts antidepp du äter , förstås och graden av fysisk brist i systemet. Proteinrik kost hjälper också hjärnan att bilda dopamin och noradrenalin som är antidepp.

Det är bra att äta tillskott av Kalium , som hjälper tankeverksamheten. Även Skaldeman mfl rekommenderar detta om jag minns rätt . Kalium är det man får i sig mycket av genom grönsaker och som man missar med lchf. 

Sedan jag började kolla mineralbalansen i kroppen har jag insett hur mycket skillnad den kan göra för välmåendet…

Jag tycker att du verkar ha tillräckligt hög motionsnivå iom ridningen, så mer borde inte behövas.

Fnyfniken
0

Flexifokus, jag äter, i och för sig minimalt, men ändå, seltin på det som eventuellt behöver saltas. Jag får kanske i mig lite kalium då? Sen tar jag en multivitamin om dagen.

Jag är inte så säker på att jag behöver antidepp i långa loppet, jag har mer ett generaliserat åsngestsyndrom heter det. Jag tål inte stress alls. Vi vet ännu inte om antidepp hjälper. Jag tycker att bara att få bort blodsockersvängningarna har hjälpt en hel del.

Fny

venuseva
0

skulle kunna skriva ett långt svar, men håller på med annat, men när man slutar med mjöl, mjölk för många, potatis och andra livsmedel med snabb övergång till socker, blir det mycket svängningar. När du går över till LCHF slipper du dessa svängningar och humöret blir lugnare, du blir inte trött av maten och du slipper ångest åtminstone av den mat du äter.

Sen kan man ju ha ångest över massa annat. När man känner ångest skall man stoppa upp med sina tankar och i stället fråga sig: HUR mår jag just nu?  Bara just nu?  Inte bry sig om det som varit och inte bry sig om det som skall komma. BARA NU?  Oftast om man frågar sig det, så mår man väldigt bra. De allra flesta mår då väldigt bra.   Om man dessutom tar hand om sig, duschar kanske varje dag, torrborstar sig innan, tar en promenad när det är ljust ute, så brukar man må ganska bra, trots att man kan ha haft det dj-igt jobbigt.  

Tankens kraft är stor. Om man fokuserar på att må bra så har man större chans att göra det, än om man går och intalar sig att man mår dåligt. Ganska enkelt.

Om du har Candida eller ej, för att du haft urinvägsinflammation, vet inte jag. Men jag vet däremot att om man slutar med socker i alla former och i övrigt följer de kostråd man rekommenderar så är chansen för att man höjer sin livskvalité betydligt större än om man ignorerar det hela.  

Ta en dag i taget. Gör så gott du kan med att förändra de olika delar i ditt liv som du vill förändra.  Ta bort något dåligt och lägg till något bra.  Lycka till. Flört

anki1
0

11, Jag slutade med de antdeppresiva just på grund av svårigheten att gå ned i vikt. Önskar att jag kunde lägga av med blodtrycksmedicinen med, men fn så går det inte. Jag har sedan i början av sommaren börjat ta medicin som egentligen är för parkinson, men som tydligen oxå har effekt på fibron. Och den har tydligen en annan effekt på vikten. att man kan gå ned i  vikt.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

Mizzi
0

Nu vet jag inte om Zoloft räknas som antidepp. medecin men jag har börjat gå ner i vikt nu efter att ha ätit LCHF i snart 8 veckor. och jag tar Zoloft varje dag mot panikångest.

Glennart
0

Jag kan summera SSS bok åt dig i en enkel mening:

Ät 3 delar kött och en del fett tills du blir mätt.

Glennart
0

Ärsch ser nu att Dufva redan summerat den åt dig! Räcka ut tungan

venuseva
0

Bra summering Glennart, men kvinnor rekommenderar han att äta ovanjordsgrönsaker också. I alla fall i den bok jag läste.

