Förvaring av smör
Jag har läst att vissa förvara sitt smör i rumstemperatur/skafferi. Är det här verkligen ofarligt/bra? För i butiken ligger de ju som bekant i kylen.
Anledningen till att jag frågar är för att jag flertalet gånger behövt rumstempererat smör men aldrig haft tid till att vänta på att det ska bli rumstempererat. Ska jag sen steka smör bör det gå snabbare om det är i rumstemperatur.
Därför funderar jag nu på förvara det i skafferiet men känner mig lite osäker.
Förvara ni smöret i någon speciell behållare eller låter ni bara smöret ligga i förpackningen som jag gör nu i kylskåpet?
Jag har alltid smör framme i en smörask på bordet. Det håller sig i alla fall 1-2 veckor beroende på temperatur. Jag äter sällan ett helt smörpaket på så kort tid så jag införskaffade en liten marmeladask på loppis (alla smöraskarna var för stora för mig) och så fyller jag den med smör från paketet och än har jag aldrig behövt slänga smör för att det har blivit dåligt.
Du känner när smör blir dåligt på lukten, går inte att undgå att inse att det är härsket och det smakar definitivt inte okej.
Många av de varor vi idag har i kylskåpet trivs faktisk bättre utanför. Min morfar var ostmästare och han höll på att avlida när han såg att mamma ställde in osten i kylskåp. Faktum är att rumstemprerad ost smakar mycket mer och mycket bättre. Så nu för tiden står den i skafferiet här hemma. Man får köpa mindre bit som man hinner äta upp.
Samma med ägg, de trivs bättre i skafferi och det är mycket enklare att separera gulan och vitan om de är rumsvarma.
Tomater brukar de flesta veta att det är närmast en dödssynd att förvara i kylskåp. Smaken försvinner nästan helt när de är kalla.
Min mormor hade alltid filmjölken stående i en bunke på köksbänken, så långt har jag inte vågat mig än dock 😃
Jag tycker inte om rumsvarmt smör som är supermjukt, så jag har en liten kruka som jag fyller på vartefter. Den tar jag fram det första jag gör på morgonen. Det mjuknar snabbt när mängden är liten och är lagom när jag är redo för frukost.
Rebecka, när jag var liten gjorde man till vardags så att man skar några tunna skivor av smöret (typ 1/3 cm) och la på en assiett. Det mjuknar ännu fortare, medans man dukar fram resten och kokar kaffe i princip. När det var främmande gjorde man snitsiga knorvar - om man orkade.
Kanske ska tillägga att jag inte äter smör till frukost eller det är inte då det måste vara mjukt. Tänker mer när jag vill göra t.ex. kryddsmör. Då måste jag ha rumstempererat smör för kunna smaksätta det.
Annars äter jag inte smör rent och när jag tillagar spelar det ingen större roll om smöret är kallt eller rumstempererat eftersom det smälter relativt fort ändå.
Visst, jag har gjort LCHF-bröd ibland men då blir det Bregott eftersom det alltid finns i huset.
Samma sak funkar ju en då. Skiva upp det så är blir det mjukt på ett kick. Det blir ju mjukt när man arbeter det också.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Mor som äter bröd vill ha bredbart smör.. gärna Bregott, men det har jag alldrig hemma!
Då tar hon dagsransonen av vanligt smör i en bytta och tar fram den direkt på morgonen!
Hon föredrar altså lagom tempererat vanligt smör.. men då behöver man planera!
RUMSTEMPERERAT SMÖR SNABBT – SÅ HÄR GÖR DU
http://mittkok.expressen.se/soc/rumstempererat-smor-snabbt-sa-har-gor-du/
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
Hemlagat smör:
250 g smör
1½ dl god olivolja eller rapsolja
1½ dl vatten
Lite flingsalt för den som önskar.
Mixa med stavmixer så har du ett jättegott bredbart smör i kylen.
Fast man behöver inte så mycket olja och definitivt inget vatten för att få det bredbart. Höll på med det där på 80-talet. Vi lät smöret mjukna bara och rörde ner lite olja med en sked.
#5 Tack för tipset! Precis så, jag behöver mjukt smör men har glömt ta fram det i tid.
Jag vet, vilket i-landsproblem. 😃

Finns det ingen App för det? 😕😉
Ljuva dröm att som en svensk se ut, att få lära sig att veta hut.
#9 Haha, för få mjukt smör när jag vill? 😉
Jo, vänta! Det finns en app för YouTube med videotips på hur man får mjukt smör snabbt. 😃
#8 Det sa jag ju för flera dar sedan, men då dög det inte. 😛
#11 Då förstod jag inte riktigt vad du skrev. Trodde du skrev att du tar fram smör på morgonen och lägger i en smörgömma (kruka). Alternativet var att ta fram en bit smör, skära upp och lägga på en liten tallrik så det får mjukna medan du brygger kaffe och dukar fram.
Menade mer hur jag får det mjukt när jag inte planerat dvs. inte tar fram på morgonen eller en stund innan jag ska göra kryddsmör eller vad det må vara. Ibland kan jag liksom stå och göra maten (eller baka) för sen komma på att fan (när det nästan är klart) jag behöver mjukt smör.
Ja, ungefär, fast jag har det hela tiden i en liten smörbytta. Men det är ju det Zepp skriver också. Hans mamma tar fram det direkt på morgonen precis som jag.
Men har du nu inte tagit fram det och har jättebrottom så skiva tunnt eller hyvla upp det då. Det mjuknar ju på några minuter! Och som sagt, smör blir mjukt när det arbetas. Inte behöver man rumsvarmt smör för att göra kryddsmör.
#13 Det var inte det Zepp skrev om hans mamma som jag tackade för. Det var länken. Missade du den? Trots den stora rubriken? 😛
Ingen här som har en mikro?
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se
#15 Jo, men går bara välja minuter på min typ och tycker det blir för mjukt. Fast det borde ju gå, även om jag inte är så glad i att mikra precis allt. Vet inte varför inte jag tänkte på mikron. 😛
#14 Ja, det gjorde jag. Ha ha! 😃
Det ser ut som reklam, så min hjärna filtrerade nog automatiskt bort det.
#16: Det går ju att ta tid själv och rycka upp luckan. För att få mina kylskåpskalla kokta ägg ätljumma så ska dom snurra exakt ett varv på snurrplattan i min mikro på högsta effekt. Ett halvt varv till och dom exploderar 😛
SAMÅK!
www.skjutsgruppen.se