Kolhydrater iFokus

Kolhydrater

Etiketthälsa
Läst 3369 ggr
Bengt-Olov
0

Försurning - candida

Jag noterade att Problembarn kopplar candida med försurning. M.a.a. av jag själv spontant också gjorde en sån koppling i samband med att jag ordentligt fick upp ögonen för syra/bas-teorin, ställde jag mig frågan - hör de alltså ihop? Att försurningsteoretiker anser att försurningen orsakar candida, liksom nästan alla andra sjukdomar och åkommor, kan man väl nästan anta… Frågan är väl då vad Peter Wilhelmsson och andra "candidaföreträdare" anser om huruvida en försurning är orsaken eller i varje fall en bidragande orsak till candida, alternativt att candidan bara orsakar ytterligare försurning. Någon som kan svara på det? (Problembarn har redan svarat mig i ett mejl. Lägger ut det senare…)

Alltså, om man pratar om just Wilhelmsson, och går på vad han skriver i sin nätta bok "Candida - vår tids folksjukdom", så gör han inte riktigt den koppling som vi gör. Nog för att många av hans rekommenderade födoämnen, mineraltillskott etc. basgör kroppen, men han uttalar inte specifikt försurning som något grundproblem i sammanhanget. På sid. 72 i boken skriver han t.o.m. "personer som behöver etablera ett surare ph-värde kan bla, bla, bla…" Kan någon alltså verkligen vara i behov av att syra ner sig i dagens samhälle? Å om han tar upp detta i en bok om candida, visar inte detta då att han verkligen inte kopplar candida med försurning?

Vad tror ni andra själva (som i alla fall tror på försurningsteorin)? Å vad har ni för uppfattning att andra experter på candida än Wilhemlsson, tror?

Bengt-Olov
0

Så här svarade Problembarn mig privat:

Jaa du, jag är verkligen ingen expert på området :-) Det enda jag är "expert" på egentligen är min egen candida och hur den fungerar. Jag tror dock säkert att andra candida-kunniga är helt inne på att det krävs försurning för att candidan överhuvudtaget ska kunna leva! I de värsta fallen är ju tom blodet (som ska vara basiskt) försurat.

Min phytonom som tvingats toklära sig så mycket som möjligt om candida är även hon helt övertygad om detta. Det var hon som förklarade att det är ph-värdet som avgör huruvida candidan KAN finnas i kroppen eller ej! Hon rekommenderade mig att sluta med sådant som gör kroppen sur och istället dricka och äta basgörande saker. Just i syfte att göra miljön i kroppen obeboelig för svampen! Vad som kommer först, candidan eller försurningen… ja, om man rent logiskt resonerar som så att candidan inte kan leva (alltså som aggressiv) i magen om där är normalt ph-värde så innebär ju detta att man måste vara sur i magen för att få aggressiv candida… eller? Phytonomen tog även reda på att mediciner som exempelvis blodtrycksmedicin är en typisk sådan sak som gynnar candidatillväxt… och jag gissar på att det är pga att den är syragörande! Visserligen kan man ju utveckla candidaöverväxt tack vare ymnig penicillinförtäring, p-pillerintag eller kortisonbehandling mm men frågan är väl vad dessa medikamenter gör med ph-värdet i tarmen?

Många kvinnor får ju candida under graviditet… så ännu en fråga är, ändras kroppens ph-värde under den hormonkarusell en graviditet innebär? Att ph-värdet ändras i munhålan under graviditet vet man ju idag, förr skyllde man ökad karies hos gravida eller nyblivna mammor på småätande under grav. men idag vet man bättre.

Kanske är vi oxå olika känsliga för hur lätt balansen i kroppen blir störd. Men jag tror att ju mera konstgjorda saker vi äter ju större blir risken för obalans. Jag är ändå övertygad om att candidateoretikerna om vi kallar dem så, är inne på att surt = candida och att det är en grundförutsättning. Jag har aldrig hört något annat faktiskt… samtidigt är det väl så att kroppens olika ställen har olika ph-värde vilket gör att det är svårt att säga en enda sanning! När man pratar om candida och surhet så pratar man om tjocktarmen företrädesvis om jag fattat det rätt. Medan magsäcken väl ska vara sur för att kunna göra sitt jobb?  http://www.halsosidorna.se/Syrabasbalansen.htm Du har säkert läst den sidan redan, jag läser bara om vart i kroppen vi ska ha vad :-)

Jag tror att man kan hålla sig frisk och i balans om man försöker äta naturlig mat och dricka naturlig dryck, helst krav med tanke på att även jorden är försurad!! Allt annat bör minimeras…  

Inte så mycket matnyttigt kanske men det är mina tankar i alla fall!

zeretki
0

Intressant, verkligen. Det enda jag vet om Candida är att det är ett svamp-problem men exakt vad det beror på eller hur man botar det, förutom med lågkolhydratkost, det vet jag inte.

dufva
0

Enligt läkarvetenskapen har den friska kroppen inga som helst problem med att reglera ph-värdet.

Att den gör det enkelt via de egna ämnesomsättningsprodukterna kolsyra och ammoniak kan varenda "vitrock" intyga Förvånad ..