Fnyfniken
0

Mizzi, jag äter något som ska vara samma som Zoloft, Sertralin heter det. Jag går på låg dos ännu så länge, men skönjer en viktminskningsavsaktning (vilket ord!) sen jag gått upp till en hel tablett om dagen. Men det kan också vara att jag har gått ner de där första snabba kilona och nu går det långsammare, eller så kan det vara att jag varit förkyld, eller i och med det inte motionerat, eller ätit halstabletter med sötningsmedel, eller så visar det sig om några veckor att det bara var månatliga variationer.

Hur som helst inser jag att jag MÅSTE äta ovanjordgrönsaker annars står jag inte ut. Jag måste få äta tomater, broccoli, kål och paprika och annat mums, annars blir jag nog deprimerad av det enahanda matutbudet.

Venuseva, vist är tankens kraft stor. För det mesta mår jag som du säger, jättebra. Men så kommer pressen (sambons åsikter, arbetsförmedlingens insinuationer, småbarnsföräldraskapet, ekonomin) in ibland. När allt är som det ska mår jag toppen. Men jag är dålig på att tackla när inte allt är som det ska.

Glennart, tyvärr låter det så himla enahanda ;-( 

Fny

venuseva
0

Ett sätt att stärka sin självkänsla, som Mia Törnblom skriver om i sin bok är följande att göra varje kväll:

Skriv ner vad som varit dåligt idag

Skriv ner vad som varit bra idag

Skriv ner vad du önskar dig

Skriv ner vad du vill ha hjälp med imorgon av det du planerar att göra.

Gör man detta varje kväll, så händer det verkligen att självkänslan blir bättre. Enkelt, tar bara några minuter att sammanfatta sin dag. Testa får du se.  Strunta i vad andra säger. Du är du.

felixifokus
0

(när jag tycker att Skaldeman och Atkins är ganska lika tänker jag kanske främst på kostråden till kvinnor som någon nämnt… :), också det som Skaldeman skrev att en som har typ 10 kilo att gå ner kan äta ungefär 30 kolhydrater per dag)

magma
0

Jag står heller inte ut om jag bara ska äta fett och kött, även om det i Skaldemans bok står att den fördelningen är optimal. (Även för kvinnor, men han skriver i boken att de av någon anledning har svårare än män att sluta äta grönsaker.) Om jag försöker äta striktare i en period så slutar det med att jag faller ifrån med värre synder än några bär, det blir för enahanda och hjärnan börjar leta efter annat att äta… Och då blir det inte broccoli:) Däför försöker jag hålla balansen genom att äta grönsaker till maten och grädde i såser. Min variant av att "äta mer strikt" är att inte äta yoghurt och nötter, eller grädde och creme fraiche utöver det som finns i maten. I det stadiet är jag (igen) just nu.

Fnyfniken: jag tycker du skulle försöka slappna av lite och ta det stegvis, om du är orolig att du ska tröttna och ge upp innan du hunnit igenom de första, ofta lite besvärliga veckorna.

Börja med att ta bort bröd, pasta, ris och potatis samt uppenbart socker och godis. Ersätt frukosten med naturell fil/yoghurt med kanske några hallon ovanpå.

Ersätt kolhydratkällan vid lunch/middag med grönsaker som inte innehåller mer än max 5% kolhydrater, och se till att du lägger till fett av något slag om köttet är magert. När du känner att du har balans och lite koll på vad du äter, då kan du börja dra ned på mjölkprodukterna- och då tänker jag främst på yoghurt/fil. OM det nu inte är så att du går ned i vikt bra ändå, då fortsätter du förstås på den inslagna vägen så länge det går bra och du mår bra!

Mizzi
0

# 19 Jag fick dom också av Apoteket för dom är billigare men anses vara exakt samma som Zoloft.

Nu vet jag inte om man ska tror på det, för jag och flera med mig tyckte oss öka i vikt av Seratralinet, även min läkare sa att flera hade tyckt sig gå upp i vikt av dom.

Du kan be din läkare om Zoloft i stället, och be han  skriva på receptet att dom inte får byta ut Zoloften mot Sertralin på Apoteket, det gör min läkare =)

Zoloft anses vara bra på det viset att den inte anses ge någon viktökning som vissa andra liknande medeciner.

Rita-S
0

För min del är det inte svårt eller komplicerat med denna kost.
Jag bestämde mig för en övre gräns på tillåtna kolhydrater, inte mer enn 5 gram per 100 gram får jag ha på mina ingredienser

Sen äter jag det jag kjänner för. jag väger inte, jag räknar inte, och passar på att inte överäta.
SÅ långt fungerar det bra.

//Rita, sajtvärd på Husmorstips,  fibromyalgi och julen, medarbetare på Lantdjur
Följ min julblogg,  bloggen och min hemsida. 

Mervi
0

Jag äter också utan större koll idag. Jag vet på ett ungefär hur mycket kolhydrater det finns i det jag äter. Då CalCounter inte längre finns så höftar jag. Inte svårt alls efter 2 års LCHF-ätande.

VeraP
0

Jag har som #24 inga problem med denna kost, snarare tvärtom. Mitt "matliv" har blivit mycket enklare. Jag har inte lästa någon bok alls. Jag utgick från Annica Dahlqvists kostråd och sen äter jag fritt av det som är tillåtet.

problembarn
0

Vilken lycka för er som det fungerar så smidigt för!

venuseva
0

Vill man kan man. Alltså använda www.minmat.net.

Fast TbbW jobbar fortfarande med sajten, men du kan använda dig att livsmedelsverkets värden och lägga in för att se fördelningen av det du äter.

Fnyfniken
0

Alltså, min mamma och hennes sambo (60+are) slutade äta potatis, bröd, ris och sådana stärkelseprodukter i våras. De äter fortfarande hela ugnsplåtar med ugnsbakade rotfrukter med lite smör och honung på. Äter även äppelsallad, kålsallad etc. De hade tidigare i somras gått ner 10 kg vardera.

När jag jämför deras kosthållning med känslan som jag får i en del inlägg (som väl kommer från dem som tyvärr inte har så lätt att gå ner i vikt) där man gör en grej av (och tyvärr spelar det väl kanske roll för dem) att jordgubbar är problematiska och laktosen i en gräddskvätt förstör viktnedgången, känns det jobbigt.

Om jag kommer att fastna i viktnedgången och måsta leva på entrecote och bearnaise bara, då skiter jag i att gå ner i vikt. Då håller jag mig väl här då, för jag kan inte avstå från grönsaker, eller hålla på och räkna kolhydraterna i citronjuice till haloumin! Då blir man ju ortorexiker till slut.

(Jag har medlidande mer er som måste för hälsans skull. Vill bara att ni ska veta att jag inte ser det som fel, utan inte orkar hålla på så själv.) 

Fny

anki1
0

Nja. viktnedgång är ju ett plus. finns många andra fördelar. Ja jag vill ju gå ner. äter potatis bröd då lite grövre ,lite grönsaker och frukt lite grann. Hälsan är bättre.

Älska dig själv för den du är

Besök mig gärna påWWW.facebook.se/ankis smycken o textilhantverk

parsley
0

När det gäller Atkins är jag kritisk mot att boken

1. är anpassad för amerikanska förhållanden och matvanor. En svensk författare som skriver med utgångspunkt från våra mat- och levnadsvanor är lättare att ta till sig.

2. de första faserna är bra, men sedan dyker det upp ett antal kolhydratsubsitut av TM Atkins.

Själv har jag mest läst Atkins i allmänbildande syfte. Våra svenska författare ger mer utbyte att läsa. Ids man inte läsa utan bara vil veta så frågar man här.

felixifokus
0

Fnyfiken behöver nog inte tycka synd om dem som lever på protein och fett endast, det är ganska lätt att komma in i ett spår där maten inte är det viktiga annat än som näringsintag s.a.s. något som hindrar en från hungerskänslor , som ju kan vara jobbiga (tycker jag)