Dom som ivrigast förespråkar syra-bas teorin är ofta levande-föda inriktade vegetarianer och folk som kränger hälsoprodukter.

Vanligen sker detta på internetsidor där man kan läsa om än den ena och än den andra mirakelprodukten som botar det mesta..

Den skeptiska sidan hos mig vaknar här.. 

I den andra vågskålen ligger mina egna erfarenheter av experimenterande med olika kalcium-magnesiumprodukter.

Av alla vitamin och mineraltillskott jag testat under otaliga år är det här det enda som jag verkligen är övertygad om gör en verklig skillnad..

Om de positiva effekterna jag noterar beror på att ph-balansen blivit bättre eller om det är mineralbrister som justerats (eller båda) har jag ingen bestämd åsikt om

Jag är bara väldigt glad över att det fungerar så bra Glad.. 

Jag tror att Candida gynnas av en surare  miljö men är tveksam till att det är en utlösande faktor.

När man väl har en överväxt av C. är det mycket möjligt att den själv kan skapa en surare miljö i kroppen.

Allt levande försöker ju ständigt skapa sig en drägligare tillvaro..

Mina egna Candidaproblem vet jag exakt vad som orsakade.

Det var ett bredspektrumsantibiotika som skulle befria mig från mina ungdomsfinnar..

Istället hjälpte den candidan forcera magtarmbarriären.

Efter det har jag fört en ojämn kamp med skräpet i nästan 20 års tid..

Först nu med LCHF har jag hittat ett verktyg som åtminstone håller mig symptomfri men bot vågar jag inte drömma om än..

magma
0

"När man väl har en överväxt av C. är det mycket möjligt att den själv kan skapa en surare miljö i kroppen. Allt levande försöker ju ständigt skapa sig en drägligare tillvaro."

Jag fick en Alien-flashback där…

Bengt-Olov
0

Fint att du kom in i diskussionen Dufva!

Jomen visst, kroppen ser till att dess olika delar får sitt allra mest ideala ph-värde. Fast om det nu är så att kroppen förses med försurande ämnen både genom "miljön" och kosten, och tvingas släppa till kalcium från skelettet, och kapsla in skadesyror lite här och var i kroppen, för att nivåerna ska hållas någorlunda…!?

Kanske är det här med ph:t anledningen till att trots allt så många vegetarianer klänger sig fast vid den födan, och att många också säger sig må så bra av den. Det är ju ett oförklarligt fenomen annars det här med vegetarianerna. Någon förklaring till att så många påstår sig må så bra av den kosten, måste väl finnas. (Med tanke på den brist de borde ha med den maten, så borde de ju egentligen må helkasst allihopa…) Jag tror inte att alla ljuger, hypnostiserar sig själva eller har blivit alldeles sinnesförvirrade av maten… Säkert en del, men inte alla. Skulle förklaringen inte kunna finnas i ph:t? En övergång från en "normal"kost till deras dito, blir ju enligt försurningsteorin basgörande… Försurningsteorin behöver väl trots det inte tala emot "vår" teori (i så fall skulle ju försurningsteorin inte hålla.) Glad I en sund miljö, utan belastande syror genom vår livsföring, och med mest animaliskt fett på matbordet (å inte alls så mycket segt kött), så har väl våra förfäder kan tänkas haft ett rätt hälsosamt ph!?

venuseva
0

Kanske är det här med ph:t anledningen till att trots allt så många vegetarianer klänger sig fast vid den födan, och att många också säger sig må så bra av den. Det är ju ett oförklarligt fenomen annars det här med vegetarianerna. Någon förklaring till att så många påstår sig må så bra av den kosten, måste väl finnas. (Med tanke på den brist de borde ha med den maten, så borde de ju egentligen må helkasst allihopa…) Jag tror inte att alla ljuger, hypnostiserar sig själva eller har blivit alldeles sinnesförvirrade av maten…

Det du säger om vegetarianer, skulle kunna sägas om lchf-ätare också. Same same.

Hittade syra-bashäftet i bokhyllan  utgiven av Hälsokostrådets Förlag.  08-54541160 halsokostradet.se. 12:-- en hel del läsning i den, men kan inte återge det här. för mycket.  

hittade också en sida med Rubenshalsa.se där en del bra stod att läsa om tjocktarmens hälsa.  Och basbildande gröt! Nötmjölk och annat roligt.

Bengt-Olov
0

Det kan du väl kanske ha rätt i. Glad Är det föresten vad du tror själv - att vi får bättre hälsovärden just för att vi med vår kost trots allt får bättre ph-värden?

Hur som helst - vilka tillsynes perfekta ph-värden försurningsteoretiker utan förankring i stenålders/LCHF-kost än har, så kan de inte komma ifrån att regelbundna intag av artfrämmande födoämnen skadar de också (kanske också påverkar ph:t?). Sen vet vi väl inte vilka ph-värden som är de allra idealaste? (Vi kanske överlag har bättre sådana än vad de "utomstående" försurningsteoretikerna har, och att detta är anledningen till att vi mår ännu bättre? Glad ) Som jag ser det måste det vara de värden som kroppen visar när vi äter den föda evolutionen anpassat oss till (och miljön också är som den varit under vår utveckling - inte senaste 10000 årens avveckling). Sen är det väl frågan vilka födoämnen vi verkligen formats efter. Fast det borde väl ändå inte vara så svårt att lista ut…

problembarn
0

Jag tror som läkarvetenskapen: en frisk kropp har inga problem! Jag tror däremot att det är ytterst få som föds "friska"… då menar jag helt friska… utan mammor med candida, utan mammor med p-pillerhormoner, utan mammor som ätit socker och E-medel, utan mammor som ätit mat framställd ur våra usla jordar, utan stressade kroppar med stresshormoner rusande i kroppen… osv osv ja ni fattar vart jag vill komma va??

Våra förutsättningar idag att vara fullt "friska" ser helt annorlunda ut än de gjorde bara för 30 år sedan! Näringsvärdena i maten har ju sjunkit så drastiskt så att exempelvis tomater har så lågt näringsinnehåll så att de tjänar egentligen inte mer än maximalt att användas till tomatjuice och tempot i samhället gör att många vankar runt med stresshormoner i blodet. 

Att många som blir vegetarianer blir friskare är väl ändå ett faktum?? Det botar ju alla möjliga allergier och annat MEN de behandlingarna innebär ju oftast att man slutar med alla gifter (kaffe, alkolhol, socker osv.samt grönsaker som betraktas som toxiska…) och kanske är det egentligen DE som är de stora bovarna.

Jag tror att ren föda är okej! Då håller vi oss friska, problemet är att det är mycket svårt att leva så idag då allt innehåller socker, E-medel och andra stabilisatorer. Vi andas in en luft som bitvis är ganska kass och vi dricker saker som kroppen överhuvudtaget inte vill ha! Det är den moderna människans gissel.

Personligen tror jag att alla detaljdiskussioner har en tendens att inte kunna leda någonstans (mer än till ökad tankeverksamhet vilket i sig är värdefullt) eftersom det inte riktigt GÅR att säga generella sanningar. Varje person är unik och sannolikt denn*s kemiska sammansättning i kroppen oxå. Det en svarar på svarar inte andra på osv. Samma sak med vid vilket ph-värde just min kropp mår dåligt och vilken behandling den svarar på (som anterrabae var inne på i den andra tråden).

Men om hela vår omgivning (natur, hav och därmed födan djuren vi äter lever av) är försurad så vore det väl konstigt om vi inte skulle vara påverkade av det tänker jag.

Gronstedt
0

I allt mitt studerande av vad som tänkts om candida har jag inte stött på pH-värde som någon signifikant aspekt. Själv hade jag inte hört talas om försurningsteorin förrän den nämndes i Candida-tråden här för några månader sedan. Vad som verkar vara givet är att allas candida har olika grundorsaker och reagerar olika på olika livsmedel och/eller tillskott. Jag tror att detta beror på individens unika tarmflora, men vad denna tarmflora i förlängningen gör med blodets och vävnadernas pH vet jag inte.

Att äta giftfritt bidrar väl till att tarmfloran får möjlighet att hämta sig, och att äta råa grönsaker tillför bakterier till tarmen, vilket väl kan förklara varför vegetarianer mår bra.

Candidan perforerar ju tarmväggen och tar sig ut i blodet, samtidigt som andra, dåligt nedbrutna partiklar kan passera (Leaky Gut Syndrome). Detta måste ju påverka blodkemin. Är candida alltså orsaken till försurat blod, eller är försurat blod orsaken till candida? I candidabehandlingar rekommenderas ofta att man ska göra sin magsaft surare, för att skadliga bakterier, candida i maten och candidans "födoämnen" i form av till exempel jästsvampar ska dödas i magsäcken innan de når tarmen. Det tyder ju på att candida INTE trivs där det är surt. Det kan naturligtvis finnas ett måttligt surt intervall som är idealiskt för candida …

problembarn
0

Tänk så olika man lär sig Glad

Bengt-Olov
0

Putt! Måste spela lite världsvan jag också…

magma
0

SkrattandeSkrattande

Mizzi
0

Behöver jag glasögon eller vad tror ni ??

Jag läste i #1 stycke två så här.

" Min phytonORM som tvingats toklära sig så mycket som möjligt om candida är även hon helt övertygad om detta "

=/

Bengt-Olov
0

Giftigt! För de av er som inte vet vad en PHYTONOM är, så är det detsamma som örtterapeut. Säger jag världsvant (efter att ha frågat P-barn). Mizzi, är det föresten dig de kallar för ormen här på sajten?

Mizzi
0

Ja kanske det =) men jag skulle inte kalla mig phytonorm direkt , snarare strumpebands snok eller något ;)

Eller föresten storleksmässigt är jag nog en Anaconda ;P

Bengt-Olov
0

Hade väntat mig ett hugg där, eller att du bara skulla slingra dig… Hög nivå ikväll, va!? Zzzzzzzz

Mizzi
0

# 16 Hå hå hå det är till att vara vitsig på Fredagkvällen =